Tavasszal kiújul a háború az utakon

Tavasszal kiújul a háború az utakon

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2019. március 22. 12:30
A tél végével a szezonális fegyverszünet is véget ér a bringások és az autósok között. Újra megszapo- rodnak az összetűzések a városokban, a falvakban és a közutakon.
Bors

Jó idegek kellenek

Az autósoknak főként mentálisan kiborító a tavasz.

– Bár télen a faggyal és a jeges aszfaltcsíkokkal kellett küzdeniük, mégis szellősebb sávokban szelhették a kilométereket – mutatott rá a Borsnak Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. – Novemberben minimálisra csökken a kerékpárosok száma az utakon, majd márciusban hirtelen ismét megjelennek, gombamód megszaporodnak, és a nyár vé­géig maradnak is. Ehhez a változáshoz a sofőröknek érzelmileg minden évben hozzá kell szokniuk. Szezon elején nehéz az átállás, ezekben a hetekben könnyen elveszíthetik a türelmüket. Az is frusztrálja őket, hogy miközben ők a dugóban rostokolnak, a bringások elhajtanak mellettük.

Lankadatlan figyelem

Pedig a KRESZ szerint a kerékpárosok jobbról elhaladhatnak a forgalmi okok miatt megálló jár­művek mellett. Pausz Ferenc ugyanakkor hangsúlyozta: ez né­ha szabálytalanul történik, így a sofőröknek számítanuk kell arra, hogy bármelyik oldalon feltűnhet valaki. Különösen akkor torkollhat csúnya balesetbe egy ilyen helyzet, ha a dugóban veszteglő ko­csiból kiszáll valaki. Emiatt a járművekben ülők figyelme egy pillanatra sem lankadhat.

Ugyanez a bringásokra is vo­natkozik. Nekik sem árt szem előtt tartaniuk, hogy az autósokat váratlanul is érheti a megjelenésük. A szakember azt javasolja: ha egy kerékpáros kikerülne egy araszoló autót, óvatosan tegye, és lehetőség szerint lassítson le mellette!

Az a másfél méter

Pontosan ekkora távolságot kellene betartaniuk az autósoknak, ha kikerülnek egy kerékpárost. Ez azonban csak nagyon ritkán jön össze. A bringások azt utálják a legjobban, ha leszorítják őket az útról vagy váratlan dudálással hoznak frászt rájuk. Gyakori panasz az is, hogy a gépjárművek semmibe veszik a felfestett kerékpárossávot.

A sofőrök főleg a szabálytalanságok halmozásától akadnak ki. Ilyen az, amikor áthajt a piroson a biciklis, átszeli a kereszteződést, ott kerekezik, ahol a KRESZ szerint nem lenne szabad vagy ha a kerékpárút dacára a közúton megy. Mindezek ellenére a szakértő szerint a közlekedők, ha alig érezhetően is, de évről évre toleránsabbak egymással.

A legnagyobb veszélyben

Az Eurostat legutóbbi összesítése szerint Magyarországon a biciklisek a legveszélyeztetettebbek a közlekedésben. A halálos baleseteket tekintve a kerékpáros áldozattal járó esetek aránya 16 százalék, az EU-átlag 8 százalék.

Miért nem a bringaúton mész? – ezt a kérdést gyakran teszik fel a kerékpárosoknak.

– Különösen a 35-40 kilométerrel haladó, sportoló bringások mennek szívesen az autósok mellett, mivel biztonságosabbnak érzik. Akik ugyanis közúton közlekednek, jobban ismerik a KRESZ-t, megbízhatóbbak – állítja Macsuga János, a Flowcycle.hu internetes oldal főszerkesztője.

Emellett a kerékpárúton nem mindig lehet gyorsan haladni, főleg, ha az egyben járda is. De a járdával párhuzamosan futó kerékpárútra is sokszor rátévednek gyalogosok, akik miatt lassítani, kerülgetni kell. A kerékpárutak és a közutak kereszteződésében pedig, bár a szabályok szerint a bringásoké az elsőbbség, nem ússzák meg a lassítást, körülnézést, ami egyik félnek sem segíti a haladását. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.