Ha halogat, heteket is várnia kell
Ugyan jogszabály nem kötelez rá, de 7 fok alatt erősen ajánlott felrakatni a téli gumit. A szakemberek azt tanácsolják: jó előre kérjen időpontot a szervizbe, mert ha az utolsó pillanatig vár, könnyen előfordulhat, hogy csak hetekkel később kerül önre a sor.
– Ne tévesszen meg minket a nyárias időjárás, hogy akár 25 fok is lehet napközben! A reggelek és az éjszakák ugyanis hidegek, így már most indokolt lecserélni a gumikat. Nyugodtan lehet már használni a télit, nem fog elkopni a mostani körülmények között, és a fékút sem nő meg. Vigyük el az autónkat egy szervizbe, ahol a gumicserén túl pillanatok alatt felkészítik a téli szezonra is! – tanácsolja Kovács Bertalan autószerelő, szerviztulajdonos.
Téli gumi nélkül semmiképpen ne próbálja meg átvészelni a telet, mert nem csak a saját, de mások életét is kockáztatja! Megnő a fékút, és könnyen el is akadhat a hóban, nem beszélve az ónos eső veszélyéről. A szabályok előírják, hogy a minimális bordamélységnek 4 milliméternek kell lennie az abroncsokon. Ellenőrizze a guminyomást is: ha megfelelő, akkor a tapadással sem lesz gond, és a kátyúk sem keserítik majd meg az életét.
Jégkaparó, jégoldó: Talán mondani sem kell: jégkaparó nélkül gyakorlatilag esély sincs egy kemény téli reggelen arra, hogy útnak induljon, így mindig tartson egyet az autóban! Ugyanez a helyzet a jégoldóval: a zárak könnyen befagyhatnak, olyankor nagy segítség lehet.
Ablakmosó: A nyári ablakmosó folyadékot is feltétlen cserélje le télire, mert a szó szoros értelmében belefagyhat az autóba! Egy átlagos szélvédőmosónak mínusz 30 fokig bírnia kell. Az ablaktörlő lapátokat is ellenőrizze: ha kopott vagy szakadt a gumi rajtuk, mindenképpen cserélje le!
Akkumulátor: A tél beállta előtt ellenőriztesse az akkumulátor állapotát, nehogy úgy járjon, hogy reggel nem tud elindulni. A nagy hideg negatív hatással van a teljesítményre. Az aksinak több energiára van szüksége a motor indításához, és az utastér fűtése, valamint a ködlámpa használata is megterheli. A szakszervizekben pillanatok alatt ellenőrizni tudják az akkumulátort, amit 3-4 évente érdemes lecserélni.
Fékek: Ajánlott minden szezonváltáskor ellenőriztetni a szervizekben a fékbetéteket, a féktárcsákat és a fékdobokat, valamint azt is, hogy a fékfolyadék szintje megfelelő-e. Utóbbit érdemes évente cserélni. Végezzen fékpróbát minden elinduláskor!
Világítás: Ellenőrizze, hogy az összes lámpa, illetve a fényszórók megfelelően működnek-e! Tartson pótizzókat is a csomagtartóban!
A DOT szám elárulja a gumi korát
Hogy mennyi idős egy abroncs, az a külső oldalán lévő DOT szám utolsó 4 karakterének segítségével deríthető ki, az árulja el ugyanis a gyártás idejét. Az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
A szakemberek szerint az abroncsok élettartama tíz év, de az előírt körülmények között tárolt, nem használt gumik öt éven át teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amik a gyártás időpontjában fennálltak. Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki, és hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe. Ezek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat az oxigénnel és az ózonnal. A gumiabroncs frissen gyártottnak számít három-, újnak pedig ötéves korig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.