Árulkodó motortér
Vásárlás előtt tekintsünk bele a motortérbe is. A vevő szempontjából ugyan igényesnek tűnhet, ha feltűnően tiszta, legyünk gyanakvóak, mert az eladók gyakorta így leplezik az olajfolyást. A túlságosan koszos motor is arra utalhat azonban, hogy valahol szivárog az olaj, ami hosszú távon jelentős költségeket jelenthet. Ha az olajbetöltő sapka levétele után azt látjuk, gyanúsan szennyezett a sapka mögötti tér, az az olajcsere elmulasztására utalhat. Fehéres szennyeződés pedig víz jelenlétét mutatja.
Az utastér ellenőrzése
Miután beülünk az autóba, tekintsük végig a főbb elemeket. Nézzük meg a kormány, a kapcsolók, a váltókar, a pedálok és a kárpit állapotát, ez megmutathatja a futásteljesítményt. Ellenőrizzük az elektromos berendezéseket, próbáljuk ki a rádiót, az ablakemelőt, az ablaktörlőt, a tetőablakot, az ülésfűtést, az ülésállítást. Járó motornál ellenőrizzük a klímát. A bekapcsolt hűtés esetén egy-két perc után körülbelül 5 fokos levegőnek kellene érkeznie a légbefúvókon. Tekerjük el álló helyzetben a kormányt az egyik végponttól a másikig, és figyeljünk arra, nem ad-e furcsa hangot.
A váltó
Indulás előtt ellenőrizzük a tengelykapcsoló-pedál holtjátékát, normál esetben enyhe ellenállást tapasztalunk. A tengelykapcsoló felengedésekor a fogáspontnak középen kell lennie, kopásra utalhat, ha mélyen vagy magasan fog. Ha induláskor rángat, csikorog, vagy egyéb gyanús hangokat ad, valószínűleg hibás a szerkezet. Figyeljük azt is, hogy a fokozatok könnyen kapcsolhatók-e, vagy hirtelen váltáskor nem hallatszik-e recsegés, ez ugyanis a szinkrongyűrűk kopottságáról árulkodhat. Az automata váltóknál a legtöbb problémát a megfelelő karbantartás hiánya (például elmaradt olajcsere) okozhatja. Ha a váltó szaggatva kapcsol, félrevált vagy furcsa hangokat hallat, ne döntsünk a kocsi mellett. Fontos jelzés, ha fokozatba kapcsolásnál erőteljes rántást érzünk, ilyenkor a váltó már a végét járja.
A próbaút
Miután ezeket végignéztük, minden esetben kérjünk próbautat az értékesítőtől, és lehetőség szerint legalább addig autózzunk, amíg az üzemi hőfokot eléri a motor. Ha a motort beindítjuk és furcsa hangokat hallunk vagy szokatlan füst szállna fel a kipufogóból, legyünk ismét gyanakvóak. Menet közben figyeljük a motortulajdonságokat, amennyiben azt érezzük, hogy az autó teljesítménye nem megfelelő, illetve, ha furcsa jeleket tapasztalunk (például szokatlan hangok, rángatás) a használat során, akkor javasolt inkább tovább nézelődni a piacon. A lengéscsillapítók hibáját is hamar kiszűrhetjük, ha túlságosan imbolyog az autó alattunk, vagy instabil a kanyarvétel, cserére érettek az eszközök.
Természetesen a legbiztosabb, ha az autót egy szervizben, szakértőkkel vizsgáltatjuk át. Ez minimális költséggel jár, de hosszú távon bőven megtérülhet a befektetés. Amennyiben az átvizsgálás során olyan problémákra derül fény, amelyek jelentős javítási költségeket vonhatnak maguk után, érdemes elállni a vásárlástól. Ám a kisebb hibák alku tárgyát képezhetik, így ebben az esetben érdemes lehet árvitába kezdeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.