Új Budapest születik: Földalatti vasút lesz a HÉV-ből

Új Budapest születik: Földalatti vasút lesz a HÉV-ből

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 12. 18:50
Nagy fába vágja a fejszéjét a kormány a fővárosi tömegközlekedési rendszer átalakításával. Fejlesztenék a HÉV-eket, kezdődne az 5-ös metró építése és egy új vasúti alagúttal is bővül majd Budapest.
B. B. A.

A tervek szerint a 2-es metrót összekötik a H8-as HÉV-el az Örs vezér téren, a H6-os és H7-es HÉV-ekkel pedig egészen a Kálvin térig lehet majd közlekedni, ráadásul a föld alatt. De alagút kialakítása is tervbe van véve. A gyökeres átalakítás alapvető célja az lenne, hogy kedvet csináljanak az autózóknak arra, hogy lecseréljék négykerekűiket tömegközlekedési eszközökre.

Túl sok a kocsi

Az M2-es metró és a H8-as (gödöllői) HÉV összekötésének felvetésekor kiderült, a fejlesztéssel érintett agglomerációs települések – úgy mint Gödöllő, Csömör, Kistarcsa vagy éppen Mogyoród – lakosai az elmúlt 15 évben 30-60 százalékkal többen lettek. Ezzel a forgalomba állított autók száma is rohamosan nőtt, 2015-re a 2000-es adatokhoz képest 68 százalékkal több lett az utakon a kocsi. Úgy 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta. A legtöbben Budapest felé veszik az irányt. Ez az autóforgalom a főváros számára viszont igen megterhelő.

HÉV, metró, alagút

Az elképzelések szerint a csepeli (H6-os) és a ráckevei (H7-es) HÉV-et gyorsvasúttá fejlesztenék, ami a Kálvin térig közlekedne a föld alatt. Emellett teljesen felújítanák a Békásmegyer és Szentendre közti HÉV-szakaszt, valamint a Kunszentmiklós-Tass-Kőbánya-Kispest között járó személyvonatok is mennének a föld alá úgy, hogy ezeket az 5-ös metróvonal kötné össze. Nem hagynák változtatások nélkül a csömöri és gödöllői HÉV-szakaszt sem. Ezeket a 2-es metróval kapcsolnák össze az Örs vezér téren. Átszállópontokat is kialakítanának Törökőrnél a 100a számú vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. Emellett a Rákoskeresztúrra tartó metróvonal kialakítását is előkészítenék. Azt is szeretnékelérni, hogy minden járművet lecseréljenek a HÉV-vonalakon. A közlekedésfejlesztés elérné a Nyugati és a Déli pályaudvarig is méghozzá olyan formában, hogy a két pályaudvart alagúttal kötnék össze. A Budapesti Közlekedési Központ továbbá azt is elárulta, a 3-as metró négy új megállót kap és Káposztásmegyerig közlekedik majd.

Nincs új a nap alatt

Az elképzelések nem új keletűek, a 70-es, 80-as években is találkozott ezekkel a tervekkel Bíró Endre, a Budapesti Metróért Egyesület elnöke. Mint a szakember a Borsnak elmondta, akkor ezt még úgynevezett harántoló metróvonalként ismerte a szakma. – Az elképzelés abszolút támogatható, sokat segítene a budapesti tömegközlekedés rendszerében. Én úgy tudom elképzelni, hogy vagy a Közvágóhídon, vagy a Boráros téren eltűnne a föld alá a Ráckevei és a Csepeli egyesített HÉV-vonal és az első komoly átszállási pont a Kálvin tér lenne. Nagyon az elején van még ez az egész. Most az a következő fázis, hogy a tervek elkészítésére kiírnak egy pályázatot, amit majd a megfelelő szakember elbírál. A valódi megvalósítástól még nagyon távol vagyunk – összegzett a Borsnak Bíró Endre.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.