Búcsúrepülésén érte a halál a börgöndi katasztrófa idős pilótáját

repülőbaleset
PUBLIKÁLÁS: 2023. szeptember 11. 16:00 / FRISSÍTÉS: 2023. szeptember 11. 17:41
Búcsúrepülésén vesztette életét a börgöndi repülőnapon a kisebbik fiával együtt balesetet szenvedett Rózsavölgyi Vilmos. A tapasztalt pilóták halála a teljes magyar repülős társadalmat megdöbbentette.
Kóré Károly

Rózsavölgyi Vilmos közel a hetvenhez kiváló egészségnek örvendett. Egyike volt az ország legtapasztaltabb repülős szakembereinek. Korábban oktatóként is tevékenykedett, a szenvedélyét pedig a két fiának is átadta. A börgöndi repülőnapon a fiatalabbal, Árpáddal ült be egy T-28-as Trojan típusú gépbe. Elöl foglalt helyet a fiú, mögötte az édesapja. Összeszokott páros voltak, számtalan manővert teljesítettek bemutatókon. Vasárnap nem sejthették, hogy mindketten életüket veszítik.

Árpád és Vilmos azonnal meghalt

Árpád és Vilmos is kiváló hangulatban volt a repülés előtt. Vili bácsinak a tervei szerint ez volt a búcsúrepülése, és a sors úgy hozta, hogy sajnos az is lett. Délután 3 óra 10 perckor szálltak fel, és körülbelül 10 perc múlva bekövetkezett a baleset

 – mondta egy neve elhallgatását kérő informátorunk.

Hogy a becsapódás előtt ki vezette a gépet, egyelőre nem tudható, de a szakértő az érdeklődésünkre elmondta, hogy általában az elöl ülő pilóta irányít.

– Mindkettőjük előtt van kormány, melyek egyébként párhuzamosan működnek – jegyezte meg a pilóta, majd rátért a körülményekre:

– Az időjárás kedvezett a kirándulóknak. Talán túl meleg is volt, és éppen ezért annyira híg volt a levegő, hogy a pilótáknak plusz sebességgel kellett repülniük a manőverek biztonságos végrehajtásához. Ez önmagában még nem is lett volna probléma, hiszen a gépek amúgy is 400-500 km/h-s sebességgel haladnak. A nagyobb baj az lehetett, hogy olyan termikus fel- és leáramlások voltak, melyeket nem lehetett előre kiszámítani. Ezek nyilvánvalóan egyetlen térképen sem szerepelnek. Közérthetően úgy a legegyszerűbb ezt megfogalmazni, hogy egy-egy emelés úgy hat a gépre, mintha egy lapáttal alávágnának – magyarázta a pilóta.

– Valószínűsíthető, hogy az emelés merülőoldalát kapták el. A videókon is látszik, hogy amikor az orsómanőverhez felhúzták a gép orrát, körülbelül 10 fokra siketült a 30 fokos szög helyett – szögezte le a szakértő, és hozzátette: a műrepülésben különösen fontos, hogy kialakuljon a pilóták mozdulataiban az automatizmus – mondta a szakértő.

Tény, hogy mindkét pilóta több ezer órás tapasztalattal rendelkezett, ami Magyarországon ritkaságnak számít.

– Nem mondanám azt, hogy a tragédiát pilótahiba okozta, igaz, a kiváltó okot hosszas vizsgálatok során fogják megállapítani. A balesetet ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a Forma 1-es versenyen leszakad az eső, és ettől az aszfalt benedvesedik. Egy kanyarban a pilóták ilyen esetben ugyanúgy odaverhetik az autót, dacára annak, hogy a világ legjobb sportolói – fogalmazott a két pilótát jól ismerő szakember.

Fontos hangsúlyozni, hogy egy több tonnás repülőgépről van szó, melyeken ülve a pilóta kevésbé érzékeli a meteorológiai körülményeket, mint a kisebb gépeken. Rózsavölgyiek épp egy olyan területen csapódtak be, ami előtt egy szántóföld helyezkedett el és fölötte a levegő felmelegszik. A termikek óriási energiát képeznek, melyek ezeket a monstrumokat képesek elmozdítani.

Árpád két kisgyermeket hagyott hátra egy fia és egy lánya született. Árpád bátyja, Vilmos ma 40 esztendős.

Nézd meg a történtekről készült videót:

 

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.