Niedermüller-labirintus: 15 perc alatt 10-en hajtottak tilosba

Niedermüller-labirintus: 15 perc alatt 10-en hajtottak tilosba

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. április 28. 05:00
Élhetetlen útvesztőt csinált Belső-Erzsébetvárosból Niedermüller Péter, a kerület DK-s polgármestere a „forgalomcsillapítási mintaprojekt” keretében. A Metropol azt tapasztalta, hogy az értelmetlen korlátozások miatt az autósok tömegesen szabálytalankodnak, sokszor mások életét veszélyeztetve ezzel. Több mint egy éve lázadoznak a VII. kerület lakói a autósok kiszorítását célzó önkormányzati intézkedések ellen.

2020 áprilisában hirdette meg Niedermüller Péter Belső-Erzsébetváros fokozatos autómentesítését. A rövid távú cél az volt, hogy a VII. kerület Nagykörút és Kiskörút közé eső részét elkerülje a városon áthaladó forgalom. A hosszú távú tervként pedig azt jelölték meg, hogy csak az hajthasson be autóval, aki ott lakik.

„Vannak, akik semminek sem örülnek”

Először kísérleti jelleggel, 2020. augusztus 10-től vezették be 3 hónapra az új rendet, és a polgármester néhány nap alatt bebizonyította: nem csak Karácsony Gergely tud hatalmas felfordulást okozni a fővárosi közlekedésben. Niedermüller Péter egy hét elteltével elégedetten nyilatkozott az Indexnek: „A lakosság alapvetően örül a változásoknak. Vannak, akik jogosan hívják fel a figyelmet egyes nehézségekre, és vannak, akik semminek se örülnek.”

Egy év után pedig Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke ítélte sikeresnek a „mintaprojektet”, mivel szerinte azóta jóval kevesebben autóznak keresztül Belső-Erzsébetvároson. A „forgalomcsökkentést” ugyan a Blaha Lujza tér felújítása közben kialakult tarthatatlan állapotok miatt rövid időre felfüggesztették, de tavaly szeptember közepétől ismét érvénybe lépett az idegtépő közlekedési rend – ami miatt tömegesen szabálytalankodnak az autósok.

Forgalomcsillapítás = autósszívatás

Belső-Erzsébetváros „újratervezése” egyebek mellett érinti a Dohány, a Dob, a Nyár, a Nagy Diófa, a Kis Diófa, a Káldy Gyula, a Király és a Wesselényi utcákat, valamint a Klauzál teret. A „forgalomcsillapítás” a legtöbb helyen azt jelenti, hogy az adott egyirányú utca egy rövid szakaszát ellenkező irányúra fordították. Így akadályozzák az utca forgalmát, amitől azt remélik, hogy az autósoknak elmegy a kedvük az áthaladástól. Tény, hogy az ellehetetlenített utcában így kevesebben közlekednek, az autós forgalom azonban jobban megterheli a környező, kisebb utcákat. Emiatt az ott élők több mint egy éve háborognak, követelve vissza a megszokott nyugalmukat, mások pedig a hatalmas kerülők miatt megnövekedő levegőszennyezés miatt aggódnak.

Igazi autóscsapda a Dohány utca

Ha valaki szeretne a Dohány utcán a Kiskörút felől a Nagykörútig haladni, az a Nagy Diófa utcánál szembesül az egyirányúsított szakasszal. Mivel se továbbmenni, se balra kanyarodni nem tud, ezért jobbra kanyarodva ki kell hajtania a Rákóczi útra, ahol ismét csak jobbra tud kanyarodni, és elindulni az eredeti szándékával pont ellenkező irányba. Ezután két lehetősége van folytatni az útját (a térképen kékkel és zölddel)… A „sietősebb” autósok közül sokan nem akarják megtenni a hatalmas és értelmetlen kerülőt, ezért inkább behajtanak a Dohány utca mindössze 50 méteres fordított szakaszába. Ezzel egyrészt egy 30 ezer forintos bírságot kockáztatnak, másrészt veszélyeztetik a többi közlekedő testi épségét. A figyelmetlenebbek vagy rutinból közlekedők egyébként a szabályosan behajtó troli mögött haladva akár „észrevétlenül” is megszeghetik meg a behajtási tilalmat.

15 perc alatt 10 autó a tilosban

A Dohány utcában az erzsébetvárosi önkormányzat tavaly szeptembertől a Nagy Diófa utca és a Nyár utca közötti szakaszt egyirányúsította az autósok számára, egyedül a 74-es troli és a kerékpárosok hajthatnak be a Nagykörút felé. Kimentünk a Dohány utca és a Nagy Diófa utca kereszteződéséhez, hogy megnézzük, hányan „rövidítik le” az utat, és hajtanak be a tilosba. Megszámoltuk hány autós dönt úgy, hogy a hatalmas kerülő helyett inkább kockáztat, és hajt be a forgalommal szemben a rövidke útszakaszra. Az eredmény megdöbbentő: 15 perc alatt 10 autós hagyta figyelmen kívül a sárga kerettel is kiemelt behajtani tilos táblát. A szabálytalankodók közt volt személyautós, robogós, teherautós és taxis is.

