1839-ben a nagy tekintélyű fizikus és csillagász, Arago jelentette be a Francia Akadémián Joseph Nicéphore Niépce és Louis Daguerre találmányát. A Tudományos és Képzőművészeti Akadémia együttes ülésén mutatták be a dagerrotípiakészítést, amire mindenki felkapta a fejét, hatalmas nemzetközi érdeklődést váltott ki. A festészetet, szobrászkodást felváltotta ezzel egy sokkal realisztikusabb ábrázolásmód az optikai-vegyészeti eljárás, vagyis a fényképészet. Daguerre a nevével fémjelzett dagerrotípiához nem sokat tett hozzá, mert azt Nicéphore Niépce dolgozta ki, de mivel Niépce meghalt, a szerződésben Daguerre nevét írták előre, így alakulhatott úgy, hogy a szabadalmat róla nevezték el. Mint minden találmány, ez is rengeteget fejlődött az elmúlt 180 év alatt, olyannyira, hogy a digitális gépek ma már teljesen kiszorították a piacról őseiket.
Egy ládában bukkantak rá
A legenda szerint Petőfi Sándorról egyik barátja, Egressy Gábor színész, amatőr fotográfus (a kép készítőjének személyében nincs egyetértés) készítette el az egyetlen fennmaradt dagerrotípiát. A képet egy ezüstréteggel bevont rézlemezre készítették, mely a sokszorosításra még alkalmatlan volt. Ez az egyedi, 9,9 x 6,8 centiméteres műtárgy a Petőfi Irodalmi Múzeumba kerülése előtt nagy utat tett meg. A kép valószínűleg az 1844–1845-ös években készült, de a fiatal költő valószínűleg nem volt elragadtatva a látványtól, ami érthető is, hiszen meghökkentő lehetett az idealizált festmények után egy ilyen élethű ábrázolásmód. Petőfi a képet jól elrejtette, így az csak halála után majd 20 évvel, 1868-ban került elő. Elsőnek Petőfi Istvánhoz, később Petőfi Zoltánhoz, majd 1870-ben Beliczay Imre orvoshoz került, aki a képen retusálási munkálatokat végeztetett. Ebben az időben Klösz György készített egy reprodukciót a képről, amely a Koszorú című lapban meg is jelent. Hosszú hallgatás után a képet már elveszettnek hitték, hiszen évtizedekig nem lehetett róla semmit sem hallani. Ekkor Beliczay unokájánál újra megtalálták egy ládában. Ilyen hányattatott sors mellett nem csoda, hogy a kép annyira megrongálódott, hogy alig lehetett valamit látni rajta. Ekkor a felvétel a Nemzeti Múzeumba került. 1953-ban Escher Károly fotóművész jelentkezett, hogy hadd retusálja a képet, reprodukciót akart készíteni.
1955-ben a Művelt Népben három fényképet is közölt. Egyet az eredeti lemezről, egyet a helyrehozottról és egyet a retusált változatról. Az 1970-es években Flesch Bálint fotóművész is készített egy reprodukciót, és ezt tartják a legjobban sikerültnek mind közül.
Óriási lábnyom a tengerparton
1937 nyarán a nantucketi (az Egyesült Államok keleti partvidékén) újságokban rendkívüli történet látott napvilágot, amelyet óriás lábnyomok fotóival támasztottak alá: titokzatos lények merészkedtek ki a partra. Mivel Új-Anglia térségében már korábban is fölröppentek hasonló hírek, a pletyka futótűzként terjedt. A bizonyítékként készült fényképeket tudományos vizsgálatoknak is alávetették, persze a szakemberek kételkedtek a lábnyomok eredetiségében. Történt egyszer, hogy a hatalmas vízi szörny megjelent. A kíváncsiskodók odasereglettek, de a várva várt hatalmas kígyó helyett csak egy felfújható változatot találtak - írja a Mai Manó Ház oldala.
Természetesen kiderült, hogy az egész eset egy Tony Sarg nevű bábjátékos mesterkedése volt, aki fel akarta lendíteni a régiségkereskedését azzal, hogy bekerül a helyi hírekbe. Sarg az előző évtizedben azzal szerzett hírnevet, hogy többek között a Chicagói Világkiállításon ilyen felfújható installációkat rendezett, de amint más bábjátékosok is megjelentek a piacon, gazdasági sikere hanyatlani kezdett. Egyébként a híressé lett képeket a Nantucket Historical Association őrzi.
Látom, mégsem hiszem el igazán
A 2001. szeptember 11-i világot megrázó, az Egyesült Államok elleni terrortámadásról készült fotók elárasztották az internetet. Az egyik legtöbbször továbbküldött kép az Utolsó turista a World Trade Centeren címet kapta. A fényképen az látszik, ahogy egy fiatalember áll a felhőkarcolón, mögötte a város és a közeledő utasszállító. Ráadásul a kép alá azt a szöveget írták, hogy a fotó a roncsok alatt talált fényképezőgépből származik. A kép olyan, mintha a katasztrófa előtt néhány pillanattal készült volna, de kiderült, hogy az egész kacsa, vagyis egyszerű digitális csalás. Mindenesetre világhírű lapokban jelent meg, amelyek hasábjain azt találgatták, vajon valódi-e.
Az első hírek szerint a képen egy brazil üzletember látható, aki állítása szerint fotókkal tudja bizonyítani, hogy ő van a felvételen. Azt feltételezte, hogy a barátai készítették róla a viccesnek szánt képet. Valószínűleg ő tényleg azt hitte, ő van a képen, de a fordulat itt kezdődik! Kiderült, hogy a kép egy magyar férfit ábrázol, aki 1977-es szakmai gyakorlatán járt a híres épületben. Elmondása szerint poénnak szánta a képet. A terrortámadás utáni napokban készítette saját szórakoztatása céljából, de valamilyen oknál fogva elküldte ezt álnéven vagy 15 ismerősének. Bizony, a lavinát ekkor indította el! Az első digitálisan szerkesztett fotó egyébként 1987-ből való, ekkor indult az akkor még más névre hallgató Photoshop nevű program világhódító útjára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.