Újabb intő példa arra, hogy a vadállatok mennyire jól alkalmazkodnak a nagyvárosi életkörülményekhez. Egy győri lakos számolt be bosszúságairól a Kisalföldnek. Egy nyest gyakorlatilag beköltözött az autójukba, és hetekig garázdálkodott benne. A lapnak beszámoló olvasó először azt vette észre, hogy eltűntek az udvarukban fészkelő madarak. Majd az autó ablakmosója nem spriccelt folyadékot: elfolyt az egész, mert valami szétrágta a csövet. De itt még nem volt végük a bosszúságoknak, hamarosan a motorháztető alsó burkolatából is hiányozni kezdtek darabok. Később pedig döglött madarat is találtak az autó mellett. A sok szokatlan jelenségből végül összeállt a kép: egy nyest akar beköltözni a kocsijukba.
A népi praktika szerint az ecettel lefújt kerekek – vagy erre a célra kapható szagos spray-k – elriasztják a nyestet.
Jó, ha van kutya a háznál: a nyestek olyan kertekbe nem járnak be, ahol él házőrző is. Ha eb nincs, a kutyaszőr is riasztja őket.
Hatásos az emberi fül számára nem hallható ultrahangos állatriasztó.
– Ezek az apró állatok nagyon félénkek. Elsősorban a biztonság érzése miatt szaladnak autóról autóra az éjszaka leple alatt – mondja lapunknak a Fővárosi Állat- és Növénykert szóvivője, Hanga Zoltán. – A motorház jól zárt terület, számukra olyan, mint egy bunker. Főleg a ritkábban használt kocsikba szeretnek befészkelni, de hűvösebb időben a motor melege is vonzza ôket – magyarázza a szakember.
Megmagyarázhatatlan okokból a vadak szeretik a kábelek szigetelését, de az elektromos vezetékek javítása több tízezer forintba kerül. Nem ritkák a több százezres károk sem. Az élőhelyüktől megfosztott vadállatok megtanultak alkalmazkodni az új körülményekhez, a jelek szerint most nekünk kell újra hozzájuk igazodni.
Bár hazai adatok nincsenek a nyestkárokról, beszédesek a német autóklub, az ADAC felmérései. A legtöbb nyestkárt április és július között jegyzik fel, de a karcsú kisragadozó lényegében egész évben aktív. A nyestek 2016-ban több mint 205 ezer autós káresetet okoztak a 82 milliós Németországban. Ez pedig abban az évben 66 millió eurót – 20,6 milliárd forintot – jelentett a tulajdonosoknak. Az ADAC munkatársait 2017-ben közel 12 500 esetben riasztották olyan autóhoz, amelyről később kiderült, hogy nyestkár miatt vált mozgásképtelenné.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.