Sugárzó anyag miatt lepték el katasztrófavédők tegnapelőtt este a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B Terminálját. A sugárzó anyagot a magyarországi Izotóp Intézet Kft. rendelte, amit az oroszországi Dimitrovgradból hoztak a törökországi Isztambulon keresztül Budapestre.
Az irídiumizotópot tartalmazó konténer információink szerint egy utasszállító csomagterében volt. A repülőgép személyzete azért riasztotta a katasztrófavédőket, mert arra lettek figyelmesek, hogy a konténer forró. A cég szerint nem volt ok a pánikra, hiszen hasadó anyag szállításakor természetes az ilyen jellegű hőmérséklet-emelkedés.
A légitársaság dönt
Azt, hogy lehet-e például légi teherárut szállítani polgári gépen, és ha igen, akkor milyet, mindig az adott légitársaság belső szabályzata alapján döntik el – tájékoztatja a Borsot Kurucz László, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér helyettes szóvivője.
– Vannak légitársaságok, amelyek csak az utasokat és poggyászaikat szállítják, és vannak olyanok is, akik felengednek a gépre egyéb légi teherárut is. Hogy ezek csomagok vagy postaküldemények, vagy egyéb más termékek-e, az viszont a légitársaság kereskedelmi döntése – mondja a helyettes szóvivő. Emellett lehet szó speciális anyagról is, mint amit ebben a konkrét esetben is szállítottak.
Sok a szabály
Nemzetközi szabályozások vonatkoznak arra, hogyan lehet bármilyen veszélyes anyagot szállítani – világosít fel Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. – Ebbe beletartozik, hogy hogyan kell csomagolni, milyen mennyiségben szállítható, milyen jelzéseket kell feltüntetni a csomagoláson. Nagyon sok megkötés van a biztonság érdekében. Ezek nemcsak izotópokra vonatkoznak, hanem minden veszélyes anyagra, legyen szó légi, vasúti, közúti vagy vízi szállításról – hangsúlyozza a szóvivő.
– Ha ilyen esethez megyünk, megvizsgáljuk, hogy a csomag pontosan mit tartalmaz. Méréseket végzünk. Elsődleges, hogy olyan biztonsági zónát alakítsunk ki a csomagnak, amin belül csak a szakemberek tartózkodhatnak. Szerda este több lépcsőben egy 300 méter sugarú biztonsági zónát alakítottunk ki. Így gyorsak és hatékonyak a szakemberek – meséli el a Borsnak a szóvivő. Természetesen olyan hasadóanyagot, ami egy atomerőmű hulladéka volt, nem lehet ilyen körülmények között szállítani, de egy orvosi műszer alkatrészét vagy gyógyszeralapanyagot igen.
Bírjuk a sugarat?
– Egy mellkasröntgennél vagy tüdőszűrésnél régen a mostaninak a több ezerszeres dózisát kapták az emberek, mégsem haltak bele. Ma az akkori dózisok ezredrészével dolgoznak az orvosok, nem hiszem, hogy félni kellene a repülőn ettől – jegyzi meg a Borsnak Komáromi Zoltán háziorvos. Ha utasszállító gépen veszélyes anyagot szállítanak, ami esetleg még közel is van egy utashoz vagy egy csomagtérben szállított háziállathoz, akkor sem kell aggódni.
– Ezek az anyagok konténerekben vannak. Olyan ólomköpeny van a tartályban és olyan pici mennyiségű izotóp, hogy szinte lehetetlen, hogy bárkinek baja legyen tőle. Akár három órára is ráfeküdhet, akkor sem lesz gondja – tájékoztat az háziorvos. Ha esetleg történik egy katasztrófa és lezuhan a gép, akkor sem károsodhat, nem repedhet szét, nem törhet el ez a tartály, ahogy a fekete doboz sem. – Aki engedélyt kap ilyen anyagok szállítására, az ezekkel a szabályokkal tisztában van és be is tartja – emeli ki Komáromi Zoltán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.