A jövő autóit sokan képzelik el úgy, hogy azokban már nem lesznek vezetéshez szükséges egységek. Pedig az autóipar több mint egy évszázados fejlődése rácáfol erre, egyelőre semmi jele, hogy a kormánykereket elhagynák a gyárak a járművekből. Most a Škoda modelljein keresztül mutatjuk be, hogyan finomították az évek során az automobilok irányítását, mikor volt először szükség a dudára, hogyan került egyre több kapcsoló a kormány mellé, hogyan váltották le a fakormányt műanyagra.
Voiturette A (1905)
Bár az autókat eleinte még karokkal és gombokkal lehetett vezetni, a Škoda első Laurin & Klement modelljében már volt rendes kormány. Ez óriási áttörésnek számított. A funkciója ugyan merőben eltért a maitól, a tekerhető kerék közepén lévő karral lehetett a motort szabályozni.
110 (1925)
A kormányon található karocska megmaradt még ekkor is, a kézigáz szerepét töltötte be, manapság tempomatnak hívják. Ez abban az időben inkább biztonsági kiegészítőnek számított, mivel a 20-as évek rossz minőségű futóművei mellett a gyatra utakon a sofőrnek sokszor az is problémát jelentett, hogy a gázon tartsa a lábát. Ebben segített a kézzel adagolható gáz.
860 (1932)
A 30-as évek autóin megjelentek a lámpa- és indexkapcsolók a kormány alatt. A Škoda ekkor a legendás 860-as modellt gyártotta.
SUPERB 4000 (1940)
Eltűnt a kormány alól a lámpakapcsoló, átkerült a műszerfalra.
450 (1959)
Továbbfejlesztették a dudát. Annak érdekében, hogy működtetése egyszerűbb legyen, a Škoda 450, mint a híres Felicia elődje, egy félkörrel egészült ki, bárhol rögtön lehetett dudálni.
1000 MB (1966)
Sok év után visszatértek a kapcsolók. A lámpa és a fénykürt kapcsolója a jobb oldalra, az indexé pedig a bal oldalra került. A kürt az egyik kapcsolóval működött.
120 L (1984)
Míg a legelső kormányok az autózás őskorában fából készültek, a háború utáni években már kemény műanyagokat használtak. A Škoda 120L kormányát ugyanakkor sokkal finomabb tapintású anyagból, poliuretán habból készítették. A kapcsolók elrendezése ismét változott, a lámpa, az index és a kürt a bal oldalon kapott helyet, míg a jobb oldalon megjelent az ablaktörlő kapcsolója.
FAVORIT (1989)
Bár az új Favorit megjelenésében, dizájnjában nagy áttörést hozott, érdekes módon a kormány környékén ez kevésbé volt érzékelhető a 120L-hez képest, de lényegesen elegánsabb lett. Később olyan extrákkal is csinosították a kereket, mint például a bőrbevonat.
FELICIA (1996)
A kormány funkciója kiegészült egy újabb biztonsági eszközzel: megjelent a légzsák. Persze ekkor még jelentős felárért, rendelhető extraként. A kezelőszervek is drámaian kicserélődtek, megjelentek az első gombok a kormányon, illetve mindkét bajuszkapcsolóról lehetett dudálni.
OCTAVIA RS (2017)
A modern idők kormánya igazi műremek: multifunkciós, a vezetőnek gyakorlatilag nem is kell levennie a kezét a kormányról az autó kezeléséhez. Megváltozott a formája is, a hagyományos kört az alul-felül ellaposított, sportos dizájn váltotta fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.