Bors utánajárt: Életeket ment, hogy nincs a metrón utasvészfék

Bors utánajárt: Életeket ment, hogy nincs a metrón utasvészfék

fék
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 27. 11:15
Három módjuk is van a budapesti metrón utazóknak arra, hogy jelezzék a bajt. De mi van, ha épp a sofőrnek van problémája? Vagy ha nincs is vezető a fülkében? És egyáltalán: miért nincs vészfék?
B. B. A.

Épp nem kell messzire menni, hogy példát találjunk olyan esetre, amikor az utas jelezni szeretne valamilyen problémát a metróvezetőnek. Szombaton történt, hogy egy 26 éves budapesti férfi paprikaspray-vel befújt a 2-es metró vonalán az egyik kocsi utasterébe a Keleti pályaudvari állomásnál. Mivel az utasok minden lehetséges vészjelzőn üzentek a vezetőnek, megállt a szerelvény az alagútban, hatszáz méternyire a Puskás Ferenc Stadion megállótól. Az ajtók – mint megírtuk – kinyíltak, az emberek tíz percen át gyalogoltak a sínek között. Sok helyen azt lehetett olvasni, hogy egy utas meghúzta a vészféket, de ez nem igaz, ilyesmi ugyanis nincs a budapesti metrókon. De akkor mi van?

Súlyos tragédiák miatt szerelték le

Komoly szakmai viták folynak mind a mai napig azzal kapcsolatban, hogy szükséges-e vészfék a metrószerelvényekre.

– Ennek az az előzménye, hogy az évek során több olyan metrótűzeset történt a világban, amelyekben azért volt sok áldozat, mert az utasok ijedtükben az alagútban állították meg a szerelvényt – magyarázta a Bors érdeklődésére Bíró Endre, a Budapesti Metróért Egyesület elnöke. – A hetvenes évek vége felé döntött úgy sok nagyváros, köztük Budapest is, hogy a metrókocsik utasterében megszünteti a vészféket, és a bent lévők csak jelzést tudnak adni a vezetőnek. Persze akadnak olyan nagyvárosok, ahol a mai napig van vészfékezési lehetőség az utasoknak a metrón, ilyen például a francia főváros, Párizs. Ám ismerve sok vészhelyzetet, amely külföldi metrókon fordult elő, Bíró Endre szerint jó húzás ennek megszüntetése.

– Az egyik leg­súlyosabb eset 1995-ben történt, Bakuban. Háromszáz körül volt az áldozatok száma, mert nem tudott a szerelvény az állomásra bemenni épp amiatt, mert az utas megállította a metrót – mesélte a szakértő. 

Csak álló metró ajtaja nyílik ki

De ha nincs vészfék, mi van? Három másik jelzőrendszer mûködik a pesti metrón is, amivel kommunikálni tudnak az utasok a sofőrrel és az irányítóközponttal is.

– Sokan a vésztelefont keverik össze a vészfékkel. A telefon arra való, hogy kapcsolatba tudjanak lépni a járművezetővel, el tudják mondani, hogy mi a gond – sorolta Bíró Endre. – A másik, amit az utasok használni tudnak, az úgynevezett ajtóvésznyitó gomb. De  ha ezt megnyomják, attól még nem nyílik ki automatikusan az ajtó. Ez a megállásig „csupán” annyit jelent, hogy a vezető a számítógépes rendszerében látja a jelzést. Alaptétel, hogy az ajtók minden esetben csak álló helyzetben nyithatók ki. Ezeken kívül a szerelvény két végében van egy-egy úgynevezett menekítéskérés gomb. Ennek az a funkciója, hogy ha például cselekvésképtelen a sofőr, az utasok ki tudjanak menekülni a szerelvényből. Ez is olyan, hogy ha megnyomja az utas, még semmi sem történik, csak befut egy jelzés a vezetőnél, illetve a központban. Azt már ott döntik el, hogy szükség van-e a megállásra.

Nem veszélyesebb a vezető nélküli

Adódik a kérdés: mi történik vészhelyzetben azokban a szerelvényekben, amelyeken nincs sofőr, vagy legalábbis nem ül a fülkében? Itthon a 4-es metróra igaz ez, külföldön is sok helyen üres vezetőfülkével járnak a metrók. A szakember szerint nincs sok különbség, hiába nincs fizikailag senki jelen. Ezeken a kocsikon is ugyanúgy működnek az említett jelzőberendezések, csak ott a központi irányításnak jelez a rendszer, ahol ugyanúgy tudnak segíteni, mint a vezetővel közlekedő metrók esetében.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.