Harmincszor játsszák az ünnepek alatt – benéztünk A diótörő kulisszái mögé

Harmincszor játsszák az ünnepek alatt – benéztünk A diótörő kulisszái mögé

balett
PUBLIKÁLÁS: 2019. december 22. 08:30
Az adventi időszakban ünneplőbe öltöznek a városok, rá­adá­sul mindenhol mézeskalács és forralt bor illata terjeng. Ha kicsit fülelünk, még A diótörő csodálatos dallamait is meghallhatjuk.
H. N. Zs.

A diótörő évtizedek óta a karácsonyi készülődés elengedhetetlen kelléke a legtöbb családban, és persze az Operában. A Vasárnapi Bors ellátogatott a Magyar Állami Operaház balettintézetének próbájára, sőt még egy igazi jelmezes főpróbát is megnézhettünk a kulisszák mögött. Kíváncsiak voltunk, kik azok az apró gyerekek, akik szerepelnek Csajkovszkij csodálatos mesebalettjében, és arra is, ho­gyan jutnak el a színpadig.

Kötelező program

Emlékszem, régen minden karácsonykor előadással készültünk a szüleinknek és a nagyszüleinknek. Nem is akármilyennel! Mivel mindketten zongoráztunk a testvéremmel, gond nélkül előadtuk Mozart bűvös csengettyűit, énekeltünk és furulyáztunk két szólamban, és ha ez még nem lett volna elég, a család nagy örömére eljátszottam egy karácsonyi darabot hegedűn.

Nem okozott nagy fejtörést a program összeállítása, hisz ének-zene tagozatos iskolába jártunk. Alap volt a mindennapos furulya- és énekóra, plusz a vá­lasztott hangszer vagy hangszerek és a kóruséneklés. Persze az egész műsor igazából nekünk volt buli. A szülők büszkék voltak, a nagyszülők pedig igyekez­tek túlélni, főleg a hegedűs részt. Azonban az iskolai karácsonyi műsorokon jól be­vált koreográfia – vagyis, hogy a mű­sor végén felcsendül a Csendes éj – otthon is mindig nagyot ütött.

Gyertyát adtunk a „nézőink” kezébe, félhomályt csináltunk, és jól megríkattuk őket a maga egyszerűségében is gyönyörű Csendes éjjel. A családommal viszonylag könnyű dolgom volt, vevők voltak a művészetekre, elvégre csak ha­sonlóak a génjeink! Na a férjem nehezebb falat volt! Pár évvel ezelőtt megtört, eljött velem A diótörőre. Alig vártam a második felvonás ominózus jelenetét, amikor a gyönyörű balerinák a hópelyhekkel együtt táncolnak. Tudtam, hogy neki is tetszeni fog! Amikor véget ért a jelenet, odanéztem, és a legnagyobb megdöbbenéssel vettem tudomásul, hogy elaludt a legcsodálatosabb jeleneten. Azóta persze ő is imádja a balettet, és minden évben megnézzük A diótörőt. Egyre viszont odafigyelünk! Az első és a második felvonás között mindig iszunk egy ká­vét.

Versenyeket nyernek

Csajkovszkij mesebalettjének alapja a Diótörő és Egérkirály című mese. A történet egy idilli képpel indul, majd Diótörő és Egérkirály csatájával folytatódik. A történet végén a Diótörőről lekerül a rontás, és elnyeri méltó jutalmát Marika képében, és egy közös utazásra indulnak a képzelet birodalmába. A főszereplő Marikát most Ruip Katica játszotta, aki először mindössze 10 évesen kapta meg ezt a szerepet.

– Kilencéves korom óta balettozom, és nagyon szeretem – kezdi a vasárnapi Borsnak Katica.

– Magántanuló vagyok, mert kedden, csütörtökön és szombaton is van délelőtt balettóra – mondja a céltudatos kislány.

– Bécsben és Berlinben is első helyezést értem el, Rigában pe­dig különdíjat kaptam – meséli a lány, miközben balettmestere a fülembe súgja, hogy 13 éves kortól lehetett jelentkezni a versenyre, de elképesztő tehetsége miatt őt már 12 évesen fogadták a versenyen. Katica a sikeres eredményei miatt tanulhatott több külföldi balettakadémián néhány hetet.

A 7 éves Kiss Lukács Márton idén táncol először főszerepet Misi szerepében.

– Három éve balettozom, és én is voltam Bécsben versenyen, ahol második lettem. Nagyon jó az emberek előtt táncolni – mondja Marci.

A gyerekek birodalma

Az Erkel Színházban végigjártuk az öltözőket, és a kulisszák mö­götti összes titkos ajtón benyitottunk. A kislányoknál volt, aki a színes ceruzáit hegyezte, volt, aki a frizuráját igazgatta a tükörben. A fiúknál épp kártyaparti volt, de amikor egészet ütött az óra, mindenki pillanatok alatt megtalálta a helyét, és már kezdetét is vette a kosztümös főpróba. Az első jelenet ne­hézsége, hogy többször is percek alatt át kell építeni a díszletet. A zene szól, az emberek pakolni kezdenek, hiszen a történet a zenével együtt halad, mindennek készen kell lennie. A balettmester buzgón jegyzetel, figyeli, ki mit ront el, hogy a szünetben meg tudják beszélni, hiszen itt már nincs leállás. A másik oldalon a balettigazgatót Solymosi Tamást né­zem, aki minden egyes apró részletre odafigyel. Oláh András, az Operaház sajtósa elmeséli, hogy Tamás minden próbán itt van, és aktívan részt is vesz a munkában.

– Évről évre egyre több előadás van, mert egyre több az ér­deklődő – mondja András.

– Most még van olyan előadás, amire nincs telt ház, de ezek a helyek is nagyon hamar be szoktak telni. Karácsony hetére már jó ideje nem lehet jegyet venni – magyarázza András.

Valóban igaz, én is minden évben szeptemberben szoktam megvenni a jegyeket A diótö­rőre.

Közben Katicát figyelem, aki tudja, mi a dolga, lerohan a színpadról, hogy néhány perc múlva már a következő szettjében álljon a színpadon.

Fájdalmas művészet

Radina Dace az Opera balettintézetének művészeti vezetője, őt faggattam a balettről. 

– Az órákat blokkokban kapják – kezdi a balettmester, aki Rigában született, és az eredeti Vaganova-módszer szerint ta­nult, amit most a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeinek is továbbad.

– Négy éve indult az iskola, így most a legidősebb gyerekek 14 évesek. 4 éves kortól lehet jönni, de a komoly munka csak 8 éves kortól indul, és nyolc éven át tart. Minél na­gyobbak, annál több órájuk van, és egyre na­gyobb tudásszintet várunk el tőlük a féléves vizsgáikon. A próbák és a balett mellett a többi közt szteppórákra, karaktertánc­órákra, moderntáncórákra is járniuk kell. Ezek mind fejlesztik a tánckészségüket, hallásukat, ritmusérzéküket. Ke­mény és fájdal­mas művészet a balett. Teljesen stabil művésszé csak 8 év után válnak – magyarázza a mester.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.