Bors-autó: Külön utakon jár a Mazda

Bors-autó: Külön utakon jár a Mazda

technika
PUBLIKÁLÁS: 2018. április 01. 13:00
<p>A kis hengerűrtartalmú turbós motorok divatjának mond ellent a Mazda úgynevezett SkyActive motorja, a japán gyártó külön utat választott, és egyáltalán nem döntött rosszul.</p>
Bors

A Mazda szinte egyetlen gyártóként nem ült fel a többiek által vezérelt „építsünk kis hengerűrtartalmú turbós motorokat autóinkba” divatnak, hanem megtartva saját elképzeléseit, még nagyobb hangsúlyt helyezett a normál szívó benzines motorjainak fejlesztésére. Amúgy mazdásan ennek rögtön adtak is egy nevet, a SkyActive motorok a nagyobb lökettérfogatról, a remek nyomatékról és a kedvező fogyasztásról, valamint az ehhez kapcsolódó kedvezőbb károsanyag-kibocsátási értékekről szólnak.

Megnövelték a lóerőszámot

Még arra is képes a japán gyártó, mint amit a Mazda3 teszt­autónkban megtapasztalhattunk, hogy azonos méretű (1998 cm3) azonos nyomatékú (210Nm) benzines motorból nem is kicsit eltérő, két teljesítményszintet hozzon ki. A gyengébbik 120 lóerős, míg az erősebb változat 165 lóerőt jegyez a forgalmijában. De mire is jó ez a plusz közel harminc százaléknyi lóerő? Lendületesebb kigyorsításokat, kicsit magasabb (nem kihasználható) végsebességet, és fél literrel nagyobb fogyasztást tapasztalhatunk a Mazda3 esetében.

Sallangoktól mentes utastér

Persze az új Mazda3 nem csupán az új motorról szól, bár a ráncfelvarrásos változtatások egészen elenyészőek, csupán a márka leglelkesebb hívei veszik észre a különbséget. Ennek valószínűleg az is oka, hogy a Mazda mindig is kényes volt arra, hogy már megjelenéskor is a tökéleteshez közeli autót dobjon piacra, nincs ez másként a Mazda3 esetében sem. Persze érheti kritika az utasteret, hogy a műszerfal és a beltér a manapság megszokottaktól jóval egyszerűbb, puritánabb, mentes a sallangoktól, de van, aki ezt kedveli.

A Mazdában mindenesetre nagyjából minden, a vezető és utas komfortjához szükséges kapcsoló a helyén van, a csőszerű műszeregység alapvetően áttekinthető, és persze a manuális váltó fokozatai is olyan könnyedén és határozottan kapcsolhatók, ahogy azt egy Mazdától elvárjuk. Persze a divatos megjelenésnek vannak áldozatai is, így a kilátás az autóból időnként korlátozott, és sajnos a csomagtér mérete sem tartozik a kategória élmezőnyébe.

Biztonságnövelő műszerezettség

Az autó vezethetőségét a remekül hangolt futómű segíti, illetve az, hogy a Mazda mindig is ügyelt az autóinak tömegére, mely mind kanyarodáskor, mind az autó megállításakor jelentősen befolyásoló tényező. Biztonságunkra és kényelmünkre számtalan rendszer vigyázhat, ilyenek a radaros sebességszabályzó automatika, a holttérfigyelő rendszer keresztirányú forgalomfigyelmeztetéssel, a sávtartórendszer, vagy épp a jelzőtábla-felismerés, vagy a gyalogos észlelés funkció. Persze mindezek megvásárlásával az autó ára a 4,8 milliós induló értékről akár a 7 milliós határ fölé is csúszhat. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.