Kabrióval búcsúzik a legendás VW Bogár - 80 éves korszak zárul le

Kabrióval búcsúzik a legendás VW Bogár - 80 éves korszak zárul le

VW Bogár
PUBLIKÁLÁS: 2018. szeptember 15. 11:30
<p>A Volkswagen jövőre megszünteti a híres Bogarak gyártását a mexikói üzemében. Ezzel lezárulna egy nyolc évtizedes korszak. A vállalat búcsúzóul még két különleges kiadást dob piacra: egy kupét és egy kabriót.</p>
Hu-Zo

A Beetle, vagy ahogy mi hívjuk, a Bogarak gyártása az 1930-as években kezdődött. A nemzetiszocialista vezetés tűzte ki célul, hogy egy minél szélesebb körben elérhető népautót kell gyártani. 

A fejlesztésben jelentős szerepe volt Ferdinand Por­schénak, akit a bogár megteremtőjeként tartanak számon. Hitler utasítására egy olcsó és praktikus tömeggyártásra alkalmas modellt akartak piacra dobni. 

Elképesztő karrier

A tömeggyártására az 1938 májusában alapított wolfsburgi Volkswagen üzemet szánták, azonban ott végül csak 1945 nyarán kezdték el a gyártását. Ennek oka az volt, hogy a katonaijármű-szükséglet elsőbbséget élvezett. Abban az évben, amikor a gyártás megkezdődhetett, év végéig 1785 darab VW készült el.

A következő évben már 5000 márkáért magánemberek is megvásárolhatták, nem sokkal később pedig már az USA-ban és sok más országban is forgalmazták. Népszerűsége a hatvanas években az Egyesült Államokban is jelentősen megnőtt, a német piac után itt vásárolták belőle a legtöbbet. A hatvanas évek hippi­korszakában ez volt az ellenkultúra megtestesítője a hatalmas és nagy fogyasztású gépkocsikkal szemben. 1972-ben az eladott példányszáma megelőzte a Ford T-modellt. 

Filmben lett főszereplő

Amerikai népszerűségéhez hozzájárult a Walt Disney produkció­ban 1968-ban készült Herbie the Love Bug és az 1974-es Herbie Rides Again amerikai egész estés film, vagy ahogy nálunk ismert lett egy évtizeddel később, amikor a televízióban adásba került, A kicsi kocsi újra száguld. 

1978-ban fejezték be a Bogár németországi gyártását. A termelést Európából Mexikóba helyezték át, hogy közelebb legyen fő piacához, az amerikaihoz, de eladásuk az utóbbi időben csökkent. 1997-ben tervezték újra a formáját, amit 2011-ig gyártottak, majd a következő évben egy új modellel jöttek elő, de jövőre ennek a készítését is befejezik. 

A gyár vezetői szerint a továbbiakban a hangsúlyt a VW-nél a nagyobb családi és az elektromos autókra helyezik.

Hatalmas fájdalom

– A bogaras társadalmat mindig felkavarja egy olyan hír, hogy abbahagyják a gyártását – mondta a Borsnak Szepes Gábor, a Magyarországi Bogarasok klubjának elnöke. – Azt nem tartom valószínűnek, hogyha át is állnak az elektromos meghajtásra, ezt a már jól bevált formát és geget elengednék. Egy nyert meccsel nem tehetnek ilyet, még ha távol is áll majd az eredeti koncepciótól. Ennek nagyon jó a formája, a vezetés érzése, és a régiek motorjának ciripelő hangja is utánozhatatlan. A funkció már más kérdés, de aki Bogarat vesz, az nem autót vesz, hanem egy hangulatot, egy életérzést, egy másmilyen élményt. Szerintem az újba is bele fogunk szeretni – mondta Szepes Gábor.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.