Fogadjunk, hogy eddig ön is rosszul használta a körforgalmat – a közlekedők kétharmada hibázik

Fogadjunk, hogy eddig ön is rosszul használta a körforgalmat – a közlekedők kétharmada hibázik

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2021. február 21. 12:00
Közlekedésbiztonsági szempontból a körforgalom az egyik legjobb megoldás a szintbeli kereszteződéseknél, hiszen elég nagy az áteresztő képessége, nincs szükség lámpákat üzemeltetni, és gyakorlatilag folyamatosan haladhat a forgalom. Persze csak akkor, ha az autósok, motorosok tudják, hogyan is kell használni.
Bors

Már Magyarorszá­gon is gombamód szaporodnak a körforgalommal ellátott kereszteződések, egészen nagy a méretbeli variáció, a nagy, többsávostól az alig egyautós körforgalomig számtalan típust terveznek ma­napság mérnökeink. Ezek a világon nagyjából mindenhol így néznek ki, de egyvalami közös bennük: az a fajta hezitálás, amit a közlekedők a körforgalomba való behajtásnál, illetve az abban való közlekedésnél mutatnak. Egy spanyol statisztika szerint a közlekedők kétharmada (!) nem tudja, hogyan is kellene hasz­nál­ni ezeket a tereptárgyakat. Érdemes tehát erre néhány szót szentelni.

Megközelítés

A körforgalom megközelítése egy fontos pillanat. A statisztikák szerint a bejáratnál történik a balesetek több mint fele, így érdemes lelassítva, nagy körültekintéssel közelíteni a forgóhoz. A KRESZ-szabályok szerint az irányjelzőt használni kell a be- és a kihajtáskor egyaránt.

Elsőbbség

A második aranyszabály, hogy a körforgalomban haladónak van elsőbbsége. Ha bármilyen kétsége van afelől, hogy be­- fér-e még a közeledő autó elé vagy sem, várja meg inkább a következő lehetőséget, így biztosan elkerülhető a baleset.

Sávválasztás

Elsősorban a külső sávokat érdemes használni, hogy minél kevesebbet kelljen keresztben menni. Amennyiben visszafordulna, vagy csak egy távolabbi kijáratot kell használni, soroljon beljebb, ezzel is segítve a forgalmat, és persze az ön biztonságát is.

Körbejárás

Amennyiben elrontotta a kijáratot, vagy egyébként is a belső sávban halad, a kisorolásnál használja az irányjelzőt. Ne feledje, a külső sávban haladónak el­­sőbbsége van, ez egy egyszerű sávváltásnál is így van, a váltani akaró autónak a másik sávban lévőnek elsőbbséget kell adnia!

Kihajtás

A megfelelő kijárat előtt mindig soroljon a szélső sávba, majd az irányjelző bekapcsolásával jelezze a közlekedőknek kihajtási szándékát. Ez fontos lehet a behajtóknak, akik az ön helyére bejöhetnek, illetve a mögöttes forgalomnak is, hiszen a kanyarodáshoz lassítani fog.

Sok esetben itthon rögtön zebra is van a kijárónál, így előfordulhat, hogy kihajtáskor meg kell állnia, ami veszélyt jelenthet, ha az autó még belóg a körforgalomba.

Figyelemre méltó körforgalmak

* Franciaország a körforgalmak hazája, minden 21. kilométerre jut egy a statisztikák szerint. A legrégebbi körforgalom is itt található, Párizsban a Diadalív körül az Etoile téren. A hely érdekessége, hogy nem klasszikus körforgalomként működik, ugyanis a behajtóknak van elsőbbsége, ráadásul a sávok sincsenek felfestve, kivülről inkább tűnik hangyabolynak, mintsem kereszteződésnek.

* A világ legnagyobb, 3,5 kilométeres átmérőjű körforgalma Malajziában, Kuala Lumpurban található, olyan nagy, hogy a közepére még egy 5 csillagos szálloda is épült, de a miniszterelnök egyik rezidenciája is a körön belül van. A körforgalmak megkönnyítik az autósok, motorosok helyzetét, a gyalogosoknak azonban nem feltétlen előnyös.

* Erre találtak Shanghajban (Kína) egy speciális megoldást, ahol a járműforgalom körforgalma fölé építettek a gyalogosoknak is egy körforgalmat.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.