Tragédiákhoz vezet a sztrádák zsúfoltsága

Tragédiákhoz vezet a sztrádák zsúfoltsága

M3
PUBLIKÁLÁS: 2019. január 23. 10:30
<p>Egyre kevesebbet bírnak el a fővárosba vezető utak, a tapasztalt sofőrök számára is felér egy orosz rulettel útnak indulni. Az M3-ason történt nyolcas karambolban is szerepet játszhatott, hogy a sofőrök nem tartották be a követési távolságot.</p>
P. Zs.

Nyolc autó ro­hant egymásba hétfőn az M3-as autópályán. Négy ember, köztük egy pár lelte halálát, akik után három gyermek maradt árván. A szörnyű tragédiához vezethetett a figyelmetlenség, a sűrű köd, de a túlzsúfolt út is. Egy kamionos szeretett volna a pihenőből a sztrádára hajtani, de nem vette észre a külső sávban érkező autót, és belökte a belső sávba, ahol több autó is belerohant.

Dugó építkezés nélkül is

Csak a fővárosba kétezer környező – vagy akár távolabbi – településről jár be több százezer ingázó autós nap mint nap. Az agglomerációba költözés ugyan olcsóbb, ám a mindennapi közlekedés megkeseríti az érintettek életét. Főképp az elmúlt öt évben csúcsosodott ki a probléma: a Magyar Közút adatai szerint nincs olyan bevezető út, ahol ne lenne dugó, akár baleset vagy építkezés nélkül is.

Az M0-s déli szektorában például, míg 2013-ban még átlagosan 67 ezer jármű közlekedett naponta, manapság már csaknem napi 120 ezer autó jár arra. Nem sokkal jobb a helyzet az M3-ason, 2018. októbere és decembere között tíz százalékkal több kocsi járt itt, mint egy évvel korábban. A növekedés az összes fővároskörnyéki útra jellemző, Pest megyében az autópályák átlagos forgalma napi 40 ezer, az autóutaké 62 ezer, de még a mel­lékutakon is közel 4000 jármű fordul meg.

A 4-es főút a legrosszabb

Évek óta a 4-es főút vezeti a halálozási statisztikát a KSH adatai alapján. A legutóbbi jelentés szerint 2016-ban ezen a 352 kilométeres szakaszon 187 baleset történt, ebből 13 volt halálos. Ehhez képest, bár az M1-esen 129 baleset történt, 10 volt halálos kimenetelű. Az M3-as sem életbiztosítás, 122 balesetből 4 volt halálos. A két évvel ezelőtti adatok szerint az M1-esen és az M0-son a legnagyobb a forgalom, annak ellenére, hogy éppen ez a két sztráda a legrövidebb. Ha a hosszúságot vesszük alapul, még sokkolóbb az M1-esen történő balesetek száma.

– Minél na­gyobb a forgalom, annál na­gyobb a rizikófaktora egy balesetnek. Ebben egy javító tényező van, hogy a sebesség ilyenkor biztosan kisebb. De az biztos, hogy minél többen közlekednek, annál nagyobb az esély, hogy valaki el fog véteni egy lépést – mondta a Borsnak Dobrocsi Endre. A közlekedésbiztonsági szakértő szerint az M3-ason történt karambolnál a legnagyobb gond az volt, hogy sem a megfelelő sebességet, sem pedig a követési távolságot nem tartották be a járművek.

Családonként két kocsi

Évről évre több a forgalomba állított autó, ahogyan az üzemanyag-fogyasztás is. Az egy háztartásra jutó kocsik száma már közelít a kettőhöz, bár ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy folyamatosan használatban is van a család összes kocsija. Ehhez képest az útépítések nem veszik figyelembe a növekvő forgalmat: a főutak legtöbbször egy-, az autópályák pedig kétsávosak.

Maradva a fővároskörnyéki torlódásoknál, az M2-en a reggeli időszakban a főváros felé általában két sávon haladhat a forgalom, így elsősorban a délutáni csúcsban tapasztalható nagyobb torlódás Budapest irányából, mivel ott jelenleg csak egy sávon közlekedhetnek a járművek. Gödnél is csak egy sáv áll az autósok rendelkezésére és az ottani felhajtón érkező jelentős becsatlakozó forgalom miatt van újabb torlódás reggelente is Budapest felé.

Napi 130 ezer autó

A legfrissebb, 2017-es forgalomszámlálási adatok alapján Pest megye útjai a legleterheltebbek.

Naponta ennyi autó fordul meg rajtuk:

Autópályák: 40 ezer

Autóutak: 62 ezer

Elsőrendű főutak: 14 ezer

Másodrendű főutak: 10 ezer

Mellékutak: 4000

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.