Kihúzzák a hullámsírból a Szőke Tiszát - Csodaszámba megy, hogy ilyen jó állapotban átvészelte az utóbbi éveket

Kihúzzák a hullámsírból a Szőke Tiszát - Csodaszámba megy, hogy ilyen jó állapotban átvészelte az utóbbi éveket

Tisza
PUBLIKÁLÁS: 2020. január 14. 13:30
Napokon belül megkezdődhet a Szőke Tisza mentőakció leglátványosabb és legkritikusabb szakasza. A hányatott sorsú lapátkere­kes gőzöst ballonok segítségével emelik majd ki a folyóból.
Hu-Zo

1917-ben építették, bejárta a Duna teljes hosszát, Szegeden állóhajóként dolgozott, majd nyolc évre hullámsírba került. Most végre megmentik a legendás Szőke Tisza gőzhajót. 

– A hajó jelenleg még úszik a vízen. Ahhoz, hogy bármit tudjunk vele kezdeni, ki kell hozni a partra. A kiemeléséhez és a rámpára húzásához felfújható ballonokat használunk, ezeken görgetve haladunk majd vele. A szilárd görgőkhöz képest a felfújhatóknak megvan az az előnye, hogy az átmérőjük a munka közben szabályozható – mondja a Borsnak Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője.

103 éve építették

A Szőke Tisza IV. Károly néven még az Osztrák–Magyar Monarchiában, 1917-ben épült Újpesten, a Ganz és Társa Danubius Gép-, Wagon- és Hajógyárban Széchenyi István tervei alapján. Ez volt a Magyarországon készült legnagyobb oldalkerekes személyszállító gőzhajó. Hossza 77,4 méter, szélessége 15,29 méter, a merülése pedig 1,5 méter. A kétkéményes gőzkazán segítségével saját erőből bejárhatta a Dunát Passautól a Duna-deltáig.

A Szőke Tisza tulajdonosa, a Hajózásért Alapítvány őket bízta meg a folyami gőzös megmentésével. A hajó, miután teljesen a szárazra kerül, ott alátámasztva rögzítik majd a helyzetét. Azt, hogy mi történik vele később, még nem lehet tudni. Minden az állapotától függ.

– Egy hajó legértékesebb része maga a hajótest. Az csodaszámba megy, annak ellenére, hogy korábbi tulajdonosai a felépítményen túl még a fedélzeti szint egy részét is levágták, ilyen állapotban átvészelte a közel nyolcévnyi hullámsírt, a felszínre hozás viszontagságait, és most egy darabban úszik a víz felszínén – állítja a szakember.

– Ami még érdekesség, hogy a gőzgép szinte tökéletes állapotban megmaradt, ehhez szerencsére nem fértek hozzá a szétvágás során. Néhány helyen meg kellett bontanunk, hogy a kiemeléshez szükséges bekötési pontokat és kitámasztásokat hozzá tudjuk rögzíteni. Érdekes, hogy miután egy csavarkulccsal megoldottuk a csavarokat, azokat kézzel ki lehetett hajtani.

Diszkóként is működött

1978-ban elszállították Szegedre, és állóhajóként működött majd 1980-tól étteremként, a nyolcvanas évek végétől pedig diszkóhajóként. 2000-re az állapota annyira leromlott, hogy már állóhajóként sem lehetett használni, ezért elvontatták a Tápéi öbölbe.

Elképesztő minőségben készült ez annak idején. Elméleti síkon a gőzgépnek nincs olyan károsodása, ami ne lenne helyreállítható. Hogy a hajótestből milyen elemek tarthatók meg, csak a kiemelés után derül ki. Ezzel jelenleg nem foglalkozunk, most a kiemelésre koncentrálunk – mondta Heizler Tamás. 

A KÉSZ Csoport a Szőke Tisza jövője esetében is kiemelten fontosnak tartja a fenntarthatóságot, így több variációt is vizsgálnak.

Azt mindenképpen fontosnak tartják, hogy Szegeden maradjon, és élményt tudjon nyújtani a városlakóknak és az oda látogató turistáknak. Biztosan nem lesz belőle diszkóhajó, és lapátkerekes gőzhajóként sem valószínű, hogy újra funkcionálni fog. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.