Gépkocsinyeremény: Van, aki kétszer nyert autót, egyiket sem vette át

Gépkocsinyeremény: Van, aki kétszer nyert autót, egyiket sem vette át

betétkönyv
PUBLIKÁLÁS: 2019. március 19. 09:30
Csaknem 60 éve lehet autóhoz jutni a nyereménybetétkönyveknek hála. De van-e manapság értelme ennek a megtakarításnak? Az évek során 673 ember nyereménye halmozódott fel.
P. Zs.

Betétkönyvek, párnahuzat, tőzsde, állampapír – csak néhány a lehetséges megtakarítási formák közül. Sokan nem szeretnek és nem is tudnak spórolni, inkább esküsznek a lottóra. De lassan 60 éve töretlen népszerűségnek örvend a gépkocsinyeremény-betétkönyv is. Pedig sokan vannak, akik kevéssé hisznek abban, hogy ha adnak a banknak tízezer forintot „megőrzésre”, akkor, amíg azt vissza nem kérik, akár havonta nyerhetnek autót.

Nem ámítás

Az interneten rendre szárnyra kél a pletyka arról, hogy – bizony – a lottónyereményeket megbundázzák, a nyereményjátékokon pedig sosem nyer senki, az egész csupán átverés. A napokban a Facebookon kért valaki tanácsot az autóval kecsegtető betétkönyvvel kapcsolatban, amire záporoztak a reakciók.

Volt, aki azt írta, egy Trabant kombit nyert 20 ezres betétkönyvvel, másvalaki 1973-ban egy Zaporozsecet vihetett haza és 58 ezer forintot kapott. Vagyis a legenda nem legenda: sokan nyertek autót. Olyan is akadt, aki inkább a kocsi értékét kérte. A betétkönyvek egyébként máig nagyon népszerűek. „Múltkor bent voltam egy fiókban, és egy házaspár összesen 20 darab 50 ezer forintos betétkönyvet vett” – írta egy hozzászóló.

Csaknem százezer kocsi

A hatvanas években, amikor az OTP elindította a betétkönyvet, igazán gyümölcsözőnek bizonyult az ötlet. Akkor nem sétálhatott be csak úgy az ember egy autóért a kereskedőhöz, hanem jeleznie kellett igényét, és jó esetben 5–10 éven belül kaphatott egy Ladát, Daciát vagy Trabantot. Öt- és tízezer forintos könyvek léteztek, és ez nem is volt annyira kevés a hatvanas évek 1400–2000 forintos átlagfizetését tekintve.

Az első nyertes számokat 1961. augusztus 12-én húzták ki, és olyan autókhoz lehetett jutni, mint az M20-as Warszawa, a Moszkvics 403-as, vagy az 500-as Trabant. Ötven év alatt több mint 90 ezer autót sorsoltak ki, később Zsigulit, Zastavát, Daciát, Zaporozsecet vagy Polski Fiatot is lehetett nyerni. A bank kommunikációs osztálya szerint manapság a betétkönyv egyértelműen reneszánszát éli: jelenleg megközelítőleg 90 milliárd forint értékben van az embe­reknél belőle.

Hogyan működik?

Havonta akár 4-8 autó is gazdára találhat az indulástól – 1961 óta – gyűlő betétkönyvekből. A bent lévő összegekkel mindaddig lehet nyerni, amíg azokat vissza nem váltják, így akár többször is nyerhet ugyanaz az összegű könyvecske. A nyeremény ráadásul nem vész el: az OTP oldalán található jegyzék szerint van olyan nyertes, akinek kétszer is kihúzták a könyvét, de sem 1982-ben, sem 1994-ben nem jelentkezett az autóért.

Ám ha ő vagy 672 társa közül valaki most előkaparná a fiók mélyéről a betétkönyvet és jelentkezne vele a banknál, az autó akkori értékére tarthatna igényt. Egyébként minden betétkönyv részt vesz az összes sorsoláson, amit havonta tartanak, legutóbb két Suzuki és háromféle Toyota talált gazdára februárban, a 399. sorsoláson.

A cikkhez kapcsolódó véleményünket itt olvashatja el.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.