Csak úgy sztrájkolhatnak a pedagógusok, ha "elégséges szolgáltatást" nyújtanak

pedagógus
PUBLIKÁLÁS: 2022. december 08. 18:26
Elutasította az Alkotmánybíróság az ellenzéki képviselők által benyújtott indítványt, amely a pedagógussztrájkhoz kapcsolódó, még elégséges szolgáltatás mértékének utólagos normakontrolljára irányult.

A beadványt Tóth Bertalan (MSZP) és más országgyűlési képviselők nyújtották be, akik azt kérték, hogy a testület semmisítse meg a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő szabályozási kérdésekről szóló törvénynek azt a két paragrafusát, amelyek a pedagógussztrájkhoz kapcsolódóan a még elégséges szolgáltatás mértékét írják elő.

Fotó: Koszticsák Szilárd

Az Alkotmánybíróság a határozatában megállapította: „nem alaptörvényellenesek azok a rendelkezések, amelyek meghatározzák a még elégséges szolgáltatások pontos tartalmát a köznevelési intézményekben megtartott sztrájk esetén”.

A sztrájkról szóló törvény szerint annál a munkáltatónál, amely a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet végez, csak úgy gyakorolható a sztrájk, hogy az a még elégséges szolgáltatás teljesítését ne gátolja – emlékeztetett a testület. Hozzátették: a még elégséges szolgáltatás mértékét és feltételeit törvény megállapíthatja, törvényi szabályozás hiányában pedig a sztrájkot megelőző egyeztetés során kell a mértékéről és feltételeiről megállapodni.

A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő szabályozási kérdésekről szóló 2022. évi V. törvény 14-15. paragrafusai meghatározzák a még elégséges szolgáltatások pontos tartalmát a köznevelési intézményekben megtartott sztrájk esetén.

Az indítványozó országgyűlési képviselők álláspontja szerint ezek a rendelkezések a sztrájkjog lényeges tartalmát oly módon korlátozzák, hogy annak nyomásgyakorló funkciója elvész. A szabályozás szükségtelenül és aránytalanul, önkényesen korlátozza a pedagógusok sztrájkhoz való, alaptörvényben is szereplő jogát, és emellett nemzetközi szerződésbe ütközik.

Az Alkotmánybíróság a határozatában megállapította, hogy a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerint a köznevelési intézmények elsődlegesen a gyermekek művelődéshez és megfelelő testi és lelki fejlődéshez való alapjogának biztosítását szolgálják. Hozzátették: a gyermekek alapvető jogai az állam tevőleges magatartásával valósulhatnak meg.

A támadott törvényben a jogalkotó a még elégséges szolgáltatási minimumok differenciált meghatározásánál tekintettel volt a különféle szükséglettel rendelkező gyermekek jogaira, például az érettségi előtt állókra, az iskolásokra, óvodásokra, sajátos nevelési igényű gyermekekre – mutatott rá a testület.

Az Ab megállapította, hogy a köznevelési intézményekben a sztrájkjog korlátozása legitim célból, a szükséges mértékben, és a vele szemben védelemre szoruló alapvető jogok, alkotmányos értékek kiegyensúlyozott figyelembevételével, azaz arányosan történt.

A köznevelési intézmények működése, és ezáltal a gyermeki jogok érvényesülése a sztrájkjog korlátozásának legitim céljai – mutatott rá a testület. A törvénynek a még elégséges szolgáltatást szabályozó rendelkezései tehát összhangban állnak az alaptörvény rendelkezéseivel, így az indítványt az Ab elutasította – írták.

Maruzsa Zoltán a szülői konzultációról: jelentős szerepe van az értékeléseknek

A Belügyminisztérium elkötelezett az oktatás minőségének javításában, ezért tulajdonít jelentős szerepet a szülői vélemények, javaslatok megismerésének - mondta Maruzsa Zoltán, a tárca köznevelési államtitkára csütörtökön az MTI-nek.

A szülői kérdőív egyebek mellett a szülők, a gondviselők véleményét kérdezi arról, hogy saját tapasztalatuk szerint milyen a pedagógusok értékelési gyakorlata. A szülők számára ez az egyik legfontosabb visszajelzés gyermekük óvodai, iskolai teljesítményéről, fejlődéséről - fűzte hozzá az államtitkár.

Maruzsa Zoltán szavai szerint a pedagógus írásos és szóbeli értékelése, iskola esetén a kapott osztályzatok, az értékelés rendszeressége és megalapozottsága alapján láthatja a szülő, melyik tantárgyakra érdemes nagyobb figyelmet fordítani.

"Az értékelés egyúttal a gyermek jellemének, hozzáállásának formálására is alkalmas eszköz, ezért célszerű a fejlesztő értékelés alkalmazása, amelyben a gyermek is érzékeli, hogy a kapott értékelés a fejlődését szolgálja, nem egy önmagában álló, pusztán számszerű ítélet a teljesítményéről" - fogalmazott.

A kérdőívet már több mint 100 ezren töltötték ki, ilyen széles körben még soha nem mondhatták el a szülők, gondviselők véleményüket az iskoláról - ismertette Maruzsa Zoltán.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.