Ma is hihetetlenül népszerű: ötven éve van Zsiguli Magyarországon

Ma is hihetetlenül népszerű: ötven éve van Zsiguli Magyarországon

Zsiguli
PUBLIKÁLÁS: 2021. június 15. 16:30
Annak idején sokan évekig is vártak egy-egy nyugati autóra, így a Zsigulira, vagy ahogyan nálunk akkor hívták: Ladára is, aminek az első darabjai éppen ötven éve lépték át a határt és kerültek boldog tulajdonosukhoz.
Bors

A hetvenes-nyolcvanas évek népautója még mindig jelen van az utakon, az óriási siker pedig a mai napig tart. Schobert Norbinak például nagy álma volt, felesége, Réka meg is lepte egy igazi antik darabbal nemrég.

Az évszázad üzlete

A szovjet autógyártás méltán híres volt, elég ha csak a Volgákat, a Moszkvicsokat és a Zaporozseceket emlegetjük. 1961-ben az olasz kommunista párt vezetője, Togliatti felvetette Moszkvában: mi lenne, ha a keleti blokknak is lenne egy népautója. Az ötletet évekig jegelték, majd újra és újra felvetették.

1966-ban végül megkötötték az évszázad üzletét. A szovjet autóipari miniszter és Vittorio Valletta Fiat-vezér – aki ekkor már 84 éves volt – megállapodtak a gyár felépítésében. Ehhez az olasz kormány egymilliárd dollár hitelt adott a Szovjetuniónak, ami aztán a Fiat kasszáját gyarapította.

De honnan a név?

Az orosz autógyár azt szerette volna, ha Lenin születésének 100. évfordulójára már elkészül az autó. Így lett volna Vilszto (Lenin nevének kezdőbetűi, és a 100 oroszul) a kocsi neve. A gyárépítők bármennyire igyekeztek, úgy tűnt, hogy nem lesz kész az első példány a jeles napra.

Aztán jött az ötlet: van a közelben egy hegy, nevezzük el arról. Így lett a márka neve Zsiguli. Az már más kérdés, hogy a vasfüggönyön túlra Ladaként adták el a Zsigulikat, mert ott ezt nem tudták kimondani. Slusszpoén: az első autót végül 1970. április 19-én szerelték össze a gyárban, három nappal Lenin 100. születésnapja előtt. Az első igazi példányt 5 hónappal később vették le a szalagról.

5-6 év várakozás

Itthon a hatvanas években minden autóvásárló megszokta, hogy éveket kell várni a befizetett járműre. Ez a Zsigulival sem volt másképp. Ugyan az első példányokat 1971. június 14-én adták át – a két szerencsés egy debreceni nő és egy budapesti férfi volt –, mégis 5-6 évig álltak sorban az emberek azért, hogy a nyugati alapokon nyugvó keleti csodával szeljék az utakat.

A Lada annyira népszerű lett, hogy 1980-ra a magyar autópiac felét már ez a márka tette ki. 1996-ig csak itthon 1.000.000 darabot adtak el, ezzel a legtöbb Ladát Magyarországon adták el. A nyolcvanas években aki nem Trabanton, az Ladán tanult autót vezetni.

Norbinak visszahozza a gyerekkorát

Schobert Norbi egy 1974-es old timer Zsiguli boldog tulajdonosa, amit feleségétől, Rékától kapott 10. házassági évfordulójukra. – Az autó gyönyörű, teljesen újszerű az állapota, bár nem napi szinten használjuk, de a családdal néha eljárunk vele kocsikázni. Ez nekem olyan, mint egy időgép, az autó formája, hangja, még az illata is visszahozza a gyermekkoromat. A gyermekeim is rajonganak érte: a nagyobbik fiam ezen szeretne megtanulni majd vezetni – osztotta meg a Borssal Norbi.

A Lada-sztori számokban

A togliatti gyár termelékenysége igen mutatós volt, de a Szovjetunióban ez nem is lehetett volna másképp. Összesen 20,5 millió darabot raktak össze. A legtöbb 1200 köbcentis motorral készült – innen ered az ezerkettes Lada szólás is.

A legkelendőbb a 2106-os modell volt, amiből majdnem 4,4 milliót adtak el, és 30 éven át gyártották. Itthon még mindig több ezer példánnyal találkozhatunk az utakon, de néhány patinás darabot megmentettek az utókornak. A keveset futott, eredeti Ladákért akár 5-6 millió Ft-ot is elkérnek a tulajdonosok!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.