Farkasvakság: Ötször nagyobb a halálos baleset esélye sötétedés után

Farkasvakság: Ötször nagyobb a halálos baleset esélye sötétedés után

köd
PUBLIKÁLÁS: 2020. november 01. 18:00
Az ősz elérkeztével, illetve a múlt heti óra- visszaállítással a nappalok sokkal rövidebbek lettek, emiatt a közlekedés résztvevőinek is egyre több időt kell szürkületben vagy esti sötétségben eltölteniük. A helyzetet tovább rontja a kedvezőtlen időjárás, illetve az őszre jellemző hajnali köd.
Bors

Az esti közlekedés veszélyeiről megjelent egy felmérés, mely szerint Európában a halálos balesetek 40 százaléka a sötétedés utáni időszakban következik be, annak ellenére, hogy az este 7 és reggel 7 óra közti órákban a forgalom mindössze ötöde a nappalinak. Ezek szerint ötször nagyobb veszély leselkedik ebben az időszakban a közlekedés résztvevőire, aminek a szakértők szerint több oka is van. Az egyik persze a korlátozott látási viszonyok, és ekkor még csak a sö­tétségre gondolunk, az autóknál a nem megfelelő fényszóróhasználat, vagy annak épp rossz beállítása, és természetesen a fáradtság.

Vitaminos segítség

Fontos tényező a vezetőknél fellépő farkasvakság vagy nyctalopia, amikor a ve­zető szeme nem képes azonnal al­kalmaz­kod­ni a fény utáni sötétséghez. Egy szemből elhaladó autó fényszórójának fé­nyéből, vagy csak az utcai világításból sötétebb részre való áthaladáskor a farkasvakságban szenvedő rövid ideig gyakorlatilag semmit nem lát.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy 80 km/h sebességgel haladó autó másodpercenként 22 mé­tert tesz meg, akkor könnyen felmérhetjük azt a veszélyt, amit a va­kon száguldás je­lent a köz­le­ke­dés résztvevőire. A farkasvakságot az A-vitamin hiánya okozza, ami pótolható.

Intelligens fény

De nézzük autós oldalról is az es­ti vezetést. Egyrészt napjaink személyautóiban egyre bonyolultabb világítási és egyéb asz­­szisztensrendszerek segítik a biztonságos közlekedést. Persze nincs még mindenkinek olyan intelligens fényszórója és éjjellátó rendszere, mint amilyet a felső kategóriás DS 7 modelljeibe szerel a francia gyártó, mely rend­szer egy a hűtőrácsra szerelt infravörös kamera képét mesterséges intelligencia segítségével elemzi az autó előtti 100 méteren.

A ve­szélyt jelentő tereptárgyakat, be­leértve a gyalogosokat és kerékpárosokat is, egyrészt a fényszóró segítségével külön megvilágításba helyezi, illetve a vezető előtt a műszerfalon megjelenő ké­pen be is jelöli a vélhetően veszélyt jelentő részeket. Sárgával jelöli a figyelmet érdemlő részleteket, de az igazi veszélyforrásokat, mint egy út szélén haladó kerékpárost, például már piros kerettel jelöl meg.

Ez is érdekelheti

A Bors utánajárt – Ennyibe kerül valójában a hitelből vett használt autó

Guinness-rekordra hajt, amiért veteránautó-gyűjteményét is eladná a ralis

Megcáfoljuk a legelterjedtebb autós tévhiteket

Persze ilyen rendszerek nélkül is lehet biztonságosan autózni, amennyiben valóban a látási viszonyoknak és saját képességeinknek megfelelő sebességet választunk, illetve kellő figyelmet szentelünk autónk világító berendezéseire is.

Megfelelő beállítás

Érdemes ebben az időszakban az autóval felkeresni egy szakműhelyt, és a fényszórók beállítását, jobb esetben fényerejét ellenőriztetni. A fényerő mérésére főleg a xenon fényszórókkal szerelt autóknál van szükség, ugyanis a nagyfeszültséggel működő xenon izzók képesek elfáradni a trafó meghibásodása miatt, és a korábbi fényerejük jelentős részét elveszítve szinte csak pislákolnak.

Fontos szót ejteni a ködlámpák használatáról.Ezeket a fényszórókat, illetve hátsó ködlámpákat csak és kizárólag rossz időjárás, elsősorban köd esetén használják, mert például a hátsó ködlámpa könnyen elvakíthatja a hátulról érkezőt, elnyomva akár a féklámpa fényét is, ami súlyos balesethez vezethet.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.