Begurultunk egy busszal a Dunába

Begurultunk egy busszal a Dunába

Duna
PUBLIKÁLÁS: 2019. április 21. 16:00
Sokan nem is sejtik, hogy a városnézô kétéltû magyar találmány, amit több világvárosban is leutánoztak már. Kipróbáltuk, milyen rajta utazni.
B. Bredák Alexandra

Vállalom, hogy nem értek sem a kocsikhoz, sem a motorokhoz, a hajókhoz meg pláne, de azért az még megy, hogy megkülönböztessem őket egymástól. De most kivételesen jogos volt a felvetésem: ez a jármű akkor most hajó vagy busz? A helyes válasz: mindkettő és egyik sem. Hogy ez hogyan lehet? Megmutatjuk!

Kipróbáltuk ugyanis a kontinens első kétéltű járművét, aminek a megálmodója egy magyar szállodaigazgató. Bizonyára sokaknak feltűnt már a Duna budapesti szakaszán, hogy olykor-olykor beletéved a vízbe egy nagy, sárga busz. Egészen pontosan naponta négy alkalommal. Nekünk is szemet szúrt a furcsa jelenség. A saját bőrünkön tapasztaltuk meg, milyen érzés felszállni egy buszra, amely menetrendjének része egy kis vízi túra is.

Kormánnyal nem megy a vízen

Leírhatatlan élmény volt úgy belecsobbanni a vízbe egy szárazföldi járművel, hogy közben tudtam, semmi bajom nem eshet. Kicsit olyan, mintha egy fantasztikus film forgatásán lennénk. Másodpercek alatt behuppantunk a vízbe, és hatalmas hullámok csapódtak neki a szélvédőnek. Érthető, hogy azonnal szükség volt az ablaktörlőkre. Egy pillanatra azt hittem, ebből süllyedés lesz, de a vezetőnek hála, nem volt. Zoli, aki tudja szárazföldön és vízen is vezetni a járművet, rutinosan cserélte le a kezei között lévő buszkormányt a tőle balra lévő váltószerű eszközre. Vízen ugyanis nem sokra menne a kormánnyal, ott semmilyen funkciót nem tölt be. Elsőre egyszerűnek tűnt a vízi vezetés, de aztán rájöttem, annyira nem könnyű irányítani a vízi buszt.

Jethajtással működik, úgy, mint a jetski

Az Árpád hídtól pár száz méterre, a Duna kellős közepén egy buszon hullámozva jogosan merült fel bennünk a kérdés: mégis hogyan lehetséges ez?

– Mint ahogy a legtöbb hajó, így ez is gázolajjal megy, csak a többi vízi jármű nem tud kimenni a partra tankolni. Nekünk ez egyszerűen megy, benzinkútra járunk, ott már nem néznek ránk furcsán, megszokták a kétéltű látványát – avat be a fedélzeten Galla Péter üzemeltető. Az ő édesapjáé az érdem, a cég tíz évvel ezelőtt indult, az ötlet viszont már 29 esztendős.

– Kétéltű járműből a kontinensen ez az első. Alul van egy hajótest, amire egy busz felépítmény került. Van benne egy Iveco-motor, amit át tudunk kapcsolni vízi hajtásra. A parton a kerekeket mozgatja, a vízben pedig a hajtóművet. Jethajtással működik, ugyanúgy, ahogy a jetski is. Kárt nem tesz semmiben a víz, de az tény, hogy nagyon sok karbantartást igényel. A futómű az, ami érintkezik a vízzel, így a zsírozás ott fontos, valamint rendszeresen ellenőrizzük és cseréljük az alkatrészeket – meséli el Péter.

Svédasztal nincs, svéd nyelv annál inkább

– Az édesapám álma vált valóra a kétéltűvel. Az egykori Hélia Szállónak ő volt az első igazgatója. Amikor épült, kiment a tetőre, körbenézett és arra gondolt, Budapest főbb látnivalói a vízről és a szárazföldről is láthatóak. Körülbelül 20 évre rá sikerült elindítani a vállalkozást. Nem olyan könnyű ilyen buszt szerezni, külföldről hoztuk be nagy nehézségek árán – magyarázza, s hozzáteszi: már foglalkoznak gyártással is, a Hamburgban üzemelő jármű magyar gyártmány és készül a következő is. Egy túra felnőttek számára 9000 forintba kerül, gyerekeknek 6000, hat éven aluliaknak ingyenes. Ez tartalmaz egy 50 perces utat a szárazföldön és egy 50 perces utat a vízen. Tizenhárom nyelv közül lehet választani az idegenvezetést, kezdve az angol és némettől egészen az oroszig, a spanyolon át a hollandig, vagy a héberig.

– A svéd nyelv azért van, mert jött régen két svéd vendég, és megígértem nekik, hogy ha jövőre visszajönnek, akkor az ő anyanyelvükön is hallgathatják az idegenvezetést – árulja el Péter, miközben evickélünk ki a szárazföldre. Az élmény leírhatatlan, de azért én megpróbáltam. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.