Bár az autógyárak mindent megtesznek, sajnos a fizika szabályai nem kijátszhatóak. Autóink mindenféle elektronikákkal támogatott fékberendezésekkel rendelkeznek, egyre több új modellben már radaros figyelők is vannak, ám az emberi figyelem nem pótolható. Sem autósként, sem gyalogosként.
A múlt hét tragikus híre – L. L. Junior kisfiának halálra gázolása – ismét rávilágított arra, hogy hiába a legmodernebb technika, a tragédia pillanatok alatt megvan. Egy autó és egy ember ütközéséből mindig a gyalogos kerül ki vesztesen, aki akár az életét is vesztheti.
A nyári szünidő után a gyerekek visszatértek az iskolákba, és főleg a kezdeti időszakban, szeptemberben még figyelmetlenebbek. Az autósoknak különös óvatossággal kell az iskolák, óvodák környékén közlekedniük, és hiába a megengedett 50 km/órás sebesség, érdemes ettől jóval alacsonyabb tempót választani.
Egy átlagos, modern autó fékberendezése megfelelő abroncsok mellett, száraz úton, 50 km/órás sebességről 19,6 méter alatt áll meg, de ez a távolság csupán a fékezéssel töltött métereket jelenti. A valós fékút az akadály észlelésétől még egy jó reakcióidővel rendelkező sofőr esetén is hosszabb, hiszen mire lenyomja a pedált, mire felépül a fékhatás, súlyos tizedmásodpercek, vagy akár egy egész másodperc telhet el, miközben az autó ezalatt közel 15 métert tesz meg.
Az átlagos reakcióidő egyébként 0,7-0,8 másodperc. Valójában ez egyénenként eltér, valakinél picit rövidebb, másoknál pedig hosszabb. Jelentős befolyással van rá a fáradtság és az alkoholszint, amely természetesen növeli az értéket. Szintén nem mindegy, hol közlekedünk. Városon belül éberebbek vagyunk, ezáltal jobb a reakciónk, mint az autópályán, ahol akár már 1-1,5 órája vezetünk. Ilyenkor ugyanis nyugodtabb, ellazultabb állapotban ülünk a volánnál, ami megnövelheti az észlelési időt.
Sajnos foglalkozni kell a mobiltelefonálással is, mert még mindig sokan nyomkodják a készüléküket vezetés közben. A példaként felhozott 50-es tempónál a mobilt nyomkodva csak két másodperccel később észlelünk egy akadályt, vagyis 47,3 méter kell a teljes megállásig. Ez az ideális féktávolság közel 2,5-szerese!
A gyalogosok szempontjából is meg kell nézni egy ilyen helyzetet. Gyakran tapasztaljuk autósként, hogy a gyalogosok a zebrához tartozó elsőbbségük ismeretében körültekintés nélkül lépnek le a járdáról, abban bízva, hogy majd úgyis megáll az autós. Hiába van kijelölt gyalogos-átkelőhely, ha egy elhaladó autó féktávolságán – nem fékútján – belül lép le a jármű elé, szinte kizárható az ütközés elkerülése. Fontos tehát az alapos körültekintés, kizárólag akkor lépjen le egy közeledő autó elé, ha látja, hogy a sofőr észrevette, megkezdte a lassítást, és várhatóan meg is tud majd állni! Jönnek az esős időszakok, amikor a fékút még rosszabb, szóval nem árt az extra óvatosság!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.