Kormánnyal hozta el a forradalmat a Skoda

Kormánnyal hozta el a forradalmat a Skoda

forradalom
PUBLIKÁLÁS: 2018. február 03. 19:30
Bors

A jövő autóit sokan képzelik el úgy, hogy azokban már nem lesznek vezetéshez szükséges egységek. Pedig az autóipar több mint egy évszázados fejlődése rácáfol erre, egyelőre semmi jele, hogy a kormánykereket elhagynák a gyárak a járművekből. Most a Škoda modelljein keresztül mutatjuk be, hogyan finomították az évek során az automobilok irányítását, mikor volt először szükség a dudára, ho­gyan került egyre több kapcsoló a kormány mellé, hogyan váltották le a fakormányt mű­anyagra.

Voiturette A (1905)

Bár az autókat eleinte még karokkal és gombokkal lehetett vezetni, a Škoda első Laurin & Klement modelljében már volt rendes kormány. Ez óriási áttörésnek számított. A funkciója ugyan merőben eltért a maitól, a tekerhető kerék közepén lévő karral lehetett a motort szabályozni.

110 (1925)

A kormányon található karocska megmaradt még ekkor is, a kézi­gáz szerepét töltötte be, ma­nap­­ság tempomatnak hívják. Ez abban az időben inkább biztonsági kiegészítőnek számított, mivel a 20-as évek rossz minőségű futóművei mellett a gyatra utakon a sofőrnek sokszor az is problémát jelentett, hogy a gá­zon tartsa a lábát. Ebben segített a kézzel adagolható gáz.

860 (1932)

A 30-as évek autóin megjelentek a lámpa- és indexkapcsolók a kormány alatt. A Škoda ekkor a legendás 860-as modellt gyártotta.

SUPERB 4000 (1940)

Eltűnt a kormány alól a lámpakapcsoló, átkerült a műszerfalra.

450 (1959)

Továbbfejlesztették a dudát. Annak érdekében, hogy működtetése egyszerűbb le­gyen, a Škoda 450, mint a híres Feli­cia elődje, egy félkörrel egészült ki, bárhol rögtön lehetett dudálni.

1000 MB (1966)

Sok év után visszatértek a kapcsolók. A lámpa és a fénykürt kapcsolója a jobb oldalra, az indexé pedig a bal oldalra került. A kürt az egyik kapcsolóval mű­ködött.

120 L (1984)

Míg a legelső kormányok az autózás őskorában fából készültek, a háború utáni években már ke­mény műanyagokat használtak. A Škoda 120L kormányát ugyanakkor sokkal finomabb tapintású anyagból, poliuretán habból készítették. A kapcsolók elrendezése ismét változott, a lámpa, az index és a kürt a bal oldalon kapott helyet, míg a jobb oldalon megjelent az ablaktörlő kapcsolója.

FAVORIT (1989)

Bár az új Favorit megjelenésében, dizájnjában nagy áttörést hozott, érdekes módon a kormány környékén ez kevésbé volt érzékelhető a 120L-hez képest, de lényegesen elegánsabb lett. Később olyan extrákkal is csinosították a kereket, mint például a bőrbevonat.

FELICIA (1996)

A kormány funkciója kiegészült egy újabb biztonsági eszközzel: megjelent a légzsák. Persze ek­kor még jelentős felárért, rendelhető extraként. A kezelőszervek is drámaian kicserélődtek, megjelentek az első gombok a kormányon, illetve mindkét bajuszkapcsolóról lehetett dudálni.

OCTAVIA RS (2017)

A modern idők kormánya igazi műremek: multifunkciós, a ve­zetőnek gyakorlatilag nem is kell levennie a kezét a kormányról az autó kezeléséhez. Megváltozott a formája is, a hagyományos kört az alul-felül ellaposított, sportos dizájn váltotta fel.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.