Döbbenetes dolog derült ki a Titanic katasztrófájáról: egy félreértés vezetett közel másfél ezer ember halálához

Döbbenetes dolog derült ki a Titanic katasztrófájáról: egy félreértés vezetett közel másfél ezer ember halálához

Titanic
PUBLIKÁLÁS: 2021. április 21. 21:00
1912. április 14-én az elsüllyeszthetetlennek vélt Titanic, miután egy túl későn észlelt jégheggyel ütközött, másnap hajnalban az Atlanti-óceánba merült. A hajó roncsait 1985. szeptember elsején találták meg 3 861 méteres mélységben, de vajon mi is történt valójában azon a végzetes éjszakán?
Bors

1912. április 10-én, pontosan délben, a minden idők legbiztonságosabb és legpompásabb óceánjárójának kikiáltott RMS Titanic kisiklott a southamptoni kikötőből. Első útján mindösszesen 2 207 személy tartózkodott a fedélzetén: 1 322 utas, illetve a legénység 885 tagja. A hajó parancsnoka a 63 éves Edward John Smith volt. A kapitány azt tervezte, hogy miután visszatérnek New Yorkból, nyugdíjaztatja magát. 

Már az első szabályt sem követték

A Titanic első ízben a francia Cherbourgban kötött ki április 10-én, ahol újabb utasok szálltak fel rá, többek között például a milliomos amerikai dáma, Margareth Brown, aki később mint az „elsüllyeszthetetlen Molly Brown" vonult be a hajó legendájába. Az óceánjáró másnap az írországi Queenstown partjainál horgonyzott le: ott újabb utasok, főként szerény sorsú ír kivándorlók léptek a fedélzetre.

A jéghegyek leszakadása a gleccserről – ami egy természetes folyamat - már márciusban megkezdődött a Labrador-tenger térségében. Hogy elkerüljék a jégveszélyt, a hajózási társaságok zöme ideiglenesen a szokásostól néhány száz kilométerrel délebbre helyezte át New York-i útvonalát. A Titanicot megálmodó White Star Line viszont nem követte az óvatossági szabályt, megengedhetetlennek tartotta ugyanis, hogy a hajó már az első útján komolyabb késéssel érkezzen meg a New York-i kikötőbe.

A jég közeledett

Mivel a 270 méter hosszú, 28 méter széles, valamint 56 méter magas járművet dupla hajófenékkel, illetve a parancsnoki hídról egyetlen gombnyomással lezárható 16 vízzáró rekeszkamrával szerelték, az minden bizonnyal mérnöki csúcsteljesítményének számított,

a közvélemény pedig egyenesen elsüllyeszthetetlennek tartotta. Késő délutántól azonban már közvetlenül is érezhető volt a jég közelsége. 

Április 14-e volt, amikor a délutáni órákban jelentősen csökkent mind a víz, mind a levegő hőmérséklete. A kora esti órákban a Charonia nevű gőzös zajló jégről, illetve óriási jéghegyekről jelentett. A Titanic kapitánya azonban ahelyett, hogy csökkentette volna a sebességet, mindössze megkettőzte az őrséget. 

Bekövetkezett a tragédia

Alig pár perccel éjfél előtt a megfigyelőkosárban szolgálatot teljesítő matróz halvány párafelhőt figyelt meg a látóhatár közelében, éppen a Titanic orra előtt. A pára egyre sűrűbb lett, majd sötét tömeg kezdett el kibontakozni belőle. Az őr jól tudta, hogy jéghegyet lát, félreverte hát az árbockosár harangját, majd telefonon hívta fel a hidat. A hírt hallva az elsőtiszt az

Állj! Teljes gőzzel hátramenetbe!

parancsot adta ki a gépháznak, valamint utasította a főkormányost, hogy térjen ki balra, méghozzá élesen.

Kezdetben úgy tűnt, sikerül megúszni az ütközést, de hirtelen csak megrázkódott a hajótest, amire persze az ekkor már szobájában pihenő kapitány is felkapta a fejét, majd kisvártatva a hídra sietett. Leállíttatta a gépeket, a hajóácsot pedig leküldte, hogy mérje fel a károkat. 

Azt hitték tűzijáték – 1500-an haltak meg

Mivel az első öt rekeszkamra megsérült, azokba folyamatosan ömlött a víz, így Thomas Andrews, az óceánjáró főkonstruktőre kiszámolta, hogy a Titanicnak minimum másfél, maximum két órája lehet hátra. Mivel biztos volt, hogy a hajó el fog süllyedni, éjfél után 5 perccel a kapitány megparancsolta a mentőcsónakok leeresztését. Mivel azokban összesen 1176 személynek volt hely, azonnal tudni lehetett, hogy sokan meghalnak majd.

A legutolsó csónak az Titanic elmerülése előtt 15 perccel hagyta el a bajba jutott járművet. A vészjelzések több gőzöshöz is eljutottak, azonban mind túlságosan messze volt ahhoz, hogy még idejében a helyszínre érkezzenek.

Igaz, egy hajó azért volt a közelben, sőt látótávolságban, ám mikor látták, hogy a szemlátomást álló hajóról jelzőrakétákat lőnek fel, az ügyeletes tiszt úgy vélte, bizonyára tűzijátékkal egybekötött mulatság folyik a fedélzeten – a félreértés közel másfél ezer ember halálához vezetett.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.