Évente sok millió forintban mérhető az a kár, melyet a kátyúk okoznak, és akkor még nem beszéltünk azokról a balesetekről, amikor a kátyúkikerülési hadművelet okoz törést. Az autósok gyakran nem képesek elkerülni, sőt egyáltalán meglátni az útba mélyedő lyukakat, és este, illetve korlátozott látási viszonyok közt a helyzet még rosszabb. Biztosan sokan vannak olyanok, akik egy esős napon a pocsolyába hajtva nem annyira a víz fröcskölését, mintsem a futómű fájdalmas koppanását „élvezték”.
Minden ilyen nagyobb ütés után érdemes gondosan átvizsgálni az abroncsokat, illetve a futóművet. Egy elhúzó autó, egy keresztben álló kormány pontos jel a futómű fizikai sérülésére. Sajnos az abroncsoknál nem ennyire egyértelmű a helyzet, hiszen a belső sérülések nem feltétlen láthatók elsőre, egy rejtett szálszakadás későbbi kilométereken, akár hetek múlva okoz csak puklisodást a gumi oldalfalán vagy futófelületén. Ilyen később jelentkező hiba lehet az „elmászott futómű” is, ami fokozott gumikopással mutatja ki a károsodást. A dolog veszélyét az adja, hogy az abroncs jelenti a kapcsolatot az úttal, és egy nagy sebességnél bekövetkező defekt akár halálos balesetet is eredményezhet.
Szakértők szerint az autósok bár kivédeni nem tudják ezeket az eseményeket, a károk csökkentése érdekében érdemes az abroncsokat a gyárilag előírt nyomáson tartani, és azt rendszeresen ellenőrizni. Ez amellett, hogy védi a futóművet, akár 40 százalékkal is meghosszabbíthatja az abroncs élettartamát. Az alacsonyabb nyomás, vagyis a lapos gumi, illetve a túl kemény abroncs is fokozza a károsodás veszélyét, ami a felnire és a futóműre méri a legnagyobb terhelést. Amennyiben kétsége van a sérüléssel kapcsolatban, érdemes felkeresni egy márkaszervizt, vagy gumis-futóműves szervizt.
Amennyiben burkolathibát észlel és az érintett útszakasz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe tartozik, annak bejelentését megteheti a területileg illetékes megyei vagy autópálya-szakasz diszpécserszolgálatánál, illetve a társaság Útinform szolgálatánál a +361 336 2400-es telefonszámon.
Fontos kiemelni, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országosan közel 32 000 kilométernyi közúthálózat üzemeltetéséért felel. Ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve az M5-ös és M6-os autópálya, mivel azok koncessziós kezelésben vannak –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai is. A településeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésben van, Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatok kezelésében van. Így kátyút bejelenteni is az illetékes fenntartónál kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.