Még azt is látja a szupertraffipax, ha lejárt a műszaki

Még azt is látja a szupertraffipax, ha lejárt a műszaki

szolgáltatások
PUBLIKÁLÁS: 2018. augusztus 30. 12:00
Bors

Az útszéli, félig-meddig rejtett traffipaxoktól rettegnek az autósok a gyorshajtás miatt, de arra nem is gondolnak, hogy a nagy testvér kamerarendszere nem csak azt látja, mennyivel haladnak.

Lefedi az országot

Összesen 14,5 milliárd forintos beruházásból jött létre a VÉDA rendszer 2012 és 2015 között, de csak egy évvel később, 2016-ban állították üzembe. Ez összesen 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű szupertraffipaxot jelent. Utóbbiak összesen 365 forgalmi sávot képesek figyelni. Ezzel a lépéssel a hatóságoknak az volt a célja, hogy minél több életet mentsenek meg. 

– Minden olyan eszköz, amely arra készteti a sofőröket, hogy jobban odafigyeljenek már megérte. Ezeknek visszatartó hatásuk van, mivel senki nem akar büntetést kapni, ezzel pedig életeket is menthetünk – magyarázta lapunknak Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő. – Ez a rendszer nem igényel rendőri, személyi erőforrást, tehát teljesen automatikus. Azokat a járműveket veszi külön, amelyek szabálytalanul közlekedtek – figyelmeztetett a szakértő. 

Látja a biztosítást

A VÉDA rendszer okosabb, mint gondolnánk. Nem csak azt nézi, hogy túl gyorsan mentünk, vagy átléptük a záróvonalat. Az automatikus rendszer a központba küldi a rendszámot, ahol azonnal kiderül például, hogy a járműnek van-e érvényes műszaki vizsgája, vagy kötelező felelősségbiztosítása.

Tehát ha azt gondoljuk, hogy, ha nem állít meg rendőr megúszhatjuk, tévedünk. A külföldiek sincsenek biztonságban. Magyarország 2014. október 1. óta tagja az Eucaris információs rendszernek, így a külföldi rendszámú járművek összes adatát le tudják kérdezni, hasonlóan a magyar rendszámosokhoz. 

Tudta?

A VÉDA elnevezés nem egy mozaikszó. A rendőrség azért találta ki ezt, mert könnyen megjegyezhető, és benne van az elsődleges funkciója: “véd”.

Ne alatta lassítson!

Hiába működnek két éve a kapuk, a magyarok még mindig nem képesek levenni a lábukat a gázpedálról. Tavaly közel 500 ezer darab bírságot szabtak ki, gyorshajtásért átlagosan havonta 32 ezren kaptak csekket. Volt olyan sofőr is, aki több, mint háromszáz ezer forintra büntettek.

– A kapuk már általában messziről látszódnak, tehát csak az nem veszi észre azokat, aki nem akarja. Annak sincs semmi értelme, hogy az utolsó 50 méteren lassítsunk, hiszen a rendszer érzékenységén múlik, hogy milyen messzire lát el – magyarázta Dobrocsi. Ha mégis hibát követünk el, akkor legalább 30 ezer forintos csekkre számíthatunk.

Ezeken bukhatunk el 

A VÉDA rendszer észreveszi, ha:

– átlépjük a sebességet 

– nincs bekapcsolva a biztonsági öv

– lejárt a jármű műszaki vizsgája

– nincs a járművön kötelező felelősségbiztosítás

– behajtottunk oda, ahová nem lehet

– átléptük a záróvonalat

– szabálytalanul mentünk át a vasúton

– nem rendeltetésszerűen használjuk a leállósávot

– a buszsávban haladunk

– áthajtunk a piros lámpán

Elromlanak

Ami elromolhat, az el is romlik. Nincs ez másképp a VÉDA rendszerrel sem. A 2016-os indulás óta több mint 1300 alkalommal kellett szervizelni a kamerákat. Kiderült az is, hogy a változtatható helyű eszközökkel van a legtöbb probléma.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.