A Bors utánajárt - Csótány a kajában? Zárassa be a helyet!

A Bors utánajárt - Csótány a kajában? Zárassa be a helyet!

étel
PUBLIKÁLÁS: 2018. október 19. 10:30
<p>Csótánytetemet talált a házhoz rendelt édességben egy olvasónk. Mit lehet ilyenkor tenni?</p>
B. B. A.

Krisztián egy budapesti pizzázó desszertkínálatából kívánta meg a nutellás golyókat. Amikor kinyitotta a házhoz rendelt édesség dobozát, felfordult a gyomra: egy döglött svábbogár hevert a golyók közt. A Borsot kérte meg, járjunk utána, mit tehet ilyen esetben.

A bizonyítás nem egyszerű

Első körben az illetékes hatósághoz kell fordulni, ami lehet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vagy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ), hiszen az egészségét teszi kockára, aki megeszi az ételt.

– A hatóság megvizsgálja, hogy többször ismétlődő esetről van szó vagy egy egyszeri malőrről – fejtette ki a Borsnak Kamarás Péter ügyvéd. – Ám a bizonyítás nem egyszerű, hiszen adódhat a kérdés: mi van, ha maga a fogyasztó tette a dobozba az álla­tot? Ezt úgy lehet megválaszolni, hogy elmennek az étterembe, és megvizsgálják a konyhát. Ahol ugyanis ilyesmi előfordul, ott jó eséllyel lesznek egyéb árulkodó jelek is. Akár olyan szabálytalanságot is találhatnak, ami miatt bezárják az éttermet. A fo­gyasztó pedig teljesen jogosan kérheti vissza a pénzét.

Útmutató is van az interneten

Krisztián végül nem élt ezzel, de egy életre elment a kedve attól, hogy a kérdéses étteremből rendeljen. A Nébih-től megtudtuk: az olyan vállalkozásoknak, amelyeknek a profiljába beletartozik az élelmiszer, feladatuk a rovar- és rágcsálómentes állapot elérése és fenntartása. Az ilyen kínos helyzet elkerülésének legegyszerűbb módja, hogy elég időt és energiát fektetnek a megelőzésbe. Ha találnak a konyhában – rosszabb esetben az ételben – oda nem illő élőlényt, akkor soron kívül irtást kell elvégeztetni. Ennek során persze fokozottan figyelni kell arra, hogy az étel ne szennyeződjön.

Létezik egy „hasznos irodalom”: A Vendéglátás és Étkeztetés Jó Higiéniai Gyakorlata Útmutató. Ennek 8.4. fejezete tárgyalja azt a gyakorlatot, ami a rovar- és rág­csálómentesség fenntartásához szükséges. Az írásos anyag elérhető és ingyenesen letölthető a Nébih honlapjáról.

Hívja a hatósági zöld számot!

Az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságok a kockázati besorolásuk alapján egyébként rendszeresen ellenőrzik a vállalkozásokat, így az éttermeket is. Ilyenkor azt is megvizsgálják, van-e rovar vagy rágcsáló a konyhában, valamint az irtások rendszerét is felügyelik. A Nébih szerint Krisztián esetében panaszt kell tenni az érintett étteremmel kapcsolatban az esemény, a pontos helyszín és az idő megjelölésével.

Közérdekű bejelentést egyébként bárki tehet telefonon a Nébih zöld számán, a +36-80/263-244-en a nap 24 órájában, írásban pedig az [email protected] e-mail címen. A bejelentésre a hatóság képviselői élelmiszer-higiéniai ellenőrzést végeznek a helyszínen, és külön megnézik a rovarártalomra utaló jeleket, illetve átvizsgálják a rovar- és rágcsálóirtás ottani rendszerét, gyakorlatát. Probléma, hiányosság esetén intézkednek, hogy helyreálljon az élelmiszer-biztonság.

Árulkodó jel

Ha állatot találunk egy ételben (mármint nem feldolgozva), az igencsak árulkodik a helyről, ahonnan származik.

– Ha egy csótány vagy egy egér van az ennivalóban, az egyben azt is jelenti, hogy bármilyen baktérium is kerülhetett bele. Én biztos, hogy nem enném meg az ilyet – mondta Komáromi Zoltán háziorvos a Borsnak. – Ez annak tanújele, hogy valami nagyon nem működik jól ott a higiéniai szabályok betartását illetően.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.