Átszálló utasokra csapnak le a reptéri szarkák

Átszálló utasokra csapnak le a reptéri szarkák

reptér
PUBLIKÁLÁS: 2018. február 13. 08:30
Havi több száz­ezer forinttal dobhatják meg a fizetésüket a reptéren dolgozó tolvajok, akiknek az átszálló utasok jelentik a legkönnyebb áldozatot Ferihegyen. Így ugyanis lehetetlen visszakövetni, hol történt a lopás.
Bors

Ha egy utas olyan célállomásra repül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, hogy közben átszáll valahol, sokkal nagyobb eséllyel lopnak a csomagjából. – Később derül ki, és gyakorlatilag lehetetlen visszakövetni, hol történt a lopás. Az egyik módszer: a rakodók megnézik a bőrönd címkéjén, hova utazik az illető. Ha a végleges úti céljáig át kell szállnia valahol, már kész, ki is nézték. Ugyanis lehet, hogy csak Dallasban derül ki, hogy hiányzik valami a csomagból. Onnan nehezen követhető vissza, hogy a müncheni átszállásnál lopták-e meg, vagy esetleg még Ferihegyen – mondta lapunknak egy reptéri dolgozó. 

Névtelenséget kérő forrásunk szerint ebben a csomaglopási bizniszben nemcsak a rakodók, hanem más, reptéren dolgozók is vastagon benne lehetnek, igazi csapatmunkáról van szó.

Röntgenen látják az értékeket

A bőröndöket röntgennel átvizsgáló munkatársak ugyan nem érintkeznek közvetlenül a csomagokkal, de azt látják, ha értékes tárgy, óra, nyaklánc, parfüm lapul a csomagban – mondja forrásunk. Lehetséges, hogy valahogyan jeleznek a rakodóknak, hogy melyik bőröndöt érdemes kipakolni az értékek után ku­tatva? Hardy Mihály, a repülőteret működtető Budapest Airport szóvivője szerint ez kizárt, a röntgenesek ugyanis nem tudják a csomagokról, melyik járatra tartanak. Így információt sem adhatnak az adott járatra rakodóknak. 

– Ha repülésre veszélyes eszközt észlelnek a röntgenes átvizsgálás során, akkor a szóban forgó csomagot egy erre kialakított helyiségbe irányítják. Utóbbi azonban be van kamerázva, ráadásul rendőrök is tartózkodnak ott, jegyzőkönyvet is fel kell venni – sorolta a Borsnak a szóvivő.

Szúrópróbaszerűen vizsgálják a kollégákat

A csomagok a becsekkolástól a gép rakodóteréig kamerák előtt vannak. A rakodótérben azonban már nincs kamera, lopni csak ott lehet. De hogy juthat ki egy rakodómunkás a repülőtér területéről a lopott cuccokkal? Erről egészen elképesztő történetek keringenek. Olyat is hallani, hogy átdobják a kerítésen vagy odaadják a takarítónőnek, aztán kint átveszik, vagy a mosdóban rejtik el. Egy biztos, a budapesti repülőtéren jelenleg sokkal jobban ellenőriznek a bejövetelnél, mint kifelé. Hardy Mihály tájékoztatása szerint kifelé csak szúrópróbaszerűen vizsgálják meg a dolgozókat, de – pont a lopásoknak köszönhetően – ez a jövőben változni fog. 

Rosszul keresnek a rakodók

Úgy tudjuk, a reptéri rakodók igen rosszul vannak fizetve, rá­adásul zárt közösségről van szó. A megszerzett holmik eladásából megtöbbszörözhető a fizetésük. Hardy szerint ez azonban nem lehet magyarázat, hiszen nagyon sok ember keres Magyarországon rosszul, mégsem lopnak. A botrányok miatt múlt szombat óta minden gép pakolását rendőr felügyeli a Liszt Ferenc reptéren.

Négy cég dolgozói rakodnak

Hardy fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a Budapest Airport munkatársai nem férnek hozzá a csomagokhoz. A rakodókat négy cég – a Celebi, a Menzies, a Budport és a Malév Ground Handling – alkalmazza, de még alvállalkozók is vannak. A Dohába tartó Babos Tímea teniszező csomagját kifosztó, azóta letartóztatott két férfi is alvállalkozókon keresztül dolgozott a reptéren. Ezekkel a cégekkel két-három évente újítják meg a szerződést, de ezt sem a Budapest Airport végzi, hanem a légitársaságok.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.