Voltak idők, amikor extra volt a kocsiban az irányjelző

Voltak idők, amikor extra volt a kocsiban az irányjelző

világítás
PUBLIKÁLÁS: 2019. július 28. 17:30
A biztonságos közlekedés egyik záloga – bár tapasztalatok alapján sajnos nem mindenki vallja ezt igazán – az irányjelző megfelelő használata. Manapság csak egy kart kell billenteni, de ez sem sikerül mindenkinek.
Bors

Az automobilizmus kezdetén inkább az autó fejlesztésére figyeltek, csak később, a vélhetően rossz tapasztala­tok alapján jöttek rá, hogy jó lenne valamivel jelezni is a ha­ladási irányt. Így szerkezet híján az első autókon a sofőr karlendítéssel jelezte az irányváltást. A Skoda készített egy összeállítást arról, hogy autóikon miként fejlődött ez az igen hasznos szerkezet.

Nem volt kötelező

Miután a csehszlovák Jan Hanus szabadalmaztatta az irányjelzést, a Skoda 110 modellen 1929 körül jelent meg egy elektromagnetikus, a műszerfalról kapcsolható nyíl. Érdekesség, hogy ez kezdetben rendelhető extra volt csupán, nem kötelező tartozéka az autónak. A következő lépést a Skoda Popular ajtóoszlopából kihajtható kar volt, melyet szintén bentről üzemeltethetett a sofőr. Ekkor 1937-et írunk.

Független villogás

A következő nagy ugrást az 1964-ben megjelent Skoda Octavia jelentette, ahol kis narancssárga burkolatú, független lámpák jelentek meg. A működtetéshez szükséges kapcsoló a kormánytól balra, a műszerfalon volt elhelyezve. A legendás Skoda 1000MB volt az első modell, melynél a kar már a kormányoszlopra került, és egyben a dudát is működtette, sőt a hátsó indexlámpákat már a hátsó lámpákba integrálták, egy egységbe.

Integrált index

Az 1988-ban bemutatott 120L-nél már az első indexek a fényszórók mellé kerültek, sőt az első sárvédők is kaptak egy-egy kis narancssárga lámpácskát. Az egy évvel később bemutatott Favoritnál már az első fényszóróba integrálták az indexet. A Skoda esetében a Yetinél jelent meg először a külső tükörházba épített index, ami jól látható minden közlekedő számára. Manapság a legújabb modelleknél már LED-fénysort használnak, mely dinamikus futófényként képes mutatni a sofőr haladási szándékát.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.