Strobl Alajos (1856– 19226) a századforduló legjelentősebb magyar szobrásza volt, a budai Vár Mátyás-kútja, a Magyar Nemzeti Múzeum kertjének Arany János szobra vagy Dobó Istváné Eger főterén egyaránt az ő fantáziáját dicsérik. A ragyogó művész síremlékszobrokat is mintázott, de állatokat is szívesen örökített meg.
Irány az állatkert!
Strobl egészen fiatalon kapott megbízást a szabadságharc hőse, Vetter Antal honvéd altábornagy síremlékére. Ez el is készült, a Fiumei úti sírkertben – az egykori Kerepesi úti temető – lévő nyughelyén egy rendkívül élethű oroszlán pihen. A szobrász nem bízta a véletlenre: valódi ragadozóról mintázta a művet. Strobl ugyanis nem szeretett fotó alapján dolgozni – igaz, az oroszlánt nehéz lett volna megkérni, hogy órákig álljon modellt a műteremben –, így amikor ilyen felkérést kapott, elment a fővárosi állatkertbe és élőben mintázta meg alanyait. Vetter Antal oroszlános síremlékének esetében a legenda szerint ez azonban különösen kalandosra és kissé talán morbidra sikerült.
Műtermébe vitette
Strobl már javában dolgozott, amikor elpusztult egy hím oroszlán az állatkertben. A művész kapva kapott az alkalmon: kikérte a tetemet és a műtermébe szállíttatta az elpusztult ragadozót. A halott oroszlán vonásait így minden részletében meg tudta figyelni, a legenda szerint pedig ennek köszönhetően sikerült ilyen jól a Fiumei úton 1882-ben felavatott remekműve. A magas talapzaton pihenő óriás az életerő elmúlását jelképezi. A szobor egyébként majdnem szemben található a sírkert egyik legnagyobb magánépítésű, neoreneszánsz síremlékével, az Ybl Miklós tervezte Ganz-mauzóleummal. A magyar nehézipar egyik megteremtőjének, Ganz Ábrahámnak patinás nyughelyét egy olyan kupola koronázza, amely a Szent-István-bazilika tetőborításának kicsinyített mása.
Párducok őrzik Kossuthot
Strobl kortársaitól eltérően nem vonzódott különösen a lovas szobrokhoz. Egyik ilyen alkotása azonban pont a Fiumei úti sírkertben található. Az 1890-ben készült bronzszobor egy lova mellett álló huszárt, Hennenberg Károly altábornagyot ábrázolja. Arany János síremlékét a költő halála után három évvel készítette. Egyszerű, bronz koporsó, rajta koszorúval, olyan szerény, mint amilyen maga a költő volt. Mivel Strobl kétségtelenül szerette az oroszlánokat, a legnagyobb hazai síremlékre, egyben a sírkert ékességének számító Kossuth-mauzóleumra is mintázott egyet, fenségesen uralja az alkotás tetejét.
A mauzóleum bejáratát meglepő módon viszont mégsem oroszlánok, hanem két párduc őrzi. Őket a szobrász az állatkertben mintázta meg. Az 1926 decemberében elhunyt Strobl egyébként maga is a Fiumei úton nyugszik. Síremléke a második világháborúban megsérült, a 70-es évektől a szobrász domborműves arcképének másolata került rá.
Sírok vannak a villamossínek alatt?
A Fiumei úti sírkert a 19. század közepén Pest köztemetőjeként nyílt meg. A temető történetének hajnalán, a körbekerítés után kezdődött a falak mentén húzódó kriptasorok kialakítása. Az 1800-as évek végéig rangos temetkezési helynek számító falsírboltokat eleinte német és magyar polgárcsaládok vásárolták meg, tetemes összegekért. A kriptasor két világháborút is átvészelt, ma a temető legrégebbi, nagyrészt eredeti állapotában megmaradt része. A legenda szerint ezek a sírok egészen a Fiumei út villamossínei alá nyúlnak be.
– Egy soron akár húsz-huszonöt név is szerepel síronként. Ennyien akkor sem férhetnek be, ha urnában nyugodnának a hamvaik. Ez a legenda alapja – mondta a Borsnak Csapó Csaba történész, a sírkert idegenvezetője.
– Ezt a sort anno előre kiásták, mintegy három méter mélyre. Aztán téglával „bélelték ki”, majd kezdték el árulni a sírhelyeket. Talán sosem fog kiderülni, hogy ezek a sírhelyek valóban a fallal párhuzamos úttest és a mellette lévő villamossínek alá nyúlnak-e – bár a főváros legrégebben üzembe helyezett normál nyomtávú villamosvonalát épp most újítják fel, de a munkások valószínűleg nem fognak leásni három méterre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.