Megpróbálták eltussoli az 1954-es tragédiát: 23 utas halálát okozta a felborult Pajtás hajó

Megpróbálták eltussoli az 1954-es tragédiát: 23 utas halálát okozta a felborult Pajtás hajó

hajóbaleset
PUBLIKÁLÁS: 2019. június 01. 21:00
<p>Az utasokra fogták, pedig az átépítés miatt végződött tragédiával az 1954-es gyereknap a Balatonon. A hajó kapitánya nyolc hónapnyi börtönt kapott 23 ember haláláért.</p>
Zs.V. 

Hatvanöt év telt el azóta, hogy a Pajtás nevű hajó elsüllyedt a Balatonon. Az akkori lapok épphogy pár mondatban említették a legalább huszonhárom áldozatot követelő balesetet, ami valószínűleg a jármű átalakítása miatt történt. 

A hajó dunai átkelőként szolgált, majd később, 1951-ben szállították át a Balatonra, hogy a beinduló hajózás egyik első járműve legyen. Mielőtt betöltötte volna a funkcióját, Siófokon átépítették, nagyobb hajócsavart kapott és a hajótestet is megmagasították. Utóbbi miatt kö­vetkezhetett be a tragédia 1954. május 30-án. 

A korabeli beszámolók szerint az utasok voltak a hibásak, ugyanis azt mondták, azért billent meg a szerkezet, mert mindenki a hajó egyik oldaláról nézte a vitorlásversenyt. A billenéstől megijedtek, ezért átszaladtak a másik oldalra, így a hajó is átbillent. Amikor az utasok életüket mentve megint átszaladtak a túl­oldalra, a hajó felborult. Vá­mosi Gyula fűtő az utolsó erejével kiengedte a gőzt, ezzel megakadályozva, hogy felrobbanjon a jármű. 

A túlélők beszámolója szerint elferdítették a történetet, amikor az utasokat hibáztatták. Az ak­kor modernnek számító hajó ugyanis feltűnően billegett már akkor is, amikor üresen beállt a mólóhoz. A hatfős személyzet mellett 170-175 utast, nagyrészt gyerekeket engedtek fel a fedélzetre, így szinte moccanni sem lehetett. Emiatt lehetetlen is lett volna az egyik oldalról a másikra szaladni. A szemtanúk szerint a hajó egyre jobban imbolygott, majd egyszer csak az oldalára borult. 

Igaz, hogy az Államvédelmi Hatóság is a helyszínen volt a vitorlásverseny miatt, de segítségnyújtás helyett az emberek fényképezőgépeit gyűjtötte be, hogy minél kevesebb kép készüljön a tragédiáról. A közelben tartózkodó vitorlások siettek a bajbajutottak segítségére, de so­kan úszni sem tudtak, másoknak meg esélyük sem volt a rájuk dőlő hajótest miatt. 

A kapitányt, Heisz Jánost letartóztatták, a nyolc és fél hónapig tartó vizsgálat alatt őrizetben tartották. Öt társával együtt első fokon 30 év börtönre ítélték. Végül a legfelső bíróság felmentette a társait, Heisz büntetését pedig nyolc és fél hó­napra változtatta, amit a vizsgálati fogsággal letöltöttnek is nyilvánított. 

A hajót kiemelték, majd motorhajóvá alakították, így járt tovább a Balatonon, majd ké­sőbb a Dunán, méghozzá Dömsöd néven. Magántulajdonba került 2002-ben, később a pilismaróti roncstelepen fejezte be pályafutását. 

Ha érdeklik a retro bűnügyek, látogasson el az Élet elleni bűncselekmények Facebook-oldalra!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.