Több mint négymilliárd forint kiesést is okozhat a BKV-nak a főváros döntése

Több mint négymilliárd forint kiesést is okozhat a BKV-nak a főváros döntése

közélet
PUBLIKÁLÁS: 2019. november 27. 08:33
A Fővárosi Közgyűlés által az elsők között meghozott határozat miatt érvénytelenítették a budapesti közlekedési vállalat közbeszerzési eljárását. A cég évi több mint egymilliárd forinttól esik el.
Bors

Havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárd forintot ajánlott a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) a francia hátterű JCDecaux Hungary Kft. (JCD) a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért – derül ki abból a Világgazdaság birtokában lévő dokumentumból, amelyet a BKV november 7-én a vonatkozó tender lezárásáról készített.

A koncessziós díj hiába háromszorosa a 2018-ban ebből a tevékenységből befolyó összegnek, és hiába hétszerese a JCD által jelenleg fizetett bérleti díjnak, a közbeszerzést az illetékes döntőbizottság eredménytelennek nyilvánította, majd lezárta.

A cég ajánlata érvényes volt, sőt kifejezetten magas pontszámot kapott a bírálat során, a BKV azonban egy Karácsony Gergely főpolgármester által benyújtott, a Fővárosi Közgyűlés által november 5-én elfogadott javaslatra hivatkozva a győztes kihirdetése helyett megtagadta a szerződéskötést.

A szóban forgó közgyűlési határozat megtiltotta a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását. Márpedig a BKV négy plusz opcionálisan további négy évre szervezte volna ki a reklámhelyek értékesítését, így – mint értékelték – a fejlemények nyomán képtelenné vált a koncessziós eljárás teljesítésére.

Mivel a tendert a BKV a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel még 2016 januárjában írta ki, minimum kérdéses, hogy bőven a 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidő lejárta után megalkotott fővárosi határozatra hivatkozva visszaléphetett-e a társaság.

Ráadásul ezzel a Világgazdaság számítása szerint évente több mint egymilliárd forint bevételkiesése keletkezett a vállalatnak, a négyéves időszakra vonatkoztatva tehát több mint négymilliárd forint.

A BKV adatszolgáltatásából az derül ki, hogy a közlekedési eszközök és a köztéri reklámhelyek reklámcélú hasznosításából tavaly összesen 531 millió forint folyt be, az idén májusig pedig 256 millió. Ugyanez 2017-ben még 563 millió, 2016-ban pedig 629 millió forint volt.

A trendből az látszik, hogy a BKV évről évre kevesebb pénzhez jut a hirdetési felületei után, de a JCD még a legjobb évnek mondható 2016-hoz képest is 2,7-szeres pénzt fizetett volna a társaságnak, ha nem érvénytelenítik a közbeszerzést. Úgy tudja a lap, havonta 55,3 millió forintért adja ki a reklámhelyeit a vállalat, ezt a nagyságrendet a lap megkeresésére megerősítette a BKV.

A JCD 142 millió forintos havi koncessziós díja ennél két és félszer magasabb lett volna. A BKV kasszájában a jövő évi béremelésekre sincs pénz, ezért különösen érthetetlen, hogy a főváros miért hagyja veszni ezt a forrást. Pláne, hogy a BKV tulajdonát képező hirdetési felületek jelentős értéket képviselnek:

12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, ehhez adódnak hozzá a mintegy 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok.

Ez a mennyiség korábbi becslések szerint Budapest és az agglomeráció köztéri hirdetési piacán az összes reklámlehetőség 10 százalékát teszi ki.

A francia multi mellett egyébként a Publimont Kft. is nyújtott be ajánlatot a Hungaroplakát Kft.-vel, de azt a BKV érvénytelennek minősítette a szakmai alkalmassági feltételek igazolásának elmulasztása miatt. Kérdés, hogy mi következik most. A BKV összegzésében az szerepel, hogy a befejezetlen eljárást követően új közbeszerzést írnak ki. Addig viszont marad a mostani felállás, és a reklámfeladatokat továbbra is az eddigi külsős partnerek végzik változatlan feltételekkel.

A BKV két céggel áll bérleti szerződéses jogviszonyban:

- a metrójárművek teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja,

- ezenkívül minden más hirdetési platformot a Peron Reklám Kft. kezel 1999 óta.

Mindkét megállapodás határozatlan idejű, 150, illetve 90 napos felmondással. A Peron Reklámnak lehetősége van további alvállalkozók bevonására. A járművek külső felületein futó kampányokat a Publimont, a belső felületekét a JCDecaux koordinálta eddig.

A témában megkeresték a BKV-t és az érintett társaságokat is. Az előbbi lényegében megismételte válaszában a lap által megszerzett dokumentumban szereplő magyarázatot a pályázat ered­mény­telenítéséről. A JCD által javasolt havidíjra nem tért ki, csupán annyit közölt, hogy a beérkező ajánlatokban nagyobb összeg szerepelt a mostani 50 milliós tételnél. Azt is jelezte, hogy az eljárás eredménytelenné nyilvánítása miatt az érvényes ajánlatot benyújtó JCD részére az általa nyújtott ajánlati biztosítékot a törvényi határidőn belül vissza kellett utalni, egyéb fizetési kötelezettsége viszont nem keletkezett a BKV-nak. A JCD és a Publimont lapzártájukig nem reagált arra a kérdésre, hogy elfogadják-e a BKV eljárását, vagy jogi útra terelik az ügyet.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.