Kiakadtak a magyarok a Booking.com-ra, ezreket hiteget a cég

Booking
PUBLIKÁLÁS: 2023. augusztus 09. 09:15
Nagy a baj, a Magyar Turisztikai Ügynökség jogsegély szolgálatot indít.
B.P.

Megdöbbentő dolog derült ki a Booking.com-ról a Magyar Turisztikai Ügynökség kérdőíves felmérése során. Az eddig beérkezett mintegy 6 ezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a cég késedelmes fizetése – döntően a családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket. A helyzet kritikus: minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja, ennek ellenére 80%-nak a mai napig nem utalta át a globális szálláshelyközvetítő oldal az elmúlt hetek szállásdíjait. Sőt, a válaszolók 34%-a azt jelezte, hogy a rendszer szerint nekik van tartozásuk az oldal felé. Az MTÜ a sérelmet szenvedett szolgáltatók támogatására jogsegély szolgálatot indít, és egyeztetést kezdeményez az érintett szakmai szervezetekkel.

Fotó: Pexels/Yan Krukau

Az online szállásfoglaló platform pénzügyi rendszerének nyári karbantartásra hivatkozva a Booking előzetesen közleményben tájékoztatta a szállásadó partnereit az utalások várható csúszásáról és a megszokott fizetési ütemezés július 27-e utáni helyreállításáról. Bár azóta indultak a Booking.com részérő tranzakciók, a határidőt követően továbbra is akadozó ügyfélszolgálatról és késedelmes fizetési teljesítésről számolnak be a szállásadók.

Az ügynökség a probléma mélységének feltárására augusztus 4-én, pénteken kérdőíves felmérést indított a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban regisztrált szálláshelyek körében, amelyet eddig közel 6000-en küldtek vissza kitöltve, túlnyomó többségben (79%-ban) családi vállalkozásban üzemeltetett magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek. Az eddigi válaszolók közel felének működését nehezíti a fennakadás, 80%-a azt sérelmezi, hogy a szállásdíjat a mai napig nem kapta meg a szállásközvetítő cégtől.

Felháborító és elfogadhatatlan, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, az egyik meghatározó multinacionális szereplője épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban – jelentette ki Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke. Hozzátette: az MTÜ egyeztetést kezdeményez a témában az érintett szakmai szervezetekkel, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegély szolgálatot indít. A károsultak jogi kérdéseit a [email protected] e-mail címen fogadják.

Az MTÜ által indított felmérésben eddig 2 290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég. Mindössze 5% válaszolta azt, hogy ez az összeg 100 ezer forint alatti, míg 30%-nak 100-500 ezer forint közötti összeggel tartozik, 28%-nak 500 ezer és 1 millió forint közötti összeggel, 26%-nak viszont 1 millió feletti összeget nem utalt még el az online platform. Megdöbbentő visszajelzés volt továbbá az is, hogy 34%-nál a rendszer nem a késedelmes fizetést jelzi, hanem tartozást az oldal felé. Mindössze 15% volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat. Az érintettek közel fele nehezményezte azt is, hogy a kifizetési határidő folyamatosan változik a felületen. A felmérés kiterjedt a tájékoztatás módjára is: a válaszolók 25%-a nem kapott semmilyen tájékoztatást, és ami szintén eléggé kifogásolható, hogy 25%-uk visszajelzése szerint a probléma kapcsán a Booking ügyfélszolgálata egyáltalán nem tudott segíteni. A szolgáltatók válaszait még 2023. augusztus 11-ig várja az ügynökség.


 

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.