1917-ben építették, bejárta a Duna teljes hosszát, Szegeden állóhajóként dolgozott, majd nyolc évre hullámsírba került. Most végre megmentik a legendás Szőke Tisza gőzhajót.
– A hajó jelenleg még úszik a vízen. Ahhoz, hogy bármit tudjunk vele kezdeni, ki kell hozni a partra. A kiemeléséhez és a rámpára húzásához felfújható ballonokat használunk, ezeken görgetve haladunk majd vele. A szilárd görgőkhöz képest a felfújhatóknak megvan az az előnye, hogy az átmérőjük a munka közben szabályozható – mondja a Borsnak Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője.
A Szőke Tisza tulajdonosa, a Hajózásért Alapítvány őket bízta meg a folyami gőzös megmentésével. A hajó, miután teljesen a szárazra kerül, ott alátámasztva rögzítik majd a helyzetét. Azt, hogy mi történik vele később, még nem lehet tudni. Minden az állapotától függ.
– Egy hajó legértékesebb része maga a hajótest. Az csodaszámba megy, annak ellenére, hogy korábbi tulajdonosai a felépítményen túl még a fedélzeti szint egy részét is levágták, ilyen állapotban átvészelte a közel nyolcévnyi hullámsírt, a felszínre hozás viszontagságait, és most egy darabban úszik a víz felszínén – állítja a szakember.
– Ami még érdekesség, hogy a gőzgép szinte tökéletes állapotban megmaradt, ehhez szerencsére nem fértek hozzá a szétvágás során. Néhány helyen meg kellett bontanunk, hogy a kiemeléshez szükséges bekötési pontokat és kitámasztásokat hozzá tudjuk rögzíteni. Érdekes, hogy miután egy csavarkulccsal megoldottuk a csavarokat, azokat kézzel ki lehetett hajtani.
Elképesztő minőségben készült ez annak idején. Elméleti síkon a gőzgépnek nincs olyan károsodása, ami ne lenne helyreállítható. Hogy a hajótestből milyen elemek tarthatók meg, csak a kiemelés után derül ki. Ezzel jelenleg nem foglalkozunk, most a kiemelésre koncentrálunk – mondta Heizler Tamás.
A KÉSZ Csoport a Szőke Tisza jövője esetében is kiemelten fontosnak tartja a fenntarthatóságot, így több variációt is vizsgálnak.
Azt mindenképpen fontosnak tartják, hogy Szegeden maradjon, és élményt tudjon nyújtani a városlakóknak és az oda látogató turistáknak. Biztosan nem lesz belőle diszkóhajó, és lapátkerekes gőzhajóként sem valószínű, hogy újra funkcionálni fog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.