Tehernek érzik a forgalmi útvesztőt az erzsébetvárosiak

A belső-erzsébetvárosi lakosok úgy tűnik, máig nem tudtak megbarátkozni Niedermüller forradalmi közlekedésfilozófiájával. Erről tanúskodnak az elmúlt egy év bejegyzései a helyi Facebook-csoportokban. Sokan panaszolják, hogy azóta a saját lakásukat sem tudják megközelíteni, mások pedig a közterület-fenntartók sorozatos bírságolásai miatt lázadoznak.

István: „Valami egészen elképesztő ami most megy “forgalomcsökkentés” címén a kerületben. 43 éve élek itt. A mai napon konkrétan munkából jöttem hazafelé fáradtan és nem tudtam végigmenni a Dohány utcán, aztán kerültem a Dob felé, de nyilván ott sem jutottam semerre Káldy-Andrássy-Nagymező-Kertész-Wesselényi-vissza a Dohányra... hihhhetetlen... ez a forgalomcsillapítás??? Ez?? Aztán vissza kellett mennem a Kazinczy utcába, ismét a fél világot körbe kerülve kellett megoldani, hajrá környezetvédelem, hajrá Niedermüller!” 

Mónika: „Én is 43 éve élek itt, és ekkora marhaságot senki nem csinált a kerületben…”

János: „Dohány utca? Az már így is járhatatlan. Na és a Wesselényi se piskóta.”

Erhard: „...nem csupán a rutinból vezetés miatti tiloson áthajtás veszélyes, hanem ez az agyatlan, kretén, irritáló, hónapról hónapra ide-oda, random szabály változtatgatás és összevissza módosítás is... Kedden még ideiglenesen kétirányú  szerdán már újra »forgalomcsillapított« utcák stb. Mindez a belváros közepén.. Kabaré.”

Sándor: „Igen, az első alkalommal megszokásból én is belementem és nem volt elnézés.. sima pénzlehúzás a 30 000 büntetés.”

Pierre: „Kereszteződéstől következő kereszteződésig behajtani Tilos, aztán mehet tovább a forgalom a Wesselényi utcán, ez minden csak nem forgalomcsillapítás! Nettó pénzbehajtás.”

Tamás: „A Nyár utcában tízszeresére nőtt a forgalom és padlógázzal közlekednek a Dohánytól a Wesselényiig.”

Ágnes: „Nem tudja valaki, hogy mikor fogjak felülvizsgálni a »forgalomcsökkentést« es visszaadni a Klauzál utca békéjét?”

Karácsony Gergely évek óta üldözi az autósokat

A fővárosi közlekedése 2020 óta rendszeresen összeomlik, aminek legfőképp az autósok isszák meg a levét. Először jöttek az értelmetlen és átgondolatlan körúti biciklisávok, amikről a főpolgármester sem a lakossággal, sem a civil szervezetekkel nem egyeztetett. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, az eszetlen kapkodás miatt eközben gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat, Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe, majd másfél évi töketlenkedés után csak júniusban záratta le a Lánchidat a felújítás miatt. Nyáron jöttek a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. Amikor Karácsony Gergelyt a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak: „szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog”.

A főpolgármeser szerint a gyorshajtók a gond Budapesten, nem a dugók

A múlt héten Karácsony Gergely – az állandósult budapesti dugók helyett  – a gyorshajtókat jelölte ki a fővárosi közlekedés mumusaként. A „dugók ura” ezért közlekedésbiztonsági társadalmi vitát ígért – ami persze támogatandó dolog, még ha olyasvalaki kezdeményezi is, aki kerékpárral gond nélkül hajt át a piroson, és magától értetődően közlekedik a buszsávban szolgálati autójával. 

Tavaly ősztől is sorozatosak voltak a szabálytalanságok

A Metropol már tavaly szeptemberben kint járt a helyszínen, amikor a Blaha Lujza téri fejetlenség után nagy csinnadrattával újra megnyitott Rákóczi úti sávok némi levegőhöz juttatták az autósokat, azonban a környező utcákban eluralkodott az őskáosz. Akkor is azt tapasztaltuk, hogy pont a Dohány utcai irányfordítás miatt történik a legtöbb szabálytalankodás: az összezavarodott autósok sorban hagyták figyelmen kívül a behajtani tilos táblát. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.