A római kolosz-szeumok mintájára épült, és 2000 főt is képes volt befogadni az aréna, ami egykor a budapesti Szent István-bazilika helyén állt. Ma már ez hihetetlennek tűnik, de az 1700-as évek végén – amikor a színjátszás még csak bontogatta a szárnyait – a közéleti szórakoztatás szinte legtöbb extrém formája megjelent a fővárosban. Így a véres állatviadalok is, amiknek az óriási aréna adott otthont.
Marakodtak a Heccszínházért
Akkoriban még szép számmal éltek az országban medvék, farkasok, vérebek is, utóbbiakat vadászati célból tartották. A kolosszeum atyja Lehner Tóbiás színházigazgató volt, aki bécsi minta alapján nyitotta meg az első Hetz-Theatert, azaz „heccszínházat”. Először egy kis sátor állt a bazilika helyén, ott rendezték az állatviadalokat, amik alkalomról alkalomra egyre nagyobb sikert arattak. A bevételekből az igazgató saját színházait tudta finanszírozni. De nem sokáig örülhetett, mert a sikerét megirigyelve egy kávéház-tulajdonos, Tuschl Sebestyén egy állami liciten megvásárolta Lehner színjátszási jogát. Amikor 1787-ben magkapta a tíz évre szóló szerződését, azonnal nekiállt egy nagyobb és szebb hely építésének. Az amfiteátrumokra hasonlító faépítményt húztak fel a helyen, ez már 2000 nézőt is képes volt befogadni.
Birkát, kecskét dobtak oda a vadállatoknak
A kávéházi tulaj megtartotta a koncepciót, persze a medvék és farkasok túl értékesek voltak ahhoz, hogy összeengedjék őket, ezért birkákat és kecskéket löktek a vadállatok elé. Olykor előfordult, hogy a medvére uszították a kutyákat, amikor pedig a medve győzött, a közönség tombolt. Tuschl túlszárnyalta elődjét, egzotikus állatokat is beszerzett: oroszlánt, hiénát, tigrist és leopárdot is, de csak mutatóba. De azzal, hogy az állatok egymást ölték, még nem állt meg a szórakoztatás: jó pénzért bárki levadászhatott egy kikötözött, védtelen vadat a tribünről. Íjakkal lőttek rájuk, lándzsákkal dobálták őket. Ez egy évtizeden keresztül ment. Ahogy lejárt Tuschl tízéves szerződése, a városvezetés 1796-ban úgy döntött, beszünteti a véres kócerájt.
Százak menekültek fel ide az árvíz elől
Gyakorlatilag isteni csoda kellett ahhoz, hogy a mai Szent István-bazilika megépüljön – és előtte egy katasztrófa, az 1838-as pesti árvíz. Amikor kiöntött a Duna, több százan a majdani templom dombján találtak menedéket, az egykori Hetz-Theater helyén. Akkor már a helyi plébánia húsz éve gyűjtött arra, hogy felépíthessenek egy rendes templomot. Az évek alatt a helyiek fejében a véres viadalok emléke megkopott, és mivel az áradást isteni iránymutatásként élték meg, egyértelmű volt, hogy a csodatévő helyen építik fel a bazilikát. A terveket Hild József készítette el 1845-ben, de a munkálatok akadozva haladtak: közbeszólt a szabadságharc, majd 1867-ben elhunyt az építész. Már a kupola megvolt, amikor az épület befejezésével megbízták Ybl Miklóst, aki örömmel vállalta a kihívást.
Hatvan évig tartott, mire sikerült befejezni
Ybl rögtön a tervek felülvizsgálatával kezdte a munkálatok átvételét. A kupolát tartó oszlopokba beépített anyagok minősége nem volt jó, így négy új oszlopot és erős vasszerkezetet kellett volna építeni, de a város szakértői bizottsága ezt nem támogatta. Alig pár héttel később, egy komolyabb decemberi vihar után a kupola és az oszlopok is repedezni kezdtek. 1868. januárjában a teljes kupola leomlott, de az isteni segítség most sem maradt el: egy órával korábban, biztonsági okokból lezárták a környéket. Az építkezés végét Ybl sem élte meg, Kauser József irányítása alatt fejezték be a bazilikát, 1905-re. Az épület ezután megsérült a második világháborúban és leégett 1947-ben, 1982-ben életveszélyessé vált egy vihar következtében, de egy évvel később, teljeskörűen felújították – azóta is hirdeti, hogy bizony az isteni jeladásra épült helyek bármit képesek túlélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.