Parafával tisztelegnek a múlt és a jövő előtt

Parafával tisztelegnek a múlt és a jövő előtt

tisztelgés
PUBLIKÁLÁS: 2020. február 09. 11:00
A Mazda csapatát 1920 óta az általánosan bevett szokások megkérdőjelezésének bátorsága, és az új tervezői, mérnöki megoldások keresése jellemzi – gyakran választották azt az utat, amelyre mások azt mondták, nem megvalósítható.
Bors

Január utolsó napján ünnepelte fennállása 100. évfordulóját a japán Mazda a hirosimai központjában. Száz évvel ezelőtt a gyár csupán egy dugógyártó vállalat volt Hirosimában, majd 1921-ben a Toyo Cork Kogyót az iparos Jujiro Matsuda vette kézbe.

Ő alakította át a céget először gép-, majd jár­mű­gyártó vállalattá. Az el­sőként gyártott jármű egy háromkerekű te­hermotor volt, a Mazda Go, amelyet 1931-től forgalmaztak. A második világháború után csak pár hónapra állt vissza a jár­műgyártás, amikor ledobták az atombombát Hirosimára.

A háború után a kereskedelmi járművek gyártása maradt a vállalat fő profilja az 1960-as évekig, amikor megérkezett az első személyautó, a Mazda R360. A modell hamar kelendő lett Japán kei-car szegmensében, s megágyazott a további autómodelleknek.

A vállalat 1961-ben licenc­szerződést írt alá a Wankel nevével jelzett bolygódugattyús motor fejlesztésére és gyártására a né­met NSU-val. A japán mérnökök sok olyan nehézséget hidaltak át, amelyet más autógyár nem lépett meg. 

A Mazda Cosmo Sport 110S volt 1967-ben az első sorozatgyártásba került modell, amelyet bolygódugattyús motor hajtott. Ezzel egy olyan sikersztori kezdődött, amelyben a gyár több modellt is – mint például az RX–7 – bemutatott. Az évek során ezzel a hajtáslánccal majdnem kétmillió darabot értékesítettek. A Mazda technológiai bátorságát is bizonyította a versenypályán azzal, hogy a Mazda 787B volt az egyetlen olyan Le Mans-nyertes autó idáig, amely nem hagyományos dugattyús motorral működött.

A vállalat 1984-ben vette fel a Mazda Motor Corporation nevet, és az MX–5 1989-es bevezetésével kijelölte saját maga előtt is az utat, hogy élvezetesen vezethető autókat gyártson. A ki­csi, könnyű építésű roadster olyan érában lépett piacra, amikor a kétüléses sportautók kategóriája épp kihalni készült. Most, négy generációval később a Mazda MX–5 a világon a legmagasabb számban eladott roadster, amely 2016-ban meghaladta az egymilliós értékesítési számot is. A mai Mazda modellválaszték lényege az autózás öröme – és ez is marad a következő száz esztendôben annak ellenére, hogy az autóipar jelentős változáson megy ke­resztül.

A márka továbbra is szembemegy a konvenciókkal, most első elektromos autója, a Mazda MX– 30 bevezetésekor is. Ez egy futurisztikus modell, amely emléket állít a Mazda múltjának olyan részletekkel, mint a fenntartható gyártásból származó parafaborítás a lebegő középkonzolon.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.