Hősként ünnepelték az Atlanti-óceánt átrepülő magyarokat

Hősként ünnepelték az Atlanti-óceánt átrepülő magyarokat

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2021. július 19. 13:00
A pilóta, Endresz György, valamint navigátora, Magyar Sándor 1931. július 15-én kelt útra az Amerikai Egyesült Államokból, hogy Justice For Hungary, azaz Igazságot Magyarországnak nevű gépükkel első magyarként repüljék át az Atlanti-óceánt.
Bors

A két bátor férfi három világrekordot is megdöntött hihetetlen kalandja során: habár az időjárási körülmények meglehetősen kedvezőtlenek voltak, a páros – átlagosan 250 kilométer/órás átlagsebességet diktálva – 13 óra 50 perc alatt jutott el Amerikából Európába, ráadásul azon túl, hogy ők tudhatták magukénak az addigi legrövidebb időt, Endreszék repültek legmesszebb a földrész belsejébe.

3 milliós felajánlás

A kísérlet anyagi támogatását Amerikába települt magyarok biztosították, Lord Rothermere brit sajtómágnás, a magyar revízió mecénása pedig 1930 elején kereken 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a pilótának, aki elsőként szeli át az óceánt repülőgépével magyarként – szinte elképzelhetetlen, mekkora vagyont is jelenthetett akkoriban a mai árfolyamon 3 millió forintnak megfelelő összeg. A vállalás teljesítéséhez egy, a kor legsikeresebb, hosszú távú utazásra is alkalmas gépei közül választottak, így került a képbe a Lindbergh kérésére tervezett kétüléses, egyfedelű alsószárnyas Lockheed-Sirius – a 460 lóerős motorral szerelt jármű nevét maga Rothermere javasolta.

Természetesen a két rekorder már csak tapasztalata okán is pontosan tudta, mire is vállalkozik, elvégre Endresz György az első világháborúban is pilóta volt, Magyar Sándor pedig az első magyar légipostajáratot vezette: a navigátor és felettese 1931. július 15-én, délután 5 óra 20 perckor rugaszkodott el az Európához legközelebb eső amerikai repülőtér kifutójáról az új-fundlandi Harbour Grace-ben.

Gondok Magyarországon

Hőseink kezdetben vakon, azaz felhők között, később pedig sötétben utaztak, miközben kizárólag egy iránytű segítségével tájékozódhattak: a magyaroknak mindössze nyolc hosszú óra elteltével sikerült rádiókapcsolatba lépni egy norvég gőzhajóval. Mivel ezt követően már folyamatos volt a kalandorokkal való kommunikáció, a Budapestre érkező híreken felbuzdult hazai közönség másnap egy emberként indult meg a Mátyásföldre tervezett ünnepélyes fogadásra.

Endresz és navigátora hajnalban érte el az öreg kontinens partjait, ám a mindvégig tökéletesen teljesítő repülő motorja Győr felé érve akadozni kezdett. A tartályokban ugyan volt még 100 liter kerozin, amellyel el is jutottak volna a kívánt célig, ám a magyarok vélhetően túl korán kapcsoltak át másik tartályra, így újabb 70 kilométer megtételét követően az üzemanyag-ellátás is leállt.

Emlékművel tisztelegtek

A Magyarországnak igazságot követelő repülő végül siklórepülésben szállt le egy kukoricaföldön, igaz, nem túl szerencsésen: a gép a göröngyös talajon megbillent, majd előrebukott és balra dőlt. A peches landolás következtében megsérült a bal szárny, illetve elgörbült a propeller. A navigátor Magyar Sándor Alcsút jegyzői hivatalából jelentette a kényszerleszállást – a pórul járt férfiakért a MALÉRT küldött gépet a településre.

A július 20-án tízezrek által ünnepelt rekorderek 26 óra 20 perc alatt tették meg az 5770 kilométert, akiket aznap Horthy Miklós kormányzó kitüntetett, valamint elő is léptetett a Hősök terén. Endresz György egy évvel később, 1932. május 21-én, egy óceánt átrepülő újabb géppel halálos légi balesetet szenvedett Rómában, Magyar Sándor pedig a második világháborút követően Amerikába települt, ahol végül 1981-ben érte utol a halál – az óceán legendás átrepülésének 75. évfordulóján emlékművet is avattak Felcsút és Csákvár között, méghozzá azon a mezőn, ahol annak idején a híres páros magyar földre ért.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.