A világ minden pénze
Az ötszáz éves, Krisztusról készült Leonardo da Vinci-festményért 2017 decemberében 450,3 millió dollárt, vagyis 129 milliárd forintot fizetett ki egy névtelenségbe burkolózó licitáló egy New York-i árverésen. A Salvator Mundi ezzel a világ legdrágább festménye lett, majd az is kiderült, hogy ki volt a titokzatos vevő: a képért az igencsak tehetős szaúdi herceg, Badr bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud fizette ki a világ minden pénzét. Ő Szaúd-Arábia kultuszminisztere és egyben Mohamed bin Szalmán trónörökös bizalmasa.
Azt már az aukció utáni hetekben bejelentették, hogy a műremeket az Egyesült Arab Emírségek fővárosában lévő Louvre Abu Dzabiban állítják ki. A csillogó-villogó bemutató kiállítást tavaly szeptemberre tervezték, de kénytelenek voltak lemondani. Ennek prózai oka ugyanis, hogy a reneszánsz festmény eltűnt és senki nem tudja megmondani, hol is van valójában.
Hiába kérik kölcsön
Egy ilyesféle eltűnés elsőre igen furán hangzik, hiszen nem egy zacskó tökmagról, hanem a világ legdrágább festményéről van szó. Ennek ellenére a párizsi Louvre-ban és az Abu Dzabiban lévő múzeumban sem tudták kideríteni, hol lehet az egyébként nem túl nagy, mindössze 65x45 centis festmény. A legkézenfekvőbb, egyben legkomikusabbnak hangzó feltevés szerint a Krisztus-portrénak annál az illetőnél kell lennie, aki a jogos tulajdonosa. Ez pedig nem más, mint a szaúdi herceg. Miközben elképzelhető, hogy a méregdrága festmény az örökös irodájának falán lóg, a francia kormány szeretné „kölcsönvenni”. A párizsi Louvre-ban ugyanis ősszel rendeznek egy kiállítást Da Vinci halálának 500. évfordulója alkalmából. Az emírségek kulturális minisztériuma azonban nem ad hivatalos választ, így továbbra sem tudni pontosan, hol a kép – ami nem biztos, hogy az itáliai polihisztor alkotása.
Többször átfestették
A diófára készült olajfestmény első ismert tulajdonosa I. Károly angol király volt, 1763-ban már Buckingham hercegének a fia bocsátotta árverésre, utána azonban eltűnt, és csak a XIX. század végén került újra elő, többször átfestve, csaknem felismerhetetlenül. Amikor Sir Charles Robinson angol gyűjtő 1900-ban megvásárolta, Bernandino Luini festményeként tartották nyilván.
A remekművet 2005-ben ismét eladták, de még mindig az eredeti által megihletett korabeli másolatként. A 2005-ös vásárló restauráltatta a festményt, amelynek eredetiségét hat évig tartó kutatás után végül megállapította egy szakértői csoport. Legutóbbi birtokosa pedig egy orosz milliárdos volt, a kép azonban ekkor még „csak” a 129 milliárdos összeg negyedét érte.
Nem az ő stílusa
A Salvator Mundit – amelyet egyes szakértők szerint a mester saját magáról mintázott meg – korábban sem Da Vincinek, hanem valamely tanítványának, esetleg egyik kortársának tulajdonították.
Szakemberek szerint a festmény csupán 5-20 százalékban Leonardóé, az elsődleges festő Luini lehetett. Ő a mester tanítványa volt, és olyan módon festett, ahogyan az a Salvator Mundin látható. Charles Hope olasz reneszánszszakértő szerint a Da Vincinek tulajdonított festmények nagyon különböznek ettől a Krisztus-portrétól.
Mások szerint a Leonardóra jellemző stílusjegyek csak a 2010-ben befejeződött restaurálás során kerültek a képre – vagyis a festmény azért a legdrágább a világon, mert Leonardo da Vinci festette, de egyrészt szőrén-szálán eltűnt, másrészt az sem biztos, hogy tényleg az itáliai géniusz munkája.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.