Szobafestőnek köszönheti hírnevét a Mona Lisa

Szobafestőnek köszönheti hírnevét a Mona Lisa

bűnügy
PUBLIKÁLÁS: 2018. december 01. 19:00
Bizarr művészet - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Manapság a világ leghíresebb festményeként tartják számon a Mona Lisát - de nem volt ez mindig így. Hírnevét egy szobafestőnek köszönheti. De miért is?
Bors

Nem csak Leonardo da Vinci leghíresebb műve, de alighanem a művészettörténet legismertebb alkotása a Mona Lisa. Nem hinnénk, hogy akad olyan ember, aki ne ismerné a különös mosolyú hölgyet ábrázoló reneszánsz alkotást. Azonban nem volt ez mindig így. A XX. század elején még csak egy volt a Louvre sokezer festménye közül - a szakmán kívül nem sokan tulajdonítottak neki különösebb figyelmet. Aztán jött egy szobafestő, Vincenzo Peruggia, és minden megváltozott. Az olasz férfi ugyanis 1911. augusztus 21-én ellopta a képet a párizsi múzeumból.

Picassót is gyanúsították

A festmény viszonylagos ismeretlenségét jól mutatja, hogy a rablást nem is fedezték fel, csak másnap, a nyitás után, amikor is egy festőművész, Louis Béroud egy picit gyönyörködi szeretett volna a da Vinci-műben, de csak a keretet tartó kampók fogadták a festmény hűlt helyén. Eleinte azt hitte, az intézmény fotósai vitték el, hogy egy-két felvételt készítsenek róla - pár óra múlva azonban bizonyossá vált: rablás történt.

A francia költő,  Guillaume Apollinaire volt az első komoly gyanúsított, akit le is tartóztattak - ő azonban jóbarátját, Pablo Picassót mártotta be, akit szintén bevittek kikérdezni. Végül mindkét művész tisztázta magát. Csak két évvel a rablás után derült ki, hogy a képet a szakmáját tekintve szobafestő, korábbi Louvre-alkalmazott Peruggia lopta el. A tolvaj ugyanis 1913-ban megpróbált a firenzei Uffizi képtárral egyezkedni a mű eladásáról - a képtár igazgatója azonban feljelentette őt.

Olaszországi tárgyalásán Peruggia hazafias cselekedetként magyarázta tettét. Mint mondta: vissza akarta adni az itáliai művész örökségét hazájának. Végül egy év börtönre ítélték, de csupán hat hónapot ült le belőle.

Hősként tisztelték

Az olasz közvélemény igazi hősként ünnepelte a képtolvajt. Noha az Uffizi visszaszolgáltatta a Mona Lisát a Louvre-nak, az átlagemberek többsége elhitte és dicsőítette Peruggia hazafias magyarázatát. Persze nem kizárt, hogy valóban ez is közrejátszott a műkincsrablásban, de lehetett ennek egy sokkal prózaibb oka is. Bizonyos feltételezések szerint ugyanis egy olyan megrendelő állt a lopás mögött, aki több másolat birtokában is volt, amiket így igen magas áron tudott eladni az amerikai feketepiacon - míg az eredeti kép végig Európában, Peruggia lakásán maradt.

A különös rablás volt az, ami a festményt igazán megismertette a nagyközönséggel, így alapvető szerepet játszott abban, hogy a Mona Lisa azzá vált, ami ma.

Magyar rendező vitte először filmre

Az 1911-es rablást több alkalommal is megfilmesítették, először azonban egy elsősorban a németeknél alkotó magyar rendező, Bolváry Géza állított mozgóképes emléket Vincenzo Peruggia akciójának. A Der Raub der Mona Lisa (Mona Lisa elrablása) című mozit 1931 augusztus 25-én mutatták be Németországban - azaz szinte napra pontosan a rablás huszadik évfordulóján.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.