Aktuális

A Bors utánajárt: Dugókban ülünk egész nyáron?

P. Zs.

Létrehozva: 2018.05.11.

<p>Több mint 1200 kilométer közúton kezdtek el vagy terveznek felújítást idén. A munkák miatt az el­múlt napokban több tíz kilométeres dugók alakultak ki az autópályákon, különösen az M1-esen. Utánajártunk, mire kell számítani idén nyáron.</p>

Morfondíroznak az autósok, miért nem lehet normálisan közlekedni, amióta beköszöntött a jó idő. Sokan több órás dugókban ülve méltatlankodnak és teszik fel a kérdést: Miért kell egyszerre elkezdeni az összes útfelújítást?

Tegnap például az M1-esen Budapest felé 30 kilométeresre hízott a kocsisor, a herceghalmi csomóponttól egészen Tatabányáig állt már délelőtt. De szerda este óta a fővároshoz legközelebbi szakaszon még éjszaka sem ment 10–12 kilométer alá a torlódás. Mindennek a félpályás lezárás az oka: egy öt kilométeres szakaszon végeznek aszfaltozási munkát.

Ám most jön a feketeleves, ugyanis máshol is dolgoznak a pályán, ráadásul Ausztriában a tegnapi és a mai nap is nemzeti ünnep, ami miatt vendégmunkások tömegei indultak haza Kelet-Európába. Elég ennyi szerencsétlen egybeesés, és bekövetkezett, ami még sosem: a két, egymástól 10–15 kilométerre levő munkaterület összeért, gigadugót generálva.

Az Autós Nagykoalíció elnöke naponta teszi meg a Tatabánya–Budapest távot, így közvetlen tapasztalatai vannak:

– Nincs mese, el kellett kezdeni a felújítást, mert 30–40 centi mély lyukak voltak már a pályán, és életveszélyes volt, hogy kerülgetni kellett a kátyúkat  – mondta a Borsnak Knezsik István. – Ugyanakkor jelenleg az összes autópálya a maximum kapacitáson működik, vagyis nem tud már ennél több autót „felvenni”. Inkább azon kellene elgondolkodni, hogy milyen alternatíva van, akár kerülőút, akár közösségi közlekedés formájában.

Az Útinform az utóbbi napokban már arra helyezi a hangsúlyt, hogy aki elindult, azzal számoljon, hogy több órával megnő a menetidő, és kerülőutakat is ajánl. Ám már az 1-es főúton is beáll a forgalom, miközben máshol is folynak útmunkák. A türelmetlenség miatt pedig egy halálos baleset is történt csütörtökön az 1-esen.

Kérdeztük a Magyar Közutat, hogy meddig tartanak a munkák, ám válaszukból kiderül: a helyzet nem fog javulni, legfeljebb rosszabb lesz. Idén 1200 kilométernyi út teljes körű felújítását in­díthatják el a kátyúzási munkákon felül, ráadásképp pedig nem az összes beruházás tartozik hozzájuk. Bár, ami rájuk tartozik, azt a munkát állításuk szerint összehangoltan végzik.

Erre készüljön, ha elindul 

M1 Kisebb-nagyobb felújítások lesznek mindkét irányban egészen augusztusig. Következmény: nagy dugók a főváros felé, problémásabb út Győr és Hegyeshalom felé.

M2 A Nemzeti Infra­struktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) beruházása miatt is bármikor lehet torlódás, mert csak egy-egy sávon lehet autózni, de reggel általában a főváros felé, délután pedig Vác irányába alakulnak ki dugók, ami így is marad egészen jövő év végéig.

M3 Jelenleg zajvédő falak épülnek Gödöllőnél, ami már torlódásokat okoz. A NIF teljesen új csomópontot csinál Mogyoród térségében, a polgári Tisza-híd közelében Nyíregyháza felé másfél hónapnyi munka várható, Bag környékén három hónapig lesz felújítás.

M5 A Budapest felé vezető oldalon Lajosmizse térségében felújítja a burkolatot a koncessziós autópályakezelő, több mint 10 kilométert érint a munka. Kecskemétnél két kilométeren van sávlezárás hídjavítás miatt.

M7 A Balatonra vagy Horvátországba utazóknak sem lesz egyszerű. Siófok térségében Letenye felé mintegy 20 kilométert érintő, teljes körű felújítást végeznek, ami várhatóan nyolc hónapig tart.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek