Gyógyszerből vált édességgé a cukorka

Gyógyszerből vált édességgé a cukorka

édesség
PUBLIKÁLÁS: 2018. július 04. 13:30
Ki gondolná, hogy amit ma puszta élvezetből nassolunk, azt régen muszájból, orvosságként ették az embe­rek? A mai cukrok őse az emésztést segítette.
B. B. A.

A régi is menő

Míg húsz-huszonöt évvel ezelőtt olyan cukorkáért voltak oda a legtöbben, mint a koktél aprómálna vagy a citrus-narancs szelet, ezek ma már nincsenek forgalomban. Perjés Ákos, a MÉSZ cukorka-munkacsoportjának vezetője elárulta nekünk: a Francia drazsé vagy a Duna kavics népszerűsége máig töretlen éppúgy, mint a negróé.

A cukorkák készítésének története nagyon régre nyúlik vissza. Már az 1500-as években, az egyiptomi birodalomban is nyalták-falták az édességet, csak akkor még nem élvezeti cikknek szánták, hanem orvosságnak. Gyógyfüvekből készítették, cukor hiányában mézzel keverték ki a hozzáadott gyümölcsöket és magokat. Miután megszáradt, ették. Az európai cukorkagyártás a XVI. században kezdődött, akkor még hozzánk csupán importként érkezett, egészen a kiegyezésig. Magyarországon is kezdett kiépülni 1867 után az üzemi cukorkagyártás, addig főként a csehek és az osztrákok látták el a magyar piacot. Nem kellett sokat várni arra, hogy megszülessenek a kultikus magyar márkák, mint a Negro, a Francia drazsé vagy éppen a Duna kavics.

Kézi nyomásra jött a finomság

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum témához kapcsolódó részein korabeli, például az 1970-es években készült dobozokat, csomagolásokat is meg lehet csodálni. De ami a legjobban izgatja a látogatók fantáziáját, az a cukornyomó gép. Ezzel préselték ki a finomságokat, akkor persze még kézzel. Ma már gépeké ez a feladat.

– Jelenleg is igen komoly cukorkagyártás folyik Magyarországon. Jánossomorján van egy nagyon komoly gyár, ott készülnek a Haribo cukorkák – mondja a Borsnak Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetsége (MÉSZ) titkára. A Központi Statisztikai Hivatal édességfogyasztásunkra vonatkozó legfrissebb kutatásából kiderül: tavaly 1382 forintot adtak ki fejenként édességre a magyarok, ami 7 százalékkal több, mint 2016-ban. De már akkor is több mint 5 százalékkal magasabb volt az arány, mint 2015-ben, ergo egyre többet költünk édességre. Míg régen a kemény cukorkáért rajongtak a magyarok, addig most a gumicukor a menő. Intődy Gábor azt is elárulta, észrevehető a fogyasztásban, egyre fontosabb a magyaroknak, hogy minőségi édességet egyenek. Egyébként az 1382 forintból 479 forintot tesz ki a csokoládé, ami több mint a harmada, a többi pénzt cukorkákra költjük.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.