Aktuális

Egészségesebb a müzlinél reggelire a pizza

B. B. A.

2018. augusztus 8. szerda 11:30

Pizza kontra müzli – sokak szerint eleve meglepő a kettőt összehasonlítani, főleg, ha reggeliről van szó, de van alapja a felvetésnek. Egy brit táplálkozási szakember szerint a tésztaétel sokkal egészségesebb első étkezésnek, mint a gabonapehely.

Mi­óta világ a világ, az embert foglalkoztatja, hogy érje el az épp aktuális trend által diktált alakot. Sokan sokféle módszerre esküsznek: paleo-diéta, csokimentes élet, zsírt zsírral diéta vagy éppen a nem eszünk semmit elv. A legnehezebb ez utóbbit betartani, sőt, nem is egészséges. A szakemberek szerint a titok nyitja, hogy sokszor kell enni keveset. Persze nem mindegy, miből és mikor.

Később jön az éhség

– A pizza sokkal egészségesebb reggelire, mint a különböző bolti gabonapelyhek – fogalmazta meg sarkos véleményét egy brit táplálkozási szakértő, Chelsey Amer a The Daily Meal nevű angol gasztrolapnak. Ezt lé­nyegében arra alapozza, hogy a gabonapelyhek annyi cukrot tartalmaznak, hogy sokkal jobban jár a fogyni vágyó, az egészségesebben táplálkozni akaró, ha pizzát eszik reggelire.

– Meglepődnél, ha tudnád, hogy egy átlagos pizzaszeletben és egy bögre tejjel felöntött gabonapehelyben ugyanannyi a kalória – vont párhuzamot a táplálkozási szakértő, majd hozzátette, a különbség az, hogy a pizza után tovább bírja az ember evés nélkül, mivel sokkal nagyobb proteinlöketet jelent. Vagyis, ha kalóriában ugyanannyi is, az éhség jóval később jelentkezik.

Kell a zöldség is

Még mielőtt a nagy pizza rajongók felkiáltanának örömükben, hogy ők megmondták, azért még ne bízzák el magukat. Chelsey ezt a megállapítást csak a boltban vásárolt gabonapelyhek kontra pizza felvetésben jelentette ki. Azt ugyanakkor ő is megerősíti, mint ahogy a legtöbb dietetikus, hogy a pizza korántsem a legegészségesebb, pláne nem a fogyni vágyóknak. Bár a pizza a cukorral teletömött gabonapelyhekhez képest sokkal kiegyensúlyozottabb étel, nem szabad elfelejteni, hogy több zsírt és sót is tartalmaz, így inkább érdemesebb egy harmadik reggelinek való után nézni. Mondjuk egy szelet kis teljes kiőrlésű kenyér, sok – nagyjából 20 dekagramm – zöldséggel.

A házi a tuti

A brit dietetikus megdöbbentő kijelentése a bolti, cukrozott müzlikre vonatkozik. Ha otthon készítjük el a gabonapelyhet, kiváló, egészséges, rostban, ásványi anyagban gazdag reggelit varázsolhatunk belőle. Ehhez használjunk hozzáadott cukrot nem tartalmazó, natúr gabonapelyheket – zabpehely, búzapehely, árpapehely –, friss, bogyós gyümölcsöket – áfonyát, málnát –, natúr, vagyis nem sózott olajos magvakat – diót, mandulát – és csökkentett zsírtartalmú (1,5 százalékos) tejet!

Nehéz eldönteni

– Viszonylag erős leegyszerűsítés két teljesen eltérő és más céllal fogyasztott, eltérő összetevőkből készülő ételt összehasonlítani és kijelenteni, hogy az egyik jobb a másiknál – teszi tisztába a kérdést a Bors által megkérdezett dietetikus. Schmidt Judit szerint egy élelmiszer vagy étel táplálkozástudományi megítélése attól is függ, hogy pontosan miből készül, mit tartalmaz, mekkora adagról van szó, ezáltal mennyi energiát és milyen tápanyagokat tartalmaz.

Az sem mindegy, hogy kinek javasolja a szakember: felnőttnek/gyereknek, soványnak/túlsúlyosnak, egészségesnek/cukorbetegnek. – Az elkészítési mód különösen nem mindegy, ezért nem lehet általánosítani és egyértelműen dönteni, hogy a pizza vagy a müzli a jobb-e. A pizza is készülhet rostszegény, finomított búzalisztből, zsírban és sóban dús szalámival, zsíros sajttal és vajmi kevés, csak mutatónak szánt mennyiségű paradicsomszósszal és zöldséggel, ami miatt kevésbé lesz vonzó dietetikailag – fogalmaz a szakértő.

Schmidt Judit szerint a táplálkozás területén kevés a fehér-fekete, jó-nem jó terület, számos, a már említett tényező határozza meg, hogy kinek mi a javasolt és milyen gyakorisággal, milyen mennyiséggel. A szélsőséges, egyhangú étkezés mindenképpen kerülendő.

További cikkek

Botrány

A hitközség elnöke Márki-Zayról: Nem tartom egy korrekt embernek azt, aki ilyeneket beszél

Ez is érdekelhet