Aktuális

Ma is hihetetlenül népszerű: ötven éve van Zsiguli Magyarországon

Bors

Létrehozva: 2021.06.15.

Annak idején sokan évekig is vártak egy-egy nyugati autóra, így a Zsigulira, vagy ahogyan nálunk akkor hívták: Ladára is, aminek az első darabjai éppen ötven éve lépték át a határt és kerültek boldog tulajdonosukhoz.

A hetvenes-nyolcvanas évek népautója még mindig jelen van az utakon, az óriási siker pedig a mai napig tart. Schobert Norbinak például nagy álma volt, felesége, Réka meg is lepte egy igazi antik darabbal nemrég.

Az évszázad üzlete

A szovjet autógyártás méltán híres volt, elég ha csak a Volgákat, a Moszkvicsokat és a Zaporozseceket emlegetjük. 1961-ben az olasz kommunista párt vezetője, Togliatti felvetette Moszkvában: mi lenne, ha a keleti blokknak is lenne egy népautója. Az ötletet évekig jegelték, majd újra és újra felvetették.

1966-ban végül megkötötték az évszázad üzletét. A szovjet autóipari miniszter és Vittorio Valletta Fiat-vezér – aki ekkor már 84 éves volt – megállapodtak a gyár felépítésében. Ehhez az olasz kormány egymilliárd dollár hitelt adott a Szovjetuniónak, ami aztán a Fiat kasszáját gyarapította.

De honnan a név?

Az orosz autógyár azt szerette volna, ha Lenin születésének 100. évfordulójára már elkészül az autó. Így lett volna Vilszto (Lenin nevének kezdőbetűi, és a 100 oroszul) a kocsi neve. A gyárépítők bármennyire igyekeztek, úgy tűnt, hogy nem lesz kész az első példány a jeles napra.

Aztán jött az ötlet: van a közelben egy hegy, nevezzük el arról. Így lett a márka neve Zsiguli. Az már más kérdés, hogy a vasfüggönyön túlra Ladaként adták el a Zsigulikat, mert ott ezt nem tudták kimondani. Slusszpoén: az első autót végül 1970. április 19-én szerelték össze a gyárban, három nappal Lenin 100. születésnapja előtt. Az első igazi példányt 5 hónappal később vették le a szalagról.

5-6 év várakozás

Itthon a hatvanas években minden autóvásárló megszokta, hogy éveket kell várni a befizetett járműre. Ez a Zsigulival sem volt másképp. Ugyan az első példányokat 1971. június 14-én adták át – a két szerencsés egy debreceni nő és egy budapesti férfi volt –, mégis 5-6 évig álltak sorban az emberek azért, hogy a nyugati alapokon nyugvó keleti csodával szeljék az utakat.

A Lada annyira népszerű lett, hogy 1980-ra a magyar autópiac felét már ez a márka tette ki. 1996-ig csak itthon 1.000.000 darabot adtak el, ezzel a legtöbb Ladát Magyarországon adták el. A nyolcvanas években aki nem Trabanton, az Ladán tanult autót vezetni.

Norbinak visszahozza a gyerekkorát

Schobert Norbi egy 1974-es old timer Zsiguli boldog tulajdonosa, amit feleségétől, Rékától kapott 10. házassági évfordulójukra. – Az autó gyönyörű, teljesen újszerű az állapota, bár nem napi szinten használjuk, de a családdal néha eljárunk vele kocsikázni. Ez nekem olyan, mint egy időgép, az autó formája, hangja, még az illata is visszahozza a gyermekkoromat. A gyermekeim is rajonganak érte: a nagyobbik fiam ezen szeretne megtanulni majd vezetni – osztotta meg a Borssal Norbi.

A Lada-sztori számokban

A togliatti gyár termelékenysége igen mutatós volt, de a Szovjetunióban ez nem is lehetett volna másképp. Összesen 20,5 millió darabot raktak össze. A legtöbb 1200 köbcentis motorral készült – innen ered az ezerkettes Lada szólás is.

A legkelendőbb a 2106-os modell volt, amiből majdnem 4,4 milliót adtak el, és 30 éven át gyártották. Itthon még mindig több ezer példánnyal találkozhatunk az utakon, de néhány patinás darabot megmentettek az utókornak. A keveset futott, eredeti Ladákért akár 5-6 millió Ft-ot is elkérnek a tulajdonosok!

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186236_auto_resized.jpg
origo.hu

Hajdú B. István megszólalt a betegségével kapcsolatban

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27728_resized.jpg?avcount=1714792811
origo.hu

A gigamellű modell kétszer is csődbe ment, mégis elképesztő luxusautói vannak

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17182705_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Megalázták Harry herceget: erre is nemet mondtak neki

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17183846_auto_resized.jpg
magyarnemzet.hu

Ő a Liverpool legönzőbb játékosa a klub legendája szerint

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17185958_auto_resized.jpg
ripost.hu

Vége: Elbúcsúzott Jákob Zoli, ennyi volt

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17185974_auto_resized.jpg
magyarnemzet.hu

Rejtélyes csontvázak kerültek elő Hitler egyik főhadiszállásából, a Farkasveremből

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27729_resized.jpg?avcount=1714792811
origo.hu

Folyamatosan meztelenkedik a kebelcsoda bolgár énekesnő

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17174010_auto_resized.jpg
mindmegette.hu

Figyelmeztet a szakember: nem mindig jó döntés air fryerben sütni-főzni

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186133_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Nem bántam meg, hogy ezt bevállaltam” – tangás címlapfotón Majka felesége, Majoros Hajni

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17187114_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Berki Krisztián anyukájának megvan rá az oka, miért nem beszél fiáról az unokáknak, Natinak és Emmának

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186385_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Kiderült az igazság: letaszították a trónról Vilmos herceget

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/pMfUVbPq5nv4odW8oYVKy_zuJQiozIVH3tFgcaYzFg0/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzczYjY2NGVkMjNmMDQxNDVhN2I1MjAzMjEwYTYxOGQ3.jpg
Szívszorító

„Szívszaggató volt ott állni” – három pici gyermeke énekelt László sírjánál, akiért egy ország fogott össze

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/fpE6tqwm5_BLyIjFCQPQaBWAZKAaKaX12Fz5KE7fU-g/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzlmZWYzYzIxMzJjZDQ3YTVhZjY4NDQ2ZmE1ZTUxOTkw.jpg
Közélet

Immár egyértelmű: Magyar Péter a baloldal mellé állt