Ki felel karambolkor, ha a gép vezet?

Ki felel karambolkor, ha a gép vezet?

gép
PUBLIKÁLÁS: 2019. március 24. 09:30
Az önvezető autók kapcsán azt gondoljuk, hogy a kocsi gyakorlatilag vezető nélkül közlekedik. Ez már nem utópia, hiszen a fejlesztések javában zajlanak az autóipari nagyhatalmaknál. Ugyanakkor az önvezetésnek különböző kategóriái vannak.
Bors

Azt, hogy egy autó működtetésében mekkora befolyással bír a vezető, és így milyen fokban minősül automatának, egy 0-5-ig terjedő skálán osztja be a jogszabály. A 0. szint a klasszikus kocsikat jelenti, amelyben a sofőr kontrollt gyakorol a jármű felett és köteles figyelni a környezetében zajló esemé­nyekre. Az 5. szint a teljes automatizáltságot jelenti, itt egy­általán nincs szükség emberi beavatkozásra: az autó mindent érzékel maga körül, és ennek meg­felelően alkalmazkodik. A kisegítő jellegű beavatkozásokat (1. szint), valamint az ezekhez tartozó felelősséget dr. Havas-Sághy Gábor ügyvéd, infó-kommunikációs szakjogász árulta el a Vasárnapi Borsnak.

Az üzemben tartó viszi el a „balhét”

Az autóvezetés veszélyes üzemnek, azaz fokozott veszéllyel járó tevékenységnek minősül. Ennek tekintetében az autó vezetésével  és a forgalomban való részvétel­lel járó felelősség a kocsi üzemben tartóját terheli.

– Amennyiben a volán mögött ülő személy a forgalomban részt vevőként kárt okoz valakinek, az üzemben tartó köteles az okozott kárt megtéríteni – kezdte az ügyvéd. Felmerül a kérdés, hogy a mai modern technológiai megoldások, például a parkolást segítő rendszerek miként befolyásolják ezt a felelősséget.

– Nem számít ritkaságnak ma­napság az olyan parkolást segítő mechanizmus, ami felméri a szabad terület méretét, és gyakorlatilag mozgatja a kormányt a sofőr helyett. Az autó vezetőjének még a váltót, a féket és a gázt sem kell kezelnie. Ekkor a veszélyes üzemi tevékenység egy részét az ember helyett egy számítógép végzi, mégis elsősorban az üzemben tartó, mögötte a szoftver készítője és maga a forgalomba hozó autógyár válhat felelőssé – árulta el dr. Havas-Sághy Gábor.

Nincs kibúvó

Ha megtörtént a károkozás, és mi okoztuk, akkor azt meg kell téríteni, függetlenül attól, hogy szándékosan okoztuk-e vagy sem. Az automata parkolás közben okozott károkért is az üzemben tartó felel. Mi történik akkor, ha az üzemben tartótól eltérő személy használta az autót, például a házastársa vagy gyermeke?

– Ebben az esetben is az üzemben tartó személy lesz a felelős kártérítés esetén, hiszen az ő személyazonossága az, amit közhiteles nyilvántartás alapján be lehet azonosítani, és aki felel az autó használatáért. Az üzemben tartó és a tényleges kár­okozó, vagyis a sofőr már egymás között fogják lerendezni a költségeket. Fontos azonban, hogy szabálysértési és büntetőeljárásban a tényleges károkozó felel! – figyelmeztetett a szakember. Szintén érdekes kérdés, ha bizonyíthatóan a parkolást segítő rendszer meghibásodása okozta például egy már ott parkoló másik autó károsodását.

– Ha egyértelműen megállapítható, hogy a parkolást segítő szoftver meghibásodása okozta a balesetet, és az okozott kár az 500 eurót, vagyis a körülbelül 158 ezer forintot meghaladja, fennáll az autó gyártójának felelőssége, mivel hibás terméket adott el. Ez is objektív felelősség, tehát a termék, azaz az autó gyártóját akkor is terheli a felelősség, ha nem volt ismert a meg­hibásodás számára – ma­gyarázta az ügyvéd.

Felülbírálhatók a jelzések

A parkolást segítő rendszerek mellett számos egyéb, szoftveres vezetést könnyítő technológiát építenek a mai  autókba. Ilyen le­het a sávváltást segítő szenzor, amely segíthet elkerülni egy balesetet, vagy az automatikus fékezési rendszer, amely meggátolja, hogy egy hirtelen autó elé lépô gyalogost elgázoljon az autó.

– E rendszerek esetében is a fentebb kifejtett szabályok az irányadóak. Ezek a beépített vezetést könnyítő rendszerek nem teljesen önműködőek, az autót vezető sofőr felül tudja bírálni az általuk küldött jelzéseket. Akár e figyelmeztetéseknek teljesen ellentmondó tevékenységet is végezhet, a veszélyes üzemi felelősség szabályai szerint az autót üzemben tartó személy lesz a felelős, neki kell a keletkezett károkat megtéríteni – teszi hozzá. Itt is vizsgálni kell azonban a lehetőséget, hogy amennyiben a sofőr az autó által adott jelzéseknek megfelelően cselekedett, és bekövetkezett a baleset, hibásan működött-e a jelzéseket adó szoftver.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.