Egymás hegyén-hátán érik egymást az őstermelők és a nagykereskedők az este hét órakor nyitó és éjfélig nyitva tartó piacon. Mindenki a maga portékáját árulja, ki paradicsomot, ki uborkát, ki dinnyét, ki savanyúságot. Ebben semmi meglepő nincs is, egészen addig, amíg el nem ér az ember a „varázssarokhoz”, ahol elsőre azt hihetik a legtöbben, hogy káprázik a szemük, pedig nem. A szokatlan színű és ízű zöldségeket és gyümölcsöket persze nem engedheti meg magának akárki, mert Somogyi Péter portékája messziről jön.
„Kígyóbőrű” gyümölcs
Aki járt már keleti országokban, találkozhatott a snake skin fruit gyümölcscsel. Somogyi Péter elárulta, arról kapta a nevét, hogy tapintásra olyan, mint egy kígyó bőre. Az eladó kedvence mégis a piros banán és a lila karfiol, amiket leginkább séfek keresnek a piacon.
– A piros banán egyszerűen azért piros, mert ilyen fajta. Az íze teljesen más, mint amihez mi hozzászoktunk. Ez egy ősbanán Ecuadorból, sokkal kevesebb terem belőle, mint a sárgából – osztotta meg a Borssal Somogyi Péter szakértő. Ennek az ára a megszokott, Ecuadorból importált sárgához képest négyszer-ötször többe kerül.
Szinte zöldet visznek
A banán úgynevezett 1-es érettségi fokozatban érkezik, ami azt jelenti, hogy teljesen fűzöld, még egy kis ujjbegynyi sárga szín sincs rajta. A 2-es hasonló, a 3-as, amikor már az oldala sárgul, a 4-es, amikor sárgás-zöldes árnyalatú, az 5-ösnek zöld a hegye és a csumája, a 6-os már teljesen sárga. Patai Péter banánérlelő mester a Borsnak elmesélte, hogy a kereskedők a hármas érettségi szintű termékeket viszik.
– Ha egyből sárgát vinnének el, akkor hamar rájuk barnulna, pöttyösödne a banán – mondta el az okot a szakember.
Megkérik az árát
Árban jelentős különbség van. Ezek a zöldségek, gyümölcsök négyszer-ötször többe kerülnek attól, amit mi megszoktunk. A Nagybani Piacon egyébként az éves áruforgalom mennyisége nagyjából 450–550 ezer tonna áru. Hogy ez mikor mennyi, azt az időjárás nagyban befolyásolja.
– Ennek a mennyiségnek a felét hozzák a hazai termelők, akinek ez a szinte egyedüli értékesítési lehetősége – magyarázta el a Borsnak Kékedi Tibor igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.