A Bors utánajárt – Árthat a régi autóknak az új 95-ös benzin

A Bors utánajárt – Árthat a régi autóknak az új 95-ös benzin

változás
PUBLIKÁLÁS: 2019. december 27. 11:30
Több mint egymillió hazai jármű tulajdonosának okozhat kellemetlenséget, hogy januártól a 95-ös benzin etanoltartalma öt százalékról tízre nő. Minden autósnak oda kell figyelnie, mit tankol a kocsijába. De miért árthat az új összetétel?
Hu-Zo

Januártól – egy európai uniós előírás alapján – megemelkedik a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban. A korábbi 95-ös benzin neve E5-ről E10-re változik, ami azt jelenti, hogy a benzin etanoltartalma öt százalékról tízre nő. A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több uniós országban már megtörtént, és nem okozott műszaki problémát, igaz, a hazai autóállomány életkora azonban sokkal öregebb. Az új etanolarányt a legtöbb modern autó károsodás nélkül használhatja, mivel ezeket már eleve az E10-es benzinhez alakították a tervezésnél. A régebbi típusoknál azonban problémát okozhat, és már a két évnél idősebb modelleknél érdemes utánanézni, miként viszonyulnak az etanolhoz, azaz hétköznapi nevén az etil-alkoholhoz.

Nem érinti a gázolajat

A változás csak a benzineket fogja érinteni, a gázolajak biotartalma változatlan marad 2020. január elseje után is. Az ásványolaj szövetség főtitkára jelezte: a benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyabb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem fog vonatkozni. Az átállás Magyarországnak egyébként előnyt jelent, mert az E10 bevezetése az itthon megtermelt takarmánykukoricából előállított bioetanollal valósítható meg. A bioetanol használata környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen kevésbé szennyezi a levegőt. 

Lerobban a kocsi

Az előnyökkel szemben azonban a totalkar.hu több hátrányt is jeleztek, más lesz például az üzemanyag eltarthatósága. Három hónap után ugyanis megváltozik a kémiai szerkezet, ami nehézkes indítást, de teljes indításképtelenséget eredményezhet. Képződhetnek gyantás lerakódások is az üzemanyagrendszer egyes pontjain. A bioetanolos üzemanyagok felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját, akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső falán is.

Ráadásul az alkohol jobb oldószer, mint a benzin, ezért, ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, vagy karburátorban, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket az alkohol leoldja, ami duguláshoz vezet. 

Hazánkban ma 14 év az autók átlag életkora, a több mint 3 és fél milliós hazai járműállomány több mint harmada 2000 előtt gyártott. Ezeket az autósokat – több mint egymillió járművet – érinti, hogy kocsijuk üzemanyagrendszerét még nem alkoholtűrő anyagból gyártották. Az újfajta üzemanyagtól a műanyag és gumialkatrészek néhány hónap alatt elveszítik tömítőképességüket, megkeményednek és eltörnek.

Nyugalomra int a szerelő

Legény György autószerelő a problémát nem érzi annyira veszélyesnek.

– Az öt vagy tíz százalék nem olyan jelentős különbség az üzemanyagoknál. Volt olyan ügyfelünk, aki próbált etanollal járni, nála tönkrement az AC pumpa, és a befecskendező fejben egy réz alkatrész, de az egy egészen más dózis volt. Valószínű, hogy a károsnak gondolt hatások, ha vannak is, nem egyik pillanatról a másikra alakulnak ki, meg akkor sem, ha a régebbi alkatrészeket nem ehhez a benzinhez tervezték. Az etanol hatással lehet a réz alkatrészekre és puhíthatja a gumi alkatrészeket, az AC pumpa élettartama is rövidebb lehet. A motort ettől biztosan nem kell kidobni, legfeljebb az üzemeltető részek károsodhatnak. Az a felvetés igaz, hogy a hosszabb ideig álló üzemanyag állaga megváltozik, de ez régebben is így volt – mondta a szakember a Borsnak.

Melyik típusnál kell figyelni?

A bioetanolt nem ajánlják az Alfa Romeo, a Fiat és a Lancia 1,6, 1,8 illetve 2,0, illetve 2,4 literes benzinmotorjaihoz. A Ford egyetlen, 1,8 literes, közvetlen befecskendezéses motorral szerelt típus esetében tilt. Az E10-et a 2000 januárja után gyártott Nissan, Peugeot és Citroën kocsikhoz már lehet használni, a Chevrolet-Daewoo a 2005 utáni modelljeihez javasolja. A húsz éven felüli autóknál kockázatosnak ítélik az E10-et. A Volkswagenek közvetlen benzinbefecskendezéses (FSI) és az Opel 2.2 Direct motorjait nem javasolt ezzel az üzemanyaggal etetni.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.