Ne hagyja magát átverni az akciókkal!

Ne hagyja magát átverni az akciókkal!

üzlet
PUBLIKÁLÁS: 2018. szeptember 04. 13:00
Itt van a nyári készletek kisöprésének ideje. A bevásárlóközpontokban mindenhol hatalmas feliratokba botlunk. Vakon higgyünk nekik?
Zs.V. 

Tényleg kell ez nekem? Nincs azzal semmi baj, ha az ember az őszi és tavaszi akciókat várja a legjobban, mivel ha okosan csinálja, akkor valóban jóval olcsóbban megújíthatja a ruhatárát. Ám könnyen futhat felesleges pénzköltésbe is.

– Mindig azt kell tisztába tenni magunkban, hogy valóban kell-e az adott dolog, vagy csak azért vesszük meg, mert nagyon olcsón hozzájuthatunk. Ha tényleg kell, akkor kötöttünk egy jó üzletet. Ám, ha megvesszük, aztán hozzá sem nyúlunk, akkor feleslegesen költöttünk. Ez a kereskedők csapdája – magyarázta Németh Gergely gazdaságpszichológus. Hozzátette: a tényleges szükségleteinket kell szem előtt tartani minden vásárlás alkalmával, hogy elkerüljük a boltok hatásait.

Átlagosak hátrányban

A szakértő szerint a mai, fogyasztói társadalmi közeg, a korszellem is azt sugallja, hogy folyamatosan vásárolnunk kell, az akciók pedig erre még egy lapáttal rátesznek.

Hol tehetünk panaszt?

Ha valamilyen szabálytalanságot találunk az üzletben, akkor a Vásárlók könyvében lehet panaszt tenni, amire 30 napon belül írásban kell válaszolnia a kereskedőnek. Ha ez nem történik meg, akkor a területileg illetékes kormányhivatalnál is lehet reklamálni, hogy vizsgálják ki az ügyet.

A kérdés tisztázása mellett, hogy mennyire éri meg hazavinni egy terméket, számolnunk kell azzal is, hogy a most totál menő nyári ruhák jövőre már tavalyiak lesznek, szélsőséges esetben teljesen ki is mennek a divatból. Az átlagos testalkatúak ráadásul ritkán járnak jól a leárazásokkal: a közepes méretű ruhák többnyire nem érik meg az akciós időszakot, mert már normál áron elfogynak. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes körbenézni, de a címkén mindig nézzük meg, hogy valóban megéri-e kosárba rakni az árut! A kereskedőnek fel kell tüntetni az eredeti és a kedvezményes árat is.

Az üzletnek is jó üzlet

Sokszor elhangzik a vád: a boltok az akciózás előtt felemelik az árakat, és ahhoz képest értékelik le a termékeket, így aztán lényegében eredeti áron adják el azokat. Németh Gergely szerint ez előfordulhat, de a készletkisöprés a kereskedőnek is megéri:

– A teljes készlet eladása sok esetben nem más, mint az üzletek költségcsökkentése. Azok a ruhák vagy termékek, amiket nagy kedvezménnyel akarnak eladni, mennének a megsemmisítőbe vagy egy raktárba a következő szezonig. Ez a cégeknek hatalmas ki­adást jelent, ezért inkább jóval áron alul próbálják meg eladni az összes árut. Ez még úgy is megéri nekik, ha valamennyit buknak a kedvezménnyel – magyarázta a gazdaságpszichológus.

Jól nézze meg a kupont!

A 20-30-50 százalékos kedvezménnyel kecsegtető kuponok első ránézésre nagyon jó lehetőségnek tűnnek, a boltban azonban lehetnek problémák. A fogyasztóvédelemhez minden évben érkeznek panaszok az akciók miatt. Szerintük több mindent is figyelembe kell vennünk, mielőtt gondolkodás nélkül leemeljük a polcról az árut:

A kuponok más akciókkal nem vonhatók össze, így például a „kettőt fizet hármat vihet” kedvezménynél már nem tudjuk beváltani.

Nézzük meg alaposan a beváltóhelyeket, mert előfordulhat, hogy a kisebb üzletekben nem élhetünk a lehetőséggel!

Nézzük meg pontosan, hogy melyik termékre vonatkozik a kupon! Leginkább a kiszereléssel szokott lenni a probléma: a kuponon mindig feltüntetik, hogy pontosan hány milliliteres, grammos, darabos és így tovább termékre érvényes az adott akció.

Szabálytalannak számít, ha a kereskedő csak a kedvezmény mértékét tünteti fel – például: 20 százalék –, de a fizetendő árat nem.

Szintén szabálytalan, ha már a kedvezménnyel csökkentett árat írják ki, de azt nem tüntetik fel, hogy mennyi lenne az eredeti ára a terméknek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.