Aktuális

A legtöbben tojnak rá: Filléres tétel a légszűrő cseréje, mégis komoly hibákat okozhat

Bors

Létrehozva: 2021.06.13.

Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.

Forrás: Shutterstock

Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.

A légszűrő például nagymértékben hozzájárul a motor egészséges működéséhez.

Az autó értékéhez képest filléres tétel, mégis sokan próbálnak ezzel is spórolni, nem számolva a következményekkel, amiket az elkoszolódott levegőszűrő okoz. Alapvető fizikai törvényszerűség, hogy az égéshez levegőre van szükség, ugyanez természetesen érvényes a motorra is. Csak megfelelő mennyiségű beáramlása mellett lehet tökéletes az üzemanyag elégetése a hengerekben, egy eltömődött, koszos szűrő ugyanakkor megakadályozza, de legalábbis jelentősen csökkenti a légáramot.

Ennek eredményeként pedig számos probléma jelentkezhet az autóban. A gyújtógyertyák meghibásodásától az indítási problémákon át a magas fo­gyasztásig, bármi előfordulhat.

Aoró mozdulat, nagy károk

Túl sok üzemanyag jut a rendszerbe, ami a kevés levegőnek köszönhetően nem tud megfelelően elégni, és ez a motornak nem tesz jót. Lerakódások képződhetnek, ez akár a gyertyákat is tönkreteheti. A rossz hatékonyság miatt a motor a kipufogógázzal a katalizátorra káros anyagokat küld a kipufogórendszerbe, ami így annak élettartamára is hatással van.

Természetesen a korlátozott levegőmennyiség a motor teljesítményét is erősen befolyásolja, még inkább igaz ez a turbófeltöltővel ellátott motorokra, ahol az üzemanyag-fogyasztás is észrevehetően megemelkedik. Az autót rendszeresen használó vezető a gázpedálon is érezheti a teljesítményvesztést.

más a gyári előírás és más a tapasztalat

Bár az autógyárak 15, 20, de van, amikor 30 ezer kilométeres szervizintervallumot adnak meg, a tapasztalat azt mutatja, hogy városi vagy poros, koszos környezetben használt autóknál ezt nem érdemes betartani, akár
10 ezer kilométer után is cserére érett lehet a szűrő.

nem bonyolult feladat

Az autók többségénél ez rá­adásul nem is bonyolult feladat, van, hogy csak néhány kapocs tartja a légszűrőház fedelét, amelyek oldásával könnyen kivehető a szűrő. Arra azonban mindenféleképpen ügyelni kell, hogy  csak a megfelelő típusú légszűrőt helyezze be, mert a tökéletes illeszkedés teszi lehetővé a pormentes zárást, illetve hogy jó helyre kerüljön. A nem pontosan illeszkedő szűrő egyrészt a fedél visszahelyezésekor károsodhat, másrészt nem fogja tudni teljes mértékben ellátni a feladatát.

A pollenszűrő is elkoszolódhat

A motor légszűrője mellett érdemes figyelmet fordítani az utastéri légszűrőre is, más néven a pollenszűrőre. Legkésőbb nyár elején érdemes kicseréltetni, mert az autó klímaberendezésének hatékonyságát befolyásolja a szűrőbetét állapota, hiszen a nem megfelelő légáram mellett a klíma nem tud kellő mennyiségű levegőt az utastérbe juttatni, a kompresszor viszont folyamatosan erőlködni fog, hogy a megfelelő belső utastér-hőmérsékletet biztosítsa. Ez persze jelentős többletfogyasztást okoz, ráadásul az autóban meleg lesz.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek