A dugó az egyik legbosszúsabb dolog a közlekedésben. A folyamatos koncentráció, az araszolás, a tétlenség a felnőtteket és a gyerekeket is könnyedén kikészíti. Vasárnap délután, hazafelé szinte biztosra vehetjük, hogy órákon át történő vánszorgás vár ránk az autópályákon. Összegyűjtöttünk néhány tanácsot arra, hogyan kerüljük ki a dugókat, és arra is, ha mégis belekerültünk a sűrűjébe.
Ez az egyik fő kérdés, ha el akarjuk kerülni a tömeget és a torlódásokat. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. megfigyelése szerint péntek délután 2 és este 8, szombaton pedig reggel 8 és délután 1 óra között indulnak a legtöbben a magyar tengerhez. Ekkor szinte biztos, hogy lassabban vagy sehogy nem halad a forgalom. Visszafelé, vasárnap már déli 12 és este 8 óra között utaznak haza a nyaralók, de egy meleg, nyári napon este 10-11 órakor is telítettek lehetnek a sávok. Ezek szerint fél vasárnap leselkedik ránk a dugóveszély, de fontos tudni, hogy a legtöbben 5-6 órakor indulnak el – ha lehet, ezt az időpontot próbáljuk elkerülni.
Kerülőutakat is érdemes keresni: aki például a fővárosból a Balaton északi partjára indul, akkor a lejutást segíti az M7-esről nyíló 710-es út vagy Székesfehérvártól a 8-as főút. A déli partra a 7-es főút és a szomszédos mellékutak lehetnek alternatív lehetőségek. Ha pedig ezek is elesnek, használjunk olyan alkalmazásokat, amelyek megkeresik számunkra a leggyorsabb utat (pl. Waze). Indulás előtt mindenképp vessünk egy pillantást az Útinform honlapjára, ahol értesülhe- tünk a torlódásokról, balesetekről.
Az autópályán nagyon fontos, hogy utat adjunk a segítségnek, ha szükséges! Ne álljunk a felezővonalra, hanem a belső sávban balra, a külső sávban jobbra húzódva haladjunk, hogy a mentők, rendőrök számára elérhető legyen a biztonsági folyosó. A leállósávban még egy esetleges vészhelyzet idején is igyekezzünk minél rövidebb ideig tartózkodni. Aki pedig ott előzné ki a kocsisort, súlyos büntetésre számítson!
Az útra, akár lefelé megyünk, akár hazafelé jövünk, tele tankkal induljunk el. A dugóban araszolva ugyanis akár 50-60 százalékkal is megnőhet a fogyasztás, 100 km-en például egy 8 litert evő autónál 12-13 literre. Ha a klíma is megy, még többet fogyaszt a motor. Mivel a 1,5 órás út akár a duplájára is nőhet a forgalomban, jó, ha van nálunk néhány üveg ásványvíz és pár könnyű szendvics vagy falatka, amivel kibírjuk hazáig az éhséget. Fontos, hogy olyan alapanyagból rakjuk össze ezeket, amik nem terhelik meg a gyomrunkat. De nagyobbra vágott zöldség, gyümölcs is jól jöhet!
Ha sokat ittunk, és nem izzadtuk ki a nagy melegben, bizony előbb-utóbb pisilnünk kell. Dugóban ezt nem egyszerű visszatartani, mivel amúgy is többszörösen próbára van téve a tűrőképességünk. A mosdóval mégis érdemes megvárnunk a következő pihenőhelyet vagy benzinkutat: rendkívül balesetveszélyes, ha a leállósáv mellett vagy a szalagkorlát után végezzük a dolgunkat!
Hogyha utasként utazás közben olvasunk, a szemünk és a belső fülünkben lévő egyensúlyi szervünk eltérően észleli a helyzetet, ezért úgynevezett utazási betegség léphet fel rosszulléttel, szédüléssel, hányingerrel. Próbáljunk meg útközben aludni az anyós- vagy a hátsó ülésen, de émelygés elleni tablettával is elejét vehetjük a problémának. Nagy melegben pedig egy hűs vagy vizes kendő enyhítheti hőérzetünket.
Ahogy a nagyoknak, úgy a kicsiknek is hosszú az út, pláne ha nem haladunk semerre. Ha nyűgösek lesznek, attól mi is azok leszünk. Legyen a tarsolyunkban pár olyan játék, amihez nem kell semmilyen eszköz. Barkochbázni biztosan mindenki tud, de egy rendszámosdival – ahol vicces szavakat, mondatokat alkothatunk a mellettünk, előttünk araszoló autók rendszámából – is rengeteg időt eltölthetünk. Az integetős játék ugyanígy kreatív: ha átintegetnek a gyerekek a szomszéd sávba, és visszaintegetnek nekik, piros pontokat gyűjthetnek. Ezt pedig otthon beválthatják egy hűsítő jégkrémre. BGA
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.