Ráfizetés a túlsúlyos utasnak a fapados repülés

Ráfizetés a túlsúlyos utasnak a fapados repülés

repülőgép
PUBLIKÁLÁS: 2019. július 12. 13:00
Társadalmunk egyik problémája, hogy egyre több az elhízott ember, a repülőgépülések pedig egyre kisebbek. Ezekben egy átlag méretekkel megáldott ember is nehezen viseli a hosszabb utazást, mit tehet egy túlsúlyos?
Zs.V. 

Nincsenek szabályok

Nem könnyű az elhízott vagy daliás embereknek utazni, ha repülésről van szó. A székek szűkek, a lábnak hagyott területek kicsik, igazi rémálom egy magasabb vagy testesebb utazónak. Szerencsére sok légitársaság már nagy figyelmet fordít arra, hogy testsúlytól függetlenül minden utas a lehető legkényelmesebben utazzon, de még így is vannak fennakadások.

– A testsúlyra nincs olyan általános szabályozás, ami az egész világra kiterjedne. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségnek van ajánlása a testsúllyal kapcsolatban felmerülő kérdésekre, de konkrétumokat ők sem állítottak fel. Ez azt jelenti, hogy minden légitársaság saját maga szabályozza, mekkora túlsúllyal hogyan foglalkozik – kezdte Varga G. Gá­bor, az Egek ura blog szerkesztője.

Hopp

Egyre gyakrabban hallani arról, hogy több jegyet adnak el a társaságok, mint amennyi egyáltalán van, így beszálláskor valaki hoppon marad. Ez lehet a túlsúlyos utas is, hiszen ő alapból két helyet foglal el.

Jobban jár két jeggyel

A legtöbb esetben pont akkorák az ülések, hogy egy átlagember éppen be tudja tenni a hátsóját a karfák közé úgy, hogy semmije se lóg át a szomszéd térfelére. Ezt egy termetes utas már nehezebben vagy egyáltalán nem tudja ki­vitelezni. Ha utazni akar, bizony számolnia kell felárakkal. Eleve két jegyet kell vennie magának és két ülő­helyet kell foglalnia, hogy a rendszer ne vegye szét a kettőt. Utóbbi főszezonban akár több tízezer forint is lehet.

– Arra is van példa, ha valakinek annyi feleslege van, hogy nem fér el egy repülőgép ülésén, akkor beszállásnál vetetnek vele még egy jegyet, ha nem vett, mivel a mellette lévő ülésre már mást nem tudnának ültetni. Előfordulhat azonban az is, hogy a légitársaság „benyeli” ezt a helyet és nem kér érte pénzt. De ahány ház, vagyis cég, annyi szokás – magyarázta Varga Gábor.

Nagyobb lábterű ülés nem jöhet szóba

Bár azt gondolnánk, hogy például a termetes utasok legjobb helye a nagyobb lábmérettel rendelkező üléseken lenne – talán így megúszhatják a két darab jegy megvásárlását –, azonban a WizzAir ezt kérdésünkre megcáfolta.

– Az ülés kiválasztása az utasokra van bízva, egyetlen kivétellel: a vészkijárat melletti sorokban található nagyobb lábterű ülőhelyekre biztonsági okokból nem ülhetnek túlsúlyos utasok, ahogy 18 év alatti, különleges törődést igénylő, várandós és kétévesnél fiatalabb gyermekkel utazók sem – válaszolta a cég illetékes kollégája. Ez azt jelenti, hogy marad a rendes ülés, vagy ha nem fapados a gép, akkor a bizniszosztály. Igaz, utóbbi jóval drágább, de ha egyszerre két jegyet kellene vennie, akkor lehet, hogy csak egy kevés ráfizetéssel, vagy akár hasonló áron is hozzájuthat egy kényelmesebb székhez a kettő árából.

Jár az öv

Nem kell ahhoz túl sok pluszkiló, hogy az öv ne érjen át valakit. Sőt a terheseknél is kérdéses, hogy körbeéri-e a nagyobb pocakot. Ilyenkor nem kell másik helyre ülni, ugyanis létezik övhosszabbító, amit a légiutas-kísérőktől kell kérni, de sok esetben már ránézésre automatikusan adja a személyzet.

Ezekkel a méretekkel számoljon!

A Ryanair szerint is jobb, ha egy nagy ember két ülést és két jegyet foglal magának, hogy minél kényelmesebben utazhasson. Ők konkrétan meg is adják az ülések méretét.

A két karfa közötti távolság: 43,2 cm. Ülésmélység: 58 cm. Ülésmagasság: 69 cm. Távolság két egymás után következő ülés háttámlája között: 76,2 cm.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.