Fia festette Goya legnagyobb műveit és unokája volt, aki átvert mindenkit?

Fia festette Goya legnagyobb műveit és unokája volt, aki átvert mindenkit?

betegség
PUBLIKÁLÁS: 2019. március 30. 19:00
Bizarr művészet - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Pont ma - március 30-án, szombaton - van Goya születésének 273. évfordulója. Épp ezért most az ő munkásságát vesszük górcső alá.
Bors

Az 1746. március 30-án született Francisco José de Goyát sokan a modern művészet atyjának tekintik. Tény, hogy a spanyol festő témaválasztása, formavilága, szemlélete megelőzte a korát - egyes feltételezések szerint azonban nem csak alkotói zsenije, de egy különleges betegség is állhatott különleges látásmódja mögött. 

Az köztudott, hogy Goya 1792-ben egy rejtélyes betegségen esett át, aminek következtében teljesen megsüketült - munkái pedig innentől egyre komorabbak, sötétebbek lettek, élete vége felé pedig saját otthonának falát díszítette már-már apokaliptikus, sötét képekkel (amiket az utókor Fekete festményeknek nevezett el). Egy szakértő tudni véli, mi volt ez a rejtélyes betegség.

Hallucinációk gyötörték

A Marylandi Egyetem hallásspecialistája, Ronna Hertzano szerint minden jel arra utal, hogy Goya egy autoimmun betegség miatt süketült meg. A rendkívül ritka Susac-szindrómában szenvedett, ami a halláscsökkenés mellett visszatérő paralízist, fejfájásokat és hallucinációkat okozott nála. Ezekről a tünetekről a művész életrajzai is beszámolnak, valamint beszédes egybeesés, hogy megbetegedését követően készítette el 80 metszetből álló sorozatát, melyben rémálomszerű víziókat, szellemeket, boszorkányokat láthatunk.

Leghíresebb festményeit nem is ő festette?

Goya nevét a legtöbben azzal a 14 festménnyel azonosítják, amit Madrid környékén vásárolt háza belső falára festett valamikor 1819 és 1823 között. Az úgynevezett Fekete festményeket azóta szakszerűen eltávolították a ház faláról, és a Prado őrzi őket. Egy madridi történész, Juan Jose Junquera szerint azonban több jel is utal arra, hogy ezeket a felkavaró képeket nem is Goya festette, hanem - nagy valószínűséggel - a fia, Javier festette.

“A legmeglepőbb, hogy ezeket a munkákat senki sem dokumentálta. Goya semmilyen utalást nem tett ezekre a képekre az élete során, és a barátainak sem említette őket. Ez nagyon különös. Először 1868-ban, 40 évvel Goya halála után hallani felőlük” - magyarázta tanulmányában a történész. Hozzáteszi: egyes feljegyzések szerint a ház Goya életében még csak földszintes volt, az emeletet pedig csak a halála után húzták fel rá. Ez azért különös, mert a 14 Goyának tulajdonított falfestmény fele az emeleten található!

Junquera úgy véli, hogy a képeket Goya fia festhette - aki ugyan nem kiemelkedő, de tehetséges festő volt -, és a művész unokája lehetett az, aki elterjesztette, hogy azok híres nagyapja munkái, hogy megnövelje a ház értékét. Az épületet ugyanis megpróbálta már párszor eladni - sikertelenül.

A történész szerint az is gyanús, hogy a festő azelőtt soha nem ismételte önmagát. Ezek a képek azonban - mint magyarázza - túl hasonlóak.

Más szakértők azonban nem értenek egyet ezzel a feltételezéssel. Noha Goya igen tetemes - félezer festményt számláló - életművéből jó 150 eredetiségét kérdőjelezték már meg, a Fekete festményekét eddig soha. A képek a hivatalos álláspont szerint továbbra is Goya művei.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.