Okosan használja az utastéri klímát: a szélvédő is megrepedhet, ha jégszekrényt csinál a kocsiból

Okosan használja az utastéri klímát: a szélvédő is megrepedhet, ha jégszekrényt csinál a kocsiból

hideg
PUBLIKÁLÁS: 2021. július 03. 13:00
A kánikulai meleg még azokkal is bekapcsoltatja az autóban a klímaberendezést, akik általában nem is szokták használni, de az utastérben akár 40 fok fölé emelkedő hőmérséklet nemcsak kényelmetlen, hanem a koncentráció csökkenése miatt balesetveszélyes is.
Bors

Szerencsére az elmúlt években jelentősen nőtt a klímás autók száma, már csak a régebbi típusok esetén találkozhatunk hűtési lehetőség nélküli modellekkel. Ám a klíma vagy légkondi esetében is körültekintőnek kell lenni, mert a túlzott, vagy nem megfelelő használat számos kellemetlen betegség okozója lehet a megfázástól az ízületi gyulladásokig.

Manuális vagy automata

A klímáknak több változata található meg az autókban, a működési elvük ugyanakkor azonos, a hűtőfelületen átáramló levegő, megfelelően működő rendszer esetén 5 fokra hűtve érkezik meg az utastérbe. A rendszerek szabályozása lehet manuális vagy digitális, alapesetben egykörös a rendszer, de vannak két, illetve akár többzónás klímák is.

* A manuális esetében is van lehetőség a beáramló levegő hőmérsékletének szabályozására a fűtéskapcsoló segítségével, ha túl hideg levegő érkezik az utastérbe, elegendő csak egy kis fű­tést rákapcsolni.

* A digitális vezérlésű rendszereknél ezt egy hőmérő segítségével szabályozza ma­gának az autó, amely figyelembe veszi a belső hőmérsékletet, de még a napsütés mértékét is sok esetben. Ezeknél a rendszereknél az AUTO gomb megnyomásával lehet automatikus üzemmódra váltani. Ilyenkor kezdetben erőteljesebben hűt a kocsi, az utastér lehűtéséhez sok esetben még a belső keringetést is bekapcsolja, de az előirányzott hőmérséklet elérésekor ismét megnyitja a friss levegő be­áramlását. Hasonlót el lehet végezni a manuális klímák esetében is, csak ügyelni kell rá, hogy a belső keringetést ne használja túl sok ideig, mert a belül keringetett levegő oxigéntartalma csökken, ami fáradtságot, álmosságot okoz.

Megrepedhet a szélvédő

Nem szabad eltúlozni a hőmérséklet-változást sem. Ha nagyon meleg van kint, ne hűtse az autót egy jégszekrény hőmérsékletére. Az emberi test nem bírja az ilyen jelentős hőmérséklet-különsé­get, és lehet, hogy amikor kiszáll, újra a napra lépve megütheti a meleg.

A klíma beállításánál ügyeljen arra is, hogy a levegőbefúvásnál elsősorban az utasok felé és a lábtérbe érkezzen a levegő,

a szélvédőre irányított hideg fuvallat az átforrósodott üvegben fe­szültséget okozhat, amitől az elrepedhet.

Az autó szélvédője kétrétegű, és ha a külső forró, a belső pedig hideg, a két réteg közti tágulási mérték megrepeszti az üveget. Úgy is takarékoskodhat a klíma használatával, ha próbál parkoláskor árnyékos helyeket ke­resni, hogy az utastér ne hevüljön fel túlzottan. Indulás előtt né­hány másodpercet szánjon az átszellőztetésre, hogy a hőség távozhasson a kocsiszekrényből, egyszerűen nyissa ki az ajtókat vagy tekerje le az ablakokat, a benti hőség rövid idő alatt kiáramlik.

Időnként ki kell takaríttatni

Hűtés során az utastérhez közel, vagy épp az utastérben található párologtatóra a levegőből pára csapódik ki. (Ha megy az autó­klíma és egy helyben áll a jármű, jobbik esetben ez okozza az alatta lévő kis tócsát.) Ez a pára ideális környezetet teremt a különböző káros baktérium és a pe­nész számára, így bizonyos időnként nem árt vegyszerrel kitakarítani. Ezt persze bízza inkább szakemberre. A kondenzvíz elvezetésének dugulása esetén rossz esetben az utastér kárpitjaiba szivároghat a víz, amely kellemetlen szagokat okozhat. A klíma használatához természetesen energia szükséges, amelyet a motortól kap a rendszer, így természetesen megnövekszik a fogyasztás is.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